actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2011, 08:45
Joren.Paulussen Joren.Paulussen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Lille
Posts: 30
Laat jonge chauffeurs niet 's nachts rijden

‘Laat jonge chauffeurs niet 's nachts rijden'
Voorstel BIVV om aantal ongevallen met jonge bestuurders te verminderen
donderdag 20 oktober 2011, 03u00

‘Het risico op een ernstig ongeval bij jonge bestuurders tussen 18 en 24 jaar is meer dan vijf keer groter dan bij oudere bestuurders', bevestigt een nieuwe studie van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

Om daar iets aan te doen stelt het BIVV de volgende regering voor om onervaren chauffeurs te verbieden 'snachts te rijden of leeftijdsgenoten mee te nemen in hun auto. Eén op de zeven jongeren verklaarde in een ongeval betrokken te zijn geweest tijdens hun eerste jaar achter het stuur. ‘In 87 procent van de ongevallen gelukkig louter blikschade, maar bij 1,6 procent gaat het om zware letselongevallen', zegt Miran Scheers, directeur Kenniscentrum BIVV. Volgens het BIVV is het dus levensbelangrijk ervoor te zorgen dat de eerste kilometers op de weg zo veilig mogelijk verlopen.

(phu)
Mijn mening
Ik vind dit echt een belachelijke regel. Ik snap wel dat de BIVV jongeren wil beschermen maar ik vind niet dat jongeren van de straat halen daar een goed middel voor is. Er gebeuren dagelijks honderden kleine en grote ongevallen. En als je nog maar net je rijbewijs hebt kan je waarschijnlijk minder goed reageren op een ongewone situatie. Ik vind dat je niet mag vergeten dat de jongeren van nu moeten leren autorijden op veel te drukke wegen. De mensen die deze regels opstellen en willen invoeren hebben leren autorijden toen het verkeer in België nog niet uit zijn voegen barstte. Ook vind ik het plan in te voeren tot een leeftijd van 24 sterk overdreven. Er zijn jongeren die dan al 6 jaar werken, misschien zelf truckchauffeur zijn. Moeten die dan tot hun 24e met hun vingers draaien?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th October 2011, 11:45
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
RE: Laat jonge chauffeurs niet 's nachts rijden

Ik sta volledig achter de mening van Joren dat dit een belachelijke regel is. Er worden al genoeg regels gelegd op jonge chauffeurs. Leerling-chauffeurs mogen in het weekend ’s nachts niet rijden en chauffeurs die minder dan twee jaar hun rijbewijs hebben, worden harder gestraft bij een overtreding. Je moet de jongeren ook een kans geven om te leren rijden.
Dit neemt natuurlijk de resultaten van het onderzoek niet weg en hierbij wil ik ook niet zeggen dat er niets moet gebeuren, maar ik denk dat er efficiëntere en betere manieren bestaan.

Daarnaast vind ik het vooral raar dat ze jongeren chauffeurs niet ’s nachts willen laten rijden, omdat ze enkel vermelden dat uit de studie van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid gebleken is dat bij jonge bestuurders het risico op een ernstig ongeval vijf keer groter is dan bij oudere bestuurders. Er staat niet in vermeld wanneer deze ongevallen gebeuren: voornamelijk ’s nachts of overdag of …
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th October 2011, 17:28
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Ik stel me dezelfde vraag zoals Jesse. Volgens mij hebben de ongevallen die je het eerste jaar maakt, echt te maken met rijervaring. Dit terzijde vind ik deze regel niet correct. Er zijn nog altijd heel veel jongeren die voorzichtig rijden en die niet drinken wanneer ze moeten rijden (zoals ik). Ik ben heel tevreden met mijn rijbewijs, want nu moet ik 's nachts eindelijk mijn ouders niet meer lastigvallen om mij te komen halen na een nachtje stappen. Als ze deze vrijheid gaan afnemen, dan moeten er weer heel veel ouders hun bed uit om dochterlief te komen halen. Slaapdronken rijden is trouwens ook heel gevaarlijk. Nu kan je met het argument afkomen: "rij toch met de fiets!", maar dat vind ik nog gevaarlijker. Ik zou 's nachts alleen met de fiets naar huis moeten rijden, want mijn vriendinnen wonen allemaal in een ander dorp. Dit vind ik dus geen optie, want ik zou niet graag verkracht of ontvoerd willen worden en oohja, dit gebeurt wel degelijk...
Zelfs de cijfers spreken deze regel tegen. "In 87 procent van de ongevallen gelukkig louter blikschade, maar bij 1,6 procent gaat het om zware letselongevallen" zo staat het in het artikel. Ik vind niet dat je, als je de cijfers bekijkt, kan zeggen dat de regel echt wel moet worden ingevoerd.

