actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th March 2017, 09:28
Graylan.B*oeckx Graylan.B*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 73
Kwetsbare bossen worden gekapt

Zolang er geen kaart is, kan de kap gewoon doorgaan. Sinds de goedkeuring van het decreet eind 2015 kregen 91 aanvragen groen licht om bossen te vellen in de zones die beschermd zullen worden. Dat blijkt uit een parlementaire vraag van Parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen) aan bevoegd minister Joke Schauvliege (CD&V).

Voor de oppositie is het duidelijk. CD&V en Open Vld zijn bezig met schadelijke politieke vertragingsmanoeuvres. "Er gaat niet alleen kostbare tijd maar ook waardevol bosgebied verloren", zegt Meuleman. Hermes Sanctorum, die als onafhankelijke het dossier in het Vlaams Parlement opvolgt, sluit zich daarbij aan. "Schauvliege komt haar belofte aan het Parlement niet na."

In totaal zou ruim 12.000 hectare bos beschermd worden via de kaart. Het gaat om bossen in zones die ooit ingekleurd zijn geweest als industrie- of woongebied. Niet alles komt in aanmerking. In totaal is er in Vlaanderen naar schatting 50.000 à 60.0000 hectare bos 'zonevreemd'. Er wordt onder meer gekeken naar de biodiversiteit, de historische waarde en de oppervlakte voor de selectie.

Spanningen wegmasseren
Ondanks beloftes van de Vlaamse regering blijft de bescherming van ruim 12.000 hectare kwetsbaar bos uit. Al op 91 plaatsen werd goedkeuring gegeven om te beginnen kappen.

Waardevolle, bedreigde bossen moeten veel beter beschermd worden. Dat was het uitgangspunt toen zowat het voltallige Vlaams Parlement eind 2015 een update van het bosdecreet goedkeurde. Een belangrijke stap in Vlaanderen, zowat de minste beboste regio van Europa.

Voorlopig komt er weinig van in huis. Tegen de zomer van 2016 zou de administratie een kaart opstellen met daarop de gebieden waar niet zomaar gekapt kan worden. Zodra die kaart door de regering goedgekeurd wordt, is de bescherming een feit. Maar zo ver is het nog altijd niet. Meer nog, de kaart wordt vol onder vuur genomen door de meerderheid.

Struiken zijn geen bos
"Dit is kladwerk", zegt Vlaams Parlementslid voor CD&V Lode Ceyssens. "Er zitten te veel fouten in. Bomenrijen van een dreef of braakliggende terreinen met wat opschietende struiken blijken plots bos." Zijn collega Lydia Peeters van Open Vld sluit zich daarbij aan. "Hier kunnen we niet mee werken", zegt ze. "In Dilsen-Stokkem, waar ik burgemeester ben, hebben we sinds 2011 een ruimtelijk uitvoeringsplan voor een industrieterrein. De bomen daar werden gekapt, toch geeft de kaart dat terrein nog steeds aan als een beschermd bos." Beide parlementsleden vragen dat er meer rekening gehouden wordt met projecten die al in gang zijn gezet.

"Het onderzoek voor de kaart is wel degelijk grondig gebeurd, met voldoende parameters", zegt Bert De Somviele van de milieuorganisatie BOS+. "Maar kleine fouten zijn onvermijdelijk. Dat mag geen reden zijn om te wachten."

Wilfried Vandaele, Vlaams Parlementslid en expert leefmilieu bij N-VA, zit volledig op dezelfde lijn. "Terwijl je de kaart aan het maken bent, verdwijnen er bomen." Hij wijst er ook op dat er na de goedkeuring van de regering nog een openbaar onderzoek komt. "Op dat ogenblik kunnen er nog bijsturingen volgen. En ook daarna kun je, mits akkoord van de voltallige regering, een uitzondering krijgen."

Minister Schauvliege ziet het debat binnen de meerderheid met lede ogen aan. "Wat mij betreft leg ik de kaart zoals ze nu is voor aan de Vlaamse regering", stelt ze. Daarvoor zal ze eerst de spanningen binnen haar eigen fractie moeten wegmasseren.

Eigen mening:
Ik denk dat het in Vlaanderen al vijf over twaalf als we spreken over het aanpakken van ontbossing. Zoals het artikel zelf al aangeeft is Vlaanderen een van de minst beboste regio's van Europa. Ik verschiet er niet van als je ziet hoeveel bossen er de laatste tijd gerooid worden.
Met de betonstop wil de overheid dit probleem al gedeeltelijk tegengaan. Zo zal er na verloop van tijd enkel een gebouw in de plaats mogen komen van een ander gebouw. Dit zal onnodige ontbossing al gedeeltelijk tegengaan.
Op het gebied van milieu denk ik dat er ook dringend stappen moeten gezet worden. De aarde is aan het opwarmen en dit kan desastreuze gevolgen met zich meebrengen. Ontbossingen versnellen dit proces alleen maar. Daarom zouden bossen beter beschermd moeten worden. Daarnaast denk ik dat het goed is om voor elke omgehakte boom minstens één nieuwe boom te planten. Zo kunnen we streven naar een duurzame maatschappij die rekening houdt met toekomstige generaties.

Bronvermelding:
• De Morgen
• Gepubliceerd: 13/03/2017 om 6:00
• Geraadpleegd: 13/03/2017 om 8:10
http://www.demorgen.be/binnenland/k...ekapt-b5ddb26b/
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.