actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2015, 17:25
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
‘Het kweken van orka’s heeft zijn limiet bereikt’

Het park SeaWorld in de Amerikaanse staat Californië staat bekend om zijn orka’s. De uitbreiding van hun zwembad komt er echter niet zomaar: het park moet het eigen kweekprogramma voor orka’s stopzetten.
In 2013 bracht de documentaire ‘Blackfish’ de aandacht op de orka’s in gevangenschap. Wereldwijd leven 56 orka’s in gevangenschap, waarvan er elf in het aquarium in Californië resideren. SeaWorld houdt nog eens 13 andere orka’s in parken in Texas en Florida. De beperkte zwemruimte maakt de zeezoogdieren echter niet gelukkig, want uit de documentaire bleek dat ze antidepressiva krijgen van hun verzorgers. Dat de dieren gek worden in gevangenschap, zou ook blijken uit hun gedrag. Zo bijten sommige orka’s hun tanden stuk aan de randen van het zwembad.

Het park heeft nu echter een plan om het zwembad in San Diego uit te breiden van 22 miljoen liter naar 36 miljoen liter. In het nieuwe concept ‘The Blue World’ zou het bassin bovendien 15 meter dieper worden. De California Coastal Commission keurde donderdagavond het uitbreidingsplan goed. Maar na een lange zitting waarop zowel voor- als tegenstanders hun zegje mochten doen, werd wel één belangrijke voorwaarde opgelegd.

‘Onmenselijke beslissing’

SeaWorld mag vanaf nu géén orka’s meer kweken, waardoor het is gegarandeerd dat de elf orka’s die er nu al rondzwemmen alle ruimte krijgen die ze verdienen. Ook mag het park geen genetisch materiaal meer gebruiken van wilde orka’s om orka’s in gevangenschap te kweken. ‘Kweken is een natuurlijk, fundamenteel en belangrijk onderdeel van het leven van een dier,’ reageert SeaWorld teleurgesteld. ‘Een sociaal dier zijn recht op voortplanting ontzeggen is onmenselijk.’

In het auditorium waar de hoorzitting plaatsvond waren donderdag honderden mensen aanwezig, waaronder heel wat vertegenwoordigers van dierenrechtenorganisaties. Opvallende aanwezige was Pamela Anderson, jarenlang sympathisant van PETA. ‘Geen enkele walvis is blij in gevangenschap, dit is en blijft een marteling’, verklaart de babe van Baywatch. ‘Dankzij deze beslissing worden orka’s niet meer veroordeeld tot een onecht leven van een eenzaamheid, ontbering en ellende. Maar wij blijven streven voor een volledige vrijlating’, reageert Ben Williams, woordvoerder van PETA.

Bron: Het Nieuwsblad - http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151009_01910984?

Mening: Vroeger was een uitstapje naar het dolfinarium ook één van mijn lievelingsactiviteiten, en na Free Willy leek het ook fantastisch om zo'n orka's eens in het echt te zien. Een tijd geleden heb ik echter de documentaire 'Blackfish' gezien waar in het artikel naar verwezen wordt, en heb ik mijn mening over allerhande dierenparken drastisch bijgesteld.
Vooral de orka blijkt een beest dat absoluut niet thuishoort in gesloten aquaria, omdat het hier simpelweg veel te groot én te intelligent voor is. Ook al worden deze beestjes heel de dag bezig gehouden met trainingen, oefeningen en shows, blijkt uit onderzoek dat vele van hen zich vervelen en diep ongelukkig zijn. Dit heeft al in meerdere gevallen geleid tot dodelijke aanvallen op trainers. Dat er stappen genomen worden om het aantal orka's in gevangenschap aan banden te leggen, vind ik dan ook uitermate goed.
De respons van SeaWorld, 'dieren het recht op voortplanting ontzeggen is onmenselijk', vind ik dan weer uitermate belachelijk. Alsof een dier zijn hele leven in een veel te klein aquarium houden, weg van soortgenoten (waaruit het vrij zou kunnen kiezen om voort te planten) niét onmenselijk is. Vrijheid is een natuurlijk, fundamenteel en belangrijk onderdeel van het leven van een dier, niet het 'recht' om kindjes te maken met een ander opgesloten dier en deze kindjes hetzelfde lot 'gunnen'.
Hoewel PETA regelmatig met nogal onnozele standpunten durft afkomen ("Serving a burger to your family today, knowing what we know, constitutes child abuse." - Toni Vernelli, PETA), sluit ik mij hier volledig bij hen aan; orka's horen niet thuis in een aquarium.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.