actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th October 2016, 06:22
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Uterustransplantatie mogelijk in nabije toekomst

Uterustransplantatie mogelijk in nabije toekomst

Het UZ Gent start binnenkort met experimentele baarmoedertransplantaties bij vrouwen die zonder uterus zijn geboren.

In Zweden werd twee jaar geleden al een gezonde baby geboren na een zwangerschap met een donorbaarmoeder. De jongen, Vincent, stelt het goed. De moeder, een professionele atlete, was geboren zonder baarmoeder, maar wilde erg graag kinderen. Ze kreeg de uterus van een 62-jarige vriendin ingeplant.

Het UZ Gent zal enkel met overleden donoren werken, omdat de risico’s dan beperkter zijn. In Gent zal een patiënte de baarmoeder ook slechts voor één zwangerschap mogen gebruiken. Daarna wordt het orgaan weer verwijderd. Voor deze groep vrouwen is dat de enige manier om kinderen te krijgen.

Het UZ Gent kondigde na de geboorte van Vincent in 2014 aan ook met de ingreep te willen beginnen, maar sleutelde de voorbije twee jaar nog aan de techniek en de procedure. Het team van professor Steven Weyers wilde ook afwachten of de Zweedse experimenten bij negen vrouwen goede resultaten opleverden.

Complicaties

Bij zeven Zweedse vrouwen werd het orgaan goed aanvaard, vijf van hen hebben intussen een gezond kind gekregen. Eén is intussen zelfs zwanger van een tweede kind.

‘De directie in Gent heeft nu ook het licht op groen gezet’, zegt Weyers. De eerste transplantatie in het UZ Gent kan ten vroegste begin 2017 gebeuren. ‘Voor we overgaan tot een transplantatie, willen we weten of we via vruchtbaarheidstechnieken gezonde embryo’s kunnen maken. Na de transplantatie wachten we een jaar om te zien of het orgaan goed aanvaard wordt. Daarna kunnen we embryo’s inplanten. Een eerste geboorte zal dus nog even duren.’

Omdat het een experimentele en verregaande ingreep blijft, komen alleen vrouwen jonger dan 36 die zonder baarmoeder zijn geboren in aanmerking. Elders kan het bijvoorbeeld ook voor vrouwen die hun baarmoeder na kanker verloren.

Bron: De standaard, 07/10/2016)

Mening

De wetenschap blijft me toch verbazen met wat ze kunnen. Ik vind het goed dat men vrouwen ,die geen baarmoeder hebben, dit wil geven. Toch heb ik enkele bedenkingen bij het hele verhaal. Ik kan me voorstellen dat deze operatie heel duur is en je veel tijd nodig hebt om te herstellen. In België zal de operatie enkel gebeuren bij vrouwen onder 36 jaar. Stel dat je 35 bent en je nog een kind wil, dan ben je misschien 37 vooraleer je bevallen bent. Dat is toch ook niet zo heel gezond. Als je dan je kind hebt gekregen, dan wordt de baarmoeder al terug verwijderd. Dat vind ik ook een bizar feit.
Ik vraag me ook af hoe dit kostenplaatje eruit gaat zien want ik kan me voorstellen dat het niet helemaal terugbetaald wordt. Het moet vrouwen dan heel veel waard zijn, wat ik wel begrijp, en een kind kost op zich ook al een huis.
Ik vind het wel goed dat men bij ons baarmoeders van overleden patiënten gaat gebruiken. Voor de persoon die een baarmoeder afstaat in Zweden, moet het er toch ook een hele revalidatie zijn?
Over het algemeen vind ik het wel een goede zaak want wat is er meer waard dan een kind op de wereld te zetten?

Laatst aangepast door L*ura.present : 7th October 2016 om 06:36.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.