actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2010, 11:39
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Recordhoeveelheid hormonen voor mensen in beslag genomen

In België werd vorig jaar een recordaantal verboden producten voor menselijk gebruik in beslag genomen. Het internet blijft de toegangspoort tot eender welke illegale kuur.

Dat blijkt uit het nieuwe jaarverslag van de multidisciplinaire hormonencel. "In 2008 vonden er 156 inbeslagnames van anabolica plaats", zegt Francis Clarysse, nationaal hormonenmagistraat. "In 2009 steeg dit aantal inbeslagnames sterk, tot 250. Voor sommige sporttakken (waarmee Clarysse onder meer bodybuilding en fitness bedoelt, red.) spreken we niet langer over enkele occasionele rotte appels, maar over de hele korf die bedorven is."

De douane onderschepte in 2009 massa's anabolica uit onder meer Egypte en Thailand. Maar ook in eigen land werden enkele fraudeurs gevat. Zo waren er twee broers die via een Nederlander die ze op het internet hadden leren kennen, anabolen verkochten op liefst zeventien koop- en biedwebsites. Ze plaatsten de advertenties via de computer van hun vader.

"De toenemende verkoop via internet blijft een voortdurende bekommernis", zegt Francis Clarysse. "Voor elke illegale website die wordt gesloten, staat al snel een andere klaar. Dit jaar is de hormonencel uitgebreid met twee internetexperts om dit probleem beter aan te pakken."

Schoonheidsideaal
Opvallend is dat niet enkel sporters hun toevlucht zoeken tot humane doping. "Onder impuls van het schoonheidsideaal maken ook 'gewone' jongeren er vaker gebruik van", zegt senator Bart Tommelein (Open Vld), die een resolutie klaar heeft om de hormonencel meer slagkracht te geven.
KoVe

Bron: www.vandaag.be 16/10/2010

Mijn mening: Het is toch wel even schrikken als je deze cijfers onder ogen krijgt. Je hoort wel eens dat sportmannen hormonen innemen, maar ik wist niet dat men hier zo gemakkelijk aan kon geraken. De websites via dewelke je deze hormonen kunt aanschaffen, schieten als paddenstoelen uit de grond, ondanks het feit dat de overheid steeds strengere maatregelen treft. Het streng optreden is belangrijk, want als deze hormonenverkoop zo blijft evolueren, gaat alles nog uit de hand lopen.

Ik vind het niet kunnen dat gewone jongeren hier ook steeds vaker gebruik van maken, omdat ze aan het schoonheidsideaal willen voldoen. Men zou de mensen beter attent maken op de gevaren van anabolica en de ‘normale’ mens met een normale lichaamsbouw promoten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th October 2010, 13:16
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
Thumbs down Illegale dopinghandel op internet floreert

Nooit eerder werden er zoveel verboden producten in beslag genomen als in 2009. De verkoop ervan verloopt steeds vaker via illegale websites.
Gazet van Antwerpen kon het nieuwe jaarverslag van de multidisciplinaire hormonencel inkijken. Daaruit blijkt dat de politie vorig jaar maar liefst 60 procent meer illegale producten kon onderscheppen.

'In 2008 vonden er 156 inbeslagnames van anabolica plaats', zegt Francis Clarysse, nationaal hormonenmagistraat. 'In 2009 steeg dit aantal inbeslagnames sterk, tot 250'.

De anabolica komen voornamelijk uit Egypte en Thailand, maar ook in eigen land werden enkele fraudeurs gevat. Zo waren er twee broers die via een Nederlander, die ze op het internet hadden leren kennen, anabolen verkochten op liefst 17 koop- en biedwebsites.

Internet speelt sowieso een cruciale rol in de dopinghandel. De verkoop van de verboden producten blijkt hoofdzakelijk te verlopen via illegale websites. Ook de verkoop van illegale geneesmiddelen via het internet neemt explosief toe.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101016_017

Eigen mening:
Het is inderdaad absoluut geen goed nieuws dat er zoveel producten gevonden zijn. Anderzijds is het dan weer wel goed nieuws omdat deze mensen waarschijnlijk niet meer verder gaan met hun 'handeltje'.
Uit dit artikel is het wel duidelijk dat er vrij tot zeer gemakkelijk aan doping en illegale geneesmiddelen geraakt kan worden via het internet.

Sommige mensen die gepakt worden op het nemen van doping reageren dan; doping zal nooit uit de sport (bijvoorbeeld wielrennen) verdwijnen, het zal er altijd bij horen, maar ik stel mij dan de vraag; geeft het niet veel meer voldoening om een koers te winnen op 'eigen' krachten in plaats van het bijnemen van doping? Of is het niet frustrerend om 2de te eindigen achter iemand die doping nam en daardoor misschien won?

Het explosief toenemen van deze producten op het internet maakt volgens mij de sporten, of toch waar het ECHT om draait kapot.
Na een tijd zou je je nog verplicht beginnen voelen om doping te nemen om een nog iets of wat fatsoenlijke plaats te krijgen in een wedstrijd en dit vind ik spijtig.
Hoogspringers steken toch ook geen veertjes onder hun schoenen... (bij mijn weten toch, want binnenkort verschiet ik van niets meer)
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th October 2010, 21:50
marie.vanhoof marie.vanhoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 74
Ik zie er nog steeds het nut niet van in waarom mensen doping nemen. Is het omdat iedereen het doet? Wilt men bij de club horen? Bij sporten op topniveau is er nog geld mee gemoeid, dat is waar. Maar dat praat het gebruik van doping nog niet goed. Topsporters willen steeds beter presteren, en zeker niet onderdoen voor de rest. Ze willen steeds meer. Maar hoe beter ze het doen, hoe meer ze verdacht worden van het gebruik van doping. Topsporters, en ook de amateurs, die het wel eerlijk spelen kunnen hier inderdaad wel eens de dupe van worden. En als ze dan effectief gepakt worden op het gebruik van doping, is de kans groot dat dat het einde betekent van hun carrière. Ze zetten dit dus blijkbaar toch graag op het spel?

Maar niet enkel de dopinghandel evolueert, ook de doping zelf. In sommige gevallen is het extreem moeilijk om doping op te sporen. Waarom zouden ze er dan geen gebruik van maken? En net zoals Caroline al heeft aangehaald: ik vind het ook erg dat mensen zichzelf en de ander willen bedriegen met een resultaat dat ze niet eens op eigen krachten of door hun eigen inspanning bereikt hebben. Er zit naar mijn mening toch een verdacht geurtje aan de hele dopinghandel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.