actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th April 2015, 09:59
E*elyne.Van.Rompaey E*elyne.Van.Rompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Emblem
Posts: 80
Water wordt duurder voor wie veel verbruikt, goedkoper voor wie zuinig is

Vanaf januari volgend jaar komt er in Vlaanderen een flexibel watertarief. Wie veel water verbruikt zal meer moeten betalen, wie zuinig omspringt met water minder. Dat schrijft Het Nieuwsblad. Met die maatregel wil Vlaams minister Joke Schauvliege (CD&V) het waterverbruik in Vlaanderen verder doen dalen.
Vorig jaar verbruikte de Vlaming gemiddeld 99 liter water per dag. Het is voor het eerst dat het waterverbruik in Vlaanderen onder de grens van 100 liter is gezakt. "Die daling is een positieve zaak", vindt minister Schauvliege.

Belga
Maar alles kan beter en dus introduceert Schauvliege een flexibel watertarief, waardoor grootverbruikers meer zullen betalen dan het gemiddelde. De gratis eerste 15 kubieke meters water verdwijnen ook.

"Er komt een nieuw systeem waarbij je vanaf de eerste liter betaalt, maar de totale factuur zal niet stijgen tenzij je veel water verbruikt", verduidelijkt de minister.

Hoe de tarieven er precies zullen uitzien, is nog niet duidelijk. Er zou wel een sociale correctie komen voor grote gezinnen, die meer gebruiken dan gemiddeld omdat ze meer kinderen hebben, en voor mensen in armoede.

Bron: De Redactie, Donderdag 16 april 2015
URL: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2306099

Mening:
Ik vind het zeker geen slecht idee. Het lijkt mij logisch dat mensen die besparen op water, dat zij minder moeten gaan betalen. Het zet de mensen ook aan om zuiniger om te springen met water. Tevens wordt er rekening gehouden met grotere gezinnen en armen. Dit vind ik wel logisch. Vervolgens zou ik ook een speciale regeling invoeren voor bedrijven, want bedrijven zullen ook bij de groot verbruikers horen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2015, 23:30
j*na.toelen j*na.toelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Balen
Posts: 86
Het is een zeer goed idee van Joke Schauvliege en ik ben er zeker van dat hierdoor het waterverbruik in België gaat minderen. Ook E*elyne is het hier met eens en is het ook eens met Joke Schauvliege. Het is al wel goed om te horen dat er in Vlaanderen al sprake is van een daling en dat we onder de 100 liter water per dag zitten. Toch is dit nog veel om te horen, als je weet dat in sommige landen mensen blij moeten zijn met 1 liter water per dag. Daarom is het goed nieuws om te horen dat er verandering gaat komen. Mensen die veel geld hebben, gaan meestal niet stilstaan bij het geld dat ze moeten betalen. Daarom vind ik het goed dat ze meer gaan moeten betalen en hopelijk gaan ze ook zo inzien dat de minder water moeten gaan gebruiken. Mensen die het minder breed hebben, weten hoe ze zuinig moeten omgaan met water en verdienen het dan ook om minder te moeten betalen. Nu nog hopen dat deze nieuwe regel ook effectief gaat werken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.