actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2013, 10:32
Joost.Appels Joost.Appels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Dedecker: "Belgisch Watergate-schandaal uit de doeken doen"

De parlementaire onschendbaarheid van Jean-Marie Dedecker (LDD) hangt aan een zijden draadje in de nasleep van zijn dispuut met Europees Commissaris Karel De Gucht (Open Vld). Vijf jaar geleden stuurde hij een privédetective achter De Gucht aan, nu moet hij zich mogelijk verantwoorden voor valsheid in geschrifte. "Ik ga een Belgisch Watergate-schandaal ontketenen", klinkt Dedecker strijdvaardig in de kranten van de Concentragroep.

De commissie vervolgingen wil de parlementaire onschendbaarheid van Dedecker opheffen omdat hij in 2008 een privédetective inschakelde. Die moest uitvlooien of Karel De Gucht - toen nog minister van Buitenlandse Zaken - een rol had gespeeld bij de verkoop van het gerechtsgebouw van Veurne. De detective moest uitpluizen of Karel De Gucht zich had verrijkt bij de sale-and-lease-back-operatie van het Veurnse gerechtshof.

De pers kwam er net voor de verkiezingen van 2009 achter dat Dedecker een privéspeurder onder de arm had genomen. Probleem is dat Dedecker geen contract had met de privédetective, wat nochtans verplicht is. Dat contract maakte hij later snel op, waarna hij het antedateerde. Het schandaal gaf zijn partij electoraal een enorme knauw. Bovendien wordt hem nu 'valsheid in geschrifte' aangewreven.

"Bewijzen uit het onderzoek"
Dedecker noemt het tegenover de Concentratitels 'lastig' indien zijn onschendbaarheid vandaag wordt opgeheven, maar ziet het ook als een uitgelezen kans om zijn zaak te verdedigen en stampei te maken. "Ik ga een Belgisch Watergate-schandaal uit de doeken doen, mét de bewijzen uit het gerechtelijk onderzoek erbij", zegt hij. Daarbij hint de LDD-politicus op transacties door Redeba Invest, dat verschillende overheidsgebouwen waaronder het gerechtsgebouw van Veurne opkocht.

Een schimmige fiscale constructie, waarbij naast zakenman Jaspers ook Karel De Gucht medevennoot was, maakt Dedecker zich sterk. "Op de dag dat de media uitpakten met de zaak, werden de twee verdachte vennootschappen achter Redeba in Ierland opgedoekt. Als dat niet stinkt, wat stinkt er dan nog?", klinkt het.

Bron: www.demorgen.be

Mening:

Straffe taal van meneer Dedecker. Ik ben eens benieuwd of de daad bij het woord gevoerd zal worden. Het 'Belgische Watergate-schandaal'. Als het zo'n proporties aan zal nemen als het echte Watergate-schandaal, dan houden we ons hart vast.

De manier waarop hij (Dedecker) dan weer informatie heeft ingewonnen om dat schandaal te onderzoeken is wel zeer controversieel. Een privédetective inhuren - zonder contract weliswaar - om voormalig minister van van buitenlandse zaken te schaduwen ... Het lijkt wel een Amerikaanse spionagefilm. Wanneer ik zo'n dingen lees vraag ik me altijd af: Wat gebeurt er nog allemaal in de politiek waar wij geen weet van hebben en zelfs nooit weet van zullen hebben? "Waar het om macht te doen is, stinkt het meestal." Dat gevoel wordt bij mij steeds versterkt wanneer ik zo'n berichten lees.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.