actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2016, 11:28
Sien.D*Smet Sien.D*Smet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Sint-Job-in 't-Goor
Posts: 83
Tandartsen van identificatieteam wachten al jaren op betaling

Niet dankzij, maar ondanks de overheid werden de slachtoffers van 22 maart zo snel en nauwkeurig geďdentificeerd. Dat zegt tandarts Eddy De Valck uit Grimbergen. 'De federale overheid slaagt er al jaren in om ons niet te betalen voor ons werk, of – in het beste geval – pas met heel veel vertraging.’
Tandarts Eddy De Valck wordt vaak als expert ingezet voor identificatie van slachtoffers van rampen of aanslagen. Ook op 22 maart. Maar zelfs voor zijn diensten bij Sierre en de MH17 wachten hij en collega’s nog op hun geld. ‘Ik word hier niet rijk van, dat is ook niet de bedoeling, maar een beetje respect van de overheid mag wel.’

Hij heeft een eigen praktijk, maar werkt ook regelmatig als forensisc expert voor het Disaster Victim Identification-team (DVI- van de federale politie. Vorige maand leidde De Valck het team van tandartsen dat de slachtoffers van de aanslag op het station van Maalbeek hielp identificeren.

Veel respect krijgt hij voor die inspanningen niet, zegt De Valck. ‘Pas op, wel van de nabestaanden en dat voelt erg warm aan. Maar de federale overheid slaagt er al jaren in om ons niet te betalen voor ons werk, of – in het beste geval – pas met heel veel vertraging.’ Zo werd hij pas in januari vergoed voor een opdracht na de crash van een sportvliegtuig in Namen, drie jaar geleden.

Kafka

Voor buitenlandse opdrachten is de situatie nog erger. ‘Soms wordt er gewoon nooit betaald.’ Zo duurde het na de tsunami in Japan een vol jaar voor de betrokkenen wisten waar ze hun rekening naartoe mochten sturen. 'Maandenlang werden we van het kastje naar de muur gestuurd, tussen Binnenlandse Zaken, Buitenlandse Zaken en Volksgezondheid.’

Voor zijn werk na de tragische busramp in Sierre, in 2012, wacht De Valck nog altijd op zijn vergoeding. ‘Het diensthoofd van B-Fast beweert nooit een rekening te hebben gekregen en bij Volksgezondheid luidt het dat ze niet meer kunnen betalen omdat het budget van 2012 uitgeput is.’

Collega Christl Verbiest bevestigt de klacht van De Valck. Ook zij werd nog niet vergoed voor haar prestaties als forensisch tandarts bij de ramp van Sierre. ‘Achteraf kregen we een brief; bedankt voor uw diensten, maar we hebben geen budget.’

Gratis werken

De Valck en collega’s kregen ook al de vraag of ze gratis wilden werken voor het DVI. ‘Ja, heb ik geantwoord, als alle betrokkenen die in loondienst werken, dat ook doen. Ik heb er niets meer van gehoord.’

Als de betalingen uitblijven, trekt De Valck naar de rechtbank. ‘Ik heb al een advocaat aangesproken. De overheid moet het gegeven woord nakomen.’

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160418_02245321
19-04-2016

Eigen mening:
Ik vind het jammer om weer tot de constatatie te moeten komen dat het de overheid is die de experten tegen werkt. Ik vind het dan ook erg om te moeten lezen dat mensen die er mee voor willen zorgen om slachtoffers te identificeren nog steeds, na een lange tijd, niet zijn betaald. Dat je even op je geld moet wachten, daar kan ik nog inkomen. Zelf zou ik het niet leuk vinden om nog te moeten wachten op mijn geld, een jaar na de feiten of zelfs langer. Ik begrijp meneer De Valck helemaal. Dit is inderdaad respectloos van de overheid. Ik zou het gevoel hebben dat ik mijn werk niet goed zou doen, in hun ogen. Ik vind het dan ook goed dat ze nu grotere stappen ondernemen? De overheid heeft het recht niet om van de mensen te profiteren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.