actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th October 2012, 08:30
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Lidl neemt eerste laadpunten voor elektrische voertuigen in gebruik

Lidl neemt eerste laadpunten voor elektrische voertuigen in gebruik

MARIAKERKE/SINT-NIKLAAS - Supermarktketen Lidl heeft dinsdag in Mariakerke en Sint-Niklaas laadpunten voor elektrische wagens en fietsen in gebruik genomen. Voor vijf euro kunnen klanten er een uur ‘tanken’.

De laadpunten zijn van het type halfsnellader en zijn gekoppeld aan zonnepanelen. Met een oplaadpas van vijf euro kunnen klanten tot eind 2015 één uur stroom per dag tanken. Na een uur laden kan een elektrische wagen extra autonomie opbouwen van 120 kilometer.

Aan de twee laadpunten kunnen gelijktijdig twee wagens en vier fietsen of scooters stroom tanken. De zonnepanelen leveren stroom om 450.000 elektrische autokilometers per jaar te tanken. De oplaadpassen kunnen via Blue Corner opgewaardeerd worden en daarna gebruikt in één van de 1.500 oplaadpunten van het Europees netwerk.

EVA

Lidl treedt verder toe tot het EVA-platform van de Vlaamse overheid, waardoor onder meer Vlaamse Universiteiten de data van de laadpunten kunnen gebruiken voor verdere studies over elektromobiliteit. Lidl is de eerste Belgische retailer die zelf intelligente laadpunten met oplaadpassen aanbiedt.

‘Voor Lidl is dit een toekomstgerichte service naar het cliënteel toe en een nieuwe mijlpaal in een duurzame bedrijfsstrategie’, legt woordvoerder Pieterjan Rynwalt uit. ‘Wij hopen om, samen met gelijkaardige private en publieke initiatieven, een ruim netwerk uit te bouwen zodat de overstap naar elektrisch rijden voor veel gezinnen aantrekkelijk wordt.’

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...121009_00327731

Mening: Ik vind het zeer goed dat Lidl de grote stap heeft gezet om elektrische laadpunten in werking te stellen. We moeten toch beginnen denken aan de toekomst en de uitputting van de brandstoffen. Nu Lidl de grote stap heeft gezet zullen er misschien meer volgen. Ook is het zeer goed dat de data van de laadpunten ten dienste wordt gesteld van de Vlaamse Universiteiten. Deze kunnen dan de data gebruiken voor verdere studies over duurzame elektrische energie en zo kunnen er op korte termijn nog verbeteringen komen omtrent elektromobiliteit.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th October 2012, 14:17
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Op zich vind ik het een goed initiatief dat Lidl hieraan wil meewerken.
Wat is echter het nut van deze oplaadpunten als zeer weinig automobilisten met een elektrische wagen rijden?
Het kan z'n nut wel bewijzen voor elektrische fietsen en scooters, maar deze voertuigen gebruik je meestal enkel voor kortere afstanden. Je kan deze dus 'snel' even opladen als je bijvoorbeeld naar de bakker moet.
Deze oplaadpunten zijn in mijn ogen vooral handig voor elektrische wagens.
Maar wat zijn we dus met deze laadpunten als dergelijke wagens amper op de baan zijn?
Er wordt op dit moment niet genoeg aandacht geschonken aan het promoten van dit soort wagens.
Dit zouden de auto's van de toekomst kunnen worden, maar dan moet de overheid hier dringend aandacht aan besteden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th October 2012, 14:35
guus.wuyts@hotmail.com guus.wuyts@hotmail.com is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lichtaart
Posts: 54
Ik vind het persoonlijk ook een heel goed initiatief omdat de elektrische wagens wel stilaan een vereiste aan het worden zijn. Wat al werd vermeld was de vraag 'Wat hebben we aan deze oplaadpunten als er nog niet genoeg elektrische auto's op de baan zijn'. Hier ben ik gedeeltelijk mee akkoord maar als ik deze situatie nu eens op mij zou projecteren kom ik tot het volgende. De reden waarom ik nog geen elektrische auto zou kopen is omdat er net nog niet genoeg oplaadpunten zijn. Ik vind de elektrische auto een goed initiatief maar zolang er niet genoeg oplaadpunten zijn zou ik zelf ook zo nog geen auto kopen. Pas vanaf het moment dat er genoeg oplaadpunten zijn zou ik overwegen om zo' auto te kopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.