actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2009, 08:55
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 68
Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
Kamer wijzigt adoptiewet

Omdat personen die een kindje willen adopteren almaar langer moeten wachten heeft de Kamercommissie Justitie dinsdagavond de adoptiewet gewijzigd op initiatief van Raf Terwingen (CD&V).

Kandidaat-adoptanten moeten momenteel eerst “geschikt voor adoptie” worden verklaard door de jeugdrechter. Dat kan pas na een lange opleiding en een grondig maatschappelijk onderzoek. Eens ze een vonnis hebben dat zegt dat ze geschikt zijn voor adoptie, kunnen ze een kind toegewezen krijgen.

Maar dat kind moesten ze - tot 13 november 2008 - binnen de drie jaar gekregen hebben. De overheid stelde vast dat een boel mensen na drie jaar wachten nog altijd geen kind hadden. Zij zouden opnieuw de lange, slopende procedure om geschikt verklaard te worden moeten doorlopen om toch nog een kind te kunnen krijgen.
Verlengd

Om dat te vermijden, besloot het parlement in 2008 om de geschiktheidsattesten van de jeugdrechter met een jaar te verlengen. Ze kwamen van drie op vier jaar. Tussen 13 november 2008 en 12 oktober 2009 werden 212 verlengingen afgeleverd.

Nu blijkt echter vandaag dat dit nog niet volstaat. Naar schatting een honderdtal kandidaat-adoptanten dreigen na vier jaar wachten alsnog de procedure helemaal opnieuw te moeten doorlopen.

Op initiatief van kamerlid Raf Terwingen (CD&V) wordt de wet nu veranderd. De wijziging werd dinsdagavond goedgekeurd in de Kamercommissie Justitie.
Wat verandert er?

* Een vonnis waarbij de jeugdrechter iemand geschikt voor adoptie verklaart, zal voortaan vier jaar geldig zijn in plaats van drie.

* Vijf maanden voor dit vonnis afloopt, kunnen personen die nog altijd geen kind gekregen hebben, een nieuw vonnis aanvragen dat hen geschikt verklaart voor adoptie. Dat kan via een supersnelle procedure, waarbij alleen wordt nagegaan of de omstandigheden gewijzigd zijn (Is het echtpaar gescheiden? Zijn ze nog gemotiveerd om te adopteren? Is er een strafrechtelijke veroordeling?...)

* Als de rechter dat nieuwe vonnis aflevert, dan is dat geldig voor twee jaar. En het kan telkens opnieuw voor twee jaar worden verlengd.

JDW

Bron: www.gva.be

Mijn mening:
Ik vind dit een goed initiatief. Als je nagaat wat er verandert dan zijn dat in mijn ogen alleen maar logische dingen. Als iemand geschikt is verklaard om een kind te adopteren, dan vind ik het normaal dat de procedures voor de verlenging van de periode veel sneller kunnen/mogen gaan. Ik vind wel dat het eerste onderzoek naar geschiktheid zeer grondig moet gebeuren. Ik ken iemand uit mijn omgeving die heel lang heeft moeten wachten op een adoptiekind en vervolgens zoals in het artikel wordt vermeld, opnieuw de ellenlange procedure heeft moeten doorlopen om uiteindelijk een kind te kunnen krijgen. En geloof me, aangenaam lijkt me iets anders!
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.