actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2014, 15:55
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
Strengere alcoholregels voor professionele chauffeurs

Strengere alcoholregels voor professionele chauffeurs

In het Staatsblad zijn een aantal aanpassingen verschenen aan de verkeerswetgeving. Het gaat onder meer om een verlaging van de toegelaten hoeveelheid alcohol voor professionele chauffeurs van 0,5 naar 0,2 promille.
Daarnaast worden recidivisten strenger gestraft. Wie binnen de drie jaar opnieuw betrapt wordt op bepaalde overtredingen, zal voortaan drie maanden zijn rijbewijs moeten missen en het rijexamen moeten overdoen.

De wijzigingen gaan van kracht op 1 januari 2015, wordt bevestigd bij het kabinet van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet.

Bron: De Standaard, 30-04-2014, jvt

Commentaar:
Ik vind het niet meer dan normaal dat er streng wordt opgetreden tegen professionele chauffeurs die alcohol geconsumeerd hebben. Maar ik vind dat hier eigenlijk een nultolerantie mag gelden. Als je bijvoorbeeld een bus chauffeur neemt, die heeft veel mensen te vervoeren en mag volgens mij echt niets hebben gedronken. Niet dat ik echt een onderscheid wil maken tussen professionele en gewone chauffeurs. Want een gewone chauffeur mag ook niets gedronken hebben. Alleen hebben de professionele vaak veel meer verantwoordelijkheid.
Ik vind ook dat er strenger moet worden toegekeken op bijvoorbeeld busbestuurders. Men mag niet bellen in een auto maar ik heb vaak de indruk dat dit op de bus als bestuurder precies wel kan. Ik heb het al vaak meegemaakt dat de chauffeur van de bus gewoon zat te bellen (niet eens hands free). Maar zelfs hands free bellen moet niet toegelaten zijn bij busbestuurders.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd May 2014, 13:39
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Strengere alcoholregels

Mijn mening sluit aan bij de mening van Jana. Zowel professionele chauffeurs als privé-chauffeurs moeten strenger aangepakt worden als het gaat om alcoholgebruik in relatie met het besturen van een voertuig. Het artikel gaat over het strenger maken van de regels bij professionele chauffeurs, maar ik vind dat dit ook mag gelden bij privé-chauffeurs. De meeste mensen maken het verschil tussen deze chauffeurs op basis van het aantal mensen die ze vervoeren. Ik zie dit anders. Bij een ongeluk zijn er vaak meerdere slachtoffers. Als iemand een ongeluk veroorzaakt waarbij meerdere voertuigen betrokken zijn, maakt het aantal weinig uit. Twee doden of twintig, er zijn altijd families die het slechte nieuws te horen zullen krijgen. ELKE chauffeur heeft verantwoordelijkheden. Een ongeluk veroorzaken kan gevolgen hebben voor meer mensen dan enkel de chauffeur zelf. Elke chauffeur moet het verantwoordelijkheidsgevoel hebben om alcohol te laten staan wanneer hij/zij weet dat hij/zij nog moet rijden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd May 2014, 15:51
S*fie.Vermeiren S*fie.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Schilde
Posts: 89
Ik ben akkoord met de reeds gegeven meningen en aangehaalde argumenten. Wanneer je onder invloed van alcohol bent en je je in het verkeer begeeft, zet je niet alleen je eigen leven maar ook het leven van anderen op het spel. Ik vind het niet meer dan normaal dat er strengere normen in verband met het consumeren van alcohol komen voor professionele chauffeurs. Voor mij mag het zelfs verder gaan dan een vermindering in het alcoholpercentage. Ik vind dat wanneer je een voertuig gebruikt, je eigenlijk geen alcohol mag geconsumeerd hebben. Hiervoor is een alcoholslot een goede oplossing. Er zullen altijd mensen die door de mazen van het net glippen bij alcoholcontroles, m.a.w. die niet gecontroleerd worden op het moment dat ze gedronken hebben. Wanneer er in het voertuig van de bestuurder een alcoholslot aanwezig is, kan deze bestuurder in dronken toestand het voertuig niet starten. Dit zal dus verhinderen dat dronken mensen zich met de auto/bus/vrachtwagen/... in het verkeer kunnen begeven. Dus hierdoor kunnen we er praktisch zeker van zijn dat professionele bestuurders nuchter achter het stuur zitten. Dit is toch wat we willen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.