actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2015, 10:12
J*ppe.Nicolai J*ppe.Nicolai is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Sint-Antonius
Posts: 80
Nederland gaat half miljoen ganzen vergassen

Opstand in Nederland, nu men daar een half miljoen ganzen dreigt te vergassen. De beesten terroriseren natuur, weiden en zwemvijvers, en dus moeten ze eraan. Natuurverenigingen steigeren, maar in België kijkt niemand ervan op: “Ganzen vergassen? Dat gebeurt hier al tien jaar.” Dat meldt Het Nieuwsblad op zondag.

Tien miljoen euro schade. Dat is de rekening die een half miljoen ganzen aan de Nederlandse staat presenteren. Het zijn ‘zomerganzen’, dieren die niet enkel overwinteren maar een heel jaar blijven. En ze maken alles kapot: weilanden, maïs*velden, kwetsbare plantjes ... Zelfs recreatievijvers poepen ze vol, waardoor kinderen er niet meer kunnen zwemmen. Dus neemt de overheid een drastische beslissing: vanaf juni mogen zomerganzen massaal vergast worden met CO2.

Nederlandse natuurverenigingen spreken van ‘massamoord’, zelfs de jagers begrijpen het niet goed. Maar in Vlaanderen wordt de ganzenpopulatie al tien jaar op die manier gecontroleerd. “Momenteel doden we zo 3.000 ganzen per jaar in Vlaanderen”, zegt Tim Adriaens van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek. “Het gaat vooral om Canadese ganzen, die niet inheems zijn en onze bio*diversiteit verstoren. Ze zijn naar hier gehaald als siervogel, maar planten zich snel voort en creëren overlast. In Vlaanderen zijn er nu zo’n 17.000.”

De populatie wordt onder controle gehouden door de jacht, maar dus ook door het ‘afvangen’. Daarbij worden de dieren samengedreven op vijvers, gevangen en vergast.

Bron: Gazet Van Antwerpen
Datum: 17/05/2015

Mening:
Ik vind het nogal tegenstrijdig om te lezen dat de ganzen de natuur verstoren, volgens mij is de gans een deel van deze natuur? Ik begrijp zeer goed dat andere natuurgebruikers (recreatievijvers, landbouw, weilanden...) de dupe zijn geworden van de snelle populatiestijging en dat zij dit niet prettig vinden. Maar of deze vergassing de beste en meest duurzame oplossing is, betwijfel ik. Je hoort vaak problemen na het uitzetten van niet inheemse diersoorten. In Australië hadden ze bijvoorbeeld eens een probleem met kikkers. Deze kunnen zich exponentieel voortplanten omdat ze in dit nieuwe ecosysteem geen of weinig natuurlijke vijanden hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2015, 14:56
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Nederland gaat 500 000 ganzen vergassen

Net zoals J*ppe vind ik het vergassen van de ganzen toch een drastische beslissing, ik wist zelfs niet dat dit ook in België gebeurt! Ik begrijp dat mensen het niet leuk vinden dat de ganzen hen storen, maar heeft dit niet vooral te maken met onze persoonlijkheden? Het artikel gaf het voorbeeld dat de ganzen recreatievijvers verontreinigen en dat er daarom geen kinderen meer in kunnen zwemmen. Is het dan zo belangrijk dat de kinderen net daar gaan zwemmen? Er zijn toch voldoende zwembaden en het is niet dat een kinderzwembad zo onoverkomelijk duur is.
Het zou misschien beter zijn om te zoeken naar een andere oplossing. Oké, Canadese ganzen horen hier misschien niet, maar deze ganzen zijn zich hier niet bewust van! Is het niet mogelijk om opvangplaatsen voor hen te zoeken? Ik zou het in ieder geval niet erg vinden om een tiental ganzen onder mijn hoede te nemen. Dat kan mijn tuin vanzelf nog aan. Vergassen kan een optie zijn, maar het zou beter zijn dat er eerst nagedacht wordt over alternatieven waarbij de dieren niet gedood hoeven te worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.