actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th April 2014, 18:00
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
‘Speelpleinen zitten in slechte papieren’

‘Speelpleinen zitten in slechte papieren’
07/04/2013

Achttien procent van de speelpleinwerkingen in Vlaanderen zal deze zomer zijn deelnameprijs verhogen. Daarnaast zullen nog heel wat andere speelpleinwerkingen besparingen doorvoeren, zo blijkt maandag uit een onderzoek van de Vlaamse Dienst Speelpleinwerk (VDS). 'De kern van de speelpleinwerking wordt bedreigd', klaagt de organisatie aan.
Volgens de enquête van de VDS bij 183 speelpleinorganisatoren, zullen in totaal vier op de tien speelpleinwerkingen deze zomer besparingen moeten doorvoeren en/of de deelnameprijs verhogen. Nog eens 14 procent overweegt te besparen.

Vooral het verhogen van de deelnameprijs baart de dienst zorgen. 'Een lage deelnameprijs is noodzakelijk om de laagdrempeligheid waar speelpleinwerk voor staat te bewaren. Elke verhoging zorgt ervoor dat bepaalde ouders hun kinderen niet meer naar het speelplein kunnen sturen.'

Daarnaast maakt de VDS zich ongerust over de besparingen op de animatorenwerking. Zo is 9 procent van plan om te knippen in het budget voor animatorenwerking en 6 procent om onkostenvergoedingen te verlagen. 'Besparen op vorming, verbondenheid, aanwezigheid van verantwoordelijken is nefast voor de betrokkenheid binnen de werking en de kwaliteit op het terrein', zo waarschuwt de organisatie.

Voorts zet volgens het onderzoek 27 procent van de speelpleinwerkingen de schaar in het materiaalbudget, terwijl 10 procent de uitgaven voor uitstappen aanpast. Op 7 procent van de werkingen zal er tijdens pauzes enkel nog kraantjeswater worden aangeboden in plaats van frisdranken.

'Sommige besparingsmaatregelen raken de kern van speelpleinwerk', zo besluit de organisatie. 'De VDS erkent dat middelen efficiënt ingezet moeten worden, maar wil lokale speelpleinbesturen ondersteunen om doordacht te knippen bij besparingen.'

Vlaanderen en Brussel tellen 570 werkingen. Elke zomer spelen meer dan 147.000 kinderen op de speelpleinen.

BRON: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140407_01058338

mening: Ik vind het jammer dat een heleboel speelpleinen hun deelnameprijs gaan verhogen. Zoals in dit artikel al werd aangehaald kan een kleine verhoging er al voor zorgen dat bepaalde kinderen niet meer naar het speelplein kunnen komen. Dit is jammer, want het speelplein was toegankelijk voor iedereen, ongeacht of deel uitmaakt van een gezin dat het goed of minder goed heeft. Zo komen kinderen van verschillende afkomsten in contact met elkaar.
Net zoals in dit artikel ook werd aangehaald vind ik het belangrijk dat men niet op vorming, verbondenheid en aanwezigheid van animatoren gaat besparen. Ouders vertrouwen hun kind een hele dag toe aan de animatoren. Het is volgens mij wel essentieel voor het vertrouwen dat er voldoende animatoren aanwezig zijn. Een daling van hun vergoeding zou volgens ook met weinig enthousiasme onthaald worden door de animatoren. Tenslotte dragen zij ook een hele verantwoordelijkheid, want zij moeten zich ontfermen over andermans kinderen.
Ik hoop alvast dat ze een goede oplossing vinden zonder al teveel te raken aan de kostprijs en vorming, verbondenheid en aanwezigheid van animatoren. Al zal dit volgens mij geen gemakkelijke opdracht worden.

Laatst aangepast door j*nthe.vermeiren : 7th April 2014 om 19:06.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th April 2014, 18:27
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Persoonlijk vind ik het een spijtige zaak dat de speelpleinen in slechte papieren zitten. Deze organisatie zorgt ervoor dat kinderen toch nog buiten spelen en niet steeds achter hun tablet, computer of televisie zitten. Ze komen in contact met andere kinderen en voor de ouders is het een makkelijke opvang tijdens de grote vakantie. Daarnaast was de lagere vergoeding een pluspunt voor de ouders. Doordat de organisatie deze nu moet laten stijgen, zal er volgens mij minder interesse zijn. Wat natuurlijk niet zal gelden voor alle gezinnen. De besparingen zijn dan een andere optie, besparen op frisdranken is volgens mij een goede maatregel. Water is namelijk heel wat gezonder. Misschien is het een idee dat de organisatie een aantal sponsors gaat aan te trekken voor drank en versnaperingen. Ik vind het in elk geval spijtig dat een organisatie zoals deze te kampen krijgt met slechte papieren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.