Ik ben dus tegen deze regel!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th October 2011, 19:22
Kira-Lynn.Moris Kira-Lynn.Moris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Booischot
Posts: 23
Met onderstaande reacties ben ik het meer dan eens! Het gaat altijd maar over de jongeren en hun rijgedrag, maar wat met ouderen? En dan heb ik het over de mensen boven de 60 jaar!
Ik vind niet dat er gezaagd moet worden over het rijgedrag van jongeren. Velen van ons hebben recent hun rijbewijs gehaald en dus ook de verkeersregels "geleerd", maar dat doet er nu misschien niet toe.
Het is zoals Evelien al zei: wanneer je 's nachts, als jonge bestuurder, niet meer mag rijden, moet je je ouders weer lastig vallen of met de fiets rijden. Maar wie zegt dat de fiets niet gevaarlijk is?! Daarmee gebeuren er 's nachts ook veel ongevallen. Ik vertrouw dit land niet meer als ik alle verhalen hoor over ontvoeringen en verkrachtingen.
Dus alsjeblief, laat ons gewoon met de auto rijden en laat al die oude knollen hun rijexamen terug uitvoeren!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th October 2011, 20:41
jorn.deceuster jorn.deceuster is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westerlo
Posts: 26
Ik ben het volledig eens met de onderstaande reacties. Deze regel benadeeld de jongeren nog maar eens. Ik vind wel dat ze dat drinken en rijden streng mogen aanpakken maar deze regel is nutteloos. Precies of de bedenkers van deze regel hadden direct alle ervaring!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 20th October 2011, 20:55
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Jongeren verbieden om 's nachts te rijden

Volgens mij gaat het aantal verkeersslachtoffers hier absoluut niet mee dalen. Ik begrijp wel het standpunt dat ’s nachts rijden gevaarlijker is en dat men daarom zo weinig mogelijk verkeer ’s nachts wil laten rijden, maar geen leeftijdsgenoten mogen meenemen vind ik echt overdreven. Er zijn inderdaad wel jongeren die roekeloos rijden, maar er zijn ook heel veel oudere bestuurders die zo rijden. Enkel de jongeren zo’n maatregel opleggen vind ik dus eigenlijk een beetje discriminerend. Naar mijn mening zijn er meer 60-plussers die zich niet helemaal aan de verkeersregels houden dan jongeren. Dus als ze zo’n maatregel willen treffen voor de jongeren, moeten ze dat ook maar doen voor de 60-plussers.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 24th October 2011, 12:18
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 91
Toen ik dit las in de krant was ik enerzijds verbaasd en was ik het er niet mee eens, maar anderzijds kon ik er toch ook inkomen dat ze deze regel willen invoeren, integendeel tot de meesten hier.
Zo zijn er namelijk sommigen die net hun rijbewijs hebben en die denken dat ze zich vanaf dan alles kunnen veroorloven. Ze rijden dan als gekken en met de verkeersregels wordt helemaal geen rekening meer gehouden. Dit gedrag vind ik echt onaanvaardbaar en ik kan er niet inkomen dat je je zo dom kan gedragen. Voor deze jongeren vind ik de regel goed, schitterend zelfs.
Anderzijds zijn er ook veel jongeren die rijden zoals het moet en wel de verkeersregels naleven. Voor hen (en ook voor mezelf) vind ik deze regel jammer en niet goed.
Zou men deze regel niet kunnen aanpassen zodat alleen de roekeloze jonge chauffeurs hem moeten naleven?
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 24th October 2011, 15:28
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Ik vind dit een slecht idee. Ik zie meer heil in een maatregel als nultolerantie voor alle chauffeurs. Men gaat mij niet wijsmaken dat er geen mensen boven de 25 jaar zijn die niet goed met de auto kunnen rijden of dronken rondrijden. Ik vind het alcoholprobleem wanneer je rijdt belangrijker dan de blikschade die veroorzaakt wordt. Nu goed, je kan ook nuchter betrokken raken bij een ongeval, maar het is wel zo dat weekendongevallen vaak met dronken jongeren voorvallen. Als men over ervaring en handigheid op de weg spreekt, kijken er veel mensen ook richting oudere mensen. Vaak rijd ik achter ouderen waarvan ik denk "Wat doet die op de weg?!". Moeten we die ouderen dan overdag misschien niet meer laten rijden? Dom idee dus!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 24th October 2011, 16:38
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Ik heb hier, net als Charlotte, een dubbel gevoel over.

Ik vind al die weekendongevallen die je in de krant leest gewoonweg verschrikkelijk! Langs de ene kant vind ik het dus heel goed als er een maatregel wordt getroffen. Maar, langs de andere kant vind ik het niet eerlijk om iedereen van deze leeftijd te 'straffen'. Men zou denk ik beter meer alcoholcontroles doen 's avonds en 's nachts. Op deze manier denk ik dat er meer opgelost kan worden.

Wat de reactie van Nic betreft ben ik het zeker ook eens. Als ik op de baan een chauffeur tegen kom waarvan ik echt wel mijn bedenkingen heb qua rijgedrag, is dit 9/10 een oudje. Deze oudjes hebben in hun tijd nog hun rijbewijs kunnen kopen en kennen dus zo goed als niets van de verkeersregels en zijn vaak een gevaar op de baan... Een oplossing hiervoor vind ik dus zeker ook vereist!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.