actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2017, 11:51
jana.m*rien jana.m*rien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wiekevorst
Posts: 80
Fiets, auto of openbaar vervoer in Brusselse ochtendspits: wie wint?

Vier afdelingen van de Fietsersbond in de Brusselse randgemeenten hebben donderdagmorgen een race naar het centrum van de hoofdstad gehouden met een fietser, een automobilist en een gebruiker van het openbaar vervoer. De resultaten tonen één constante: de fiets is het snelst.

Vanuit Overijse, Grimbergen, Asse, Strombeek en Tervuren vertrokken minimum één fietser, automobilist en gebruiker van het openbaar vervoer met eindbestemming de Brusselse Beurs. De geschatte aankomsttijd was 9 uur, maar het waren vooral de fietsers die op tijd aankwamen. Zo deed een fietser uit Overijse 35 minuten over het traject, terwijl de auto een rit van 1 uur en 15 minuten nodig had. Het openbaar vervoer schommelde tussenin met 44 minuten.

Vanuit de andere randgemeenten was dezelfde trend merkbaar en deed de auto er vaak bijna dubbel zo lang over.

Fiets meest efficiënt

‘Met deze actie tonen we aan dat de fiets het meest efficiënte vervoersmiddel is in Brussel en van en naar Brussel’, vertelt Roel De Cleen van de Fietsersbond. Bij de test werd duidelijk dat de reistijd met de fiets en deels het openbaar vervoer, veel makkelijker in te schatten is. De automobilisten worden vaak geconfronteerd met onvoorziene obstakels.

De Fietsersbond ondersteunt de investeringen die het Brussels gewest doet voor de fiets, maar wil dat ook zien voor de fietssnelwegen van het Fiets-GEN. ‘Daar moet extra op ingezet worden en we hebben dat ook aan de federale regering gevraagd via het Belirisfonds’, zegt De Cleen.

Datum: 12 oktober 2017
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171012_03127304

Eigen mening: Ik vind het zeer positief dat ze acties doen om mensen te motiveren om meer de fiets te gebruiken. Het biedt zowel voor jezelf als voor het milieu voordelen. Al vind ik wel dat ze dan ook moeten inzetten op de veiligheid van fietsers. Als ik zie hoe druk het in grote steden is, lijkt het mij als fietser onveilig om je daartussen te begeven. Vaak zijn er te smalle fietspaden die niet afgescheiden zijn van de rijweg. Ik denk dat ik voor velen mag spreken, als ik zeg dat dat vooral is wat mij tegenhoudt om in steden te kiezen voor de fiets.
Het openbaar vervoer komt op de tweede plaats te staan bij deze actie. Er is de laatste jaren al veel verbetering vast te stellen bij het openbaar vervoer, maar er zijn zeker nog een aantal werkpunten. Als ik het openbaar vervoer neem, zorg ik er altijd voor dat ik nog tijd overheb. Het komt nog te vaak voor dat er treinen/trams/bussen te laat zijn of gewoon niet komen opdagen. Ook de kostprijs is een aandachtspunt. Het openbaar vervoer wordt steeds duurder terwijl je niet zeker bent of je wel tijdig op je bestemming geraakt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2017, 12:08
Sarah.T*ijs Sarah.T*ijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 72
Ik ben volledig akkoord met de mening van Jana. Mensen motiveren om met de fiets te rijden is niet alleen goed voor de gezondheid van mensen, maar ook voor het milieu. Als meer mensen met de fiets rijden betekend het ook dat er minder auto's rijden en dat heeft als gevolg dat er minder uitlaatgassen vrijkomen. Het is dus een 'win-win' situatie. Het enige probleem is, zoals Jana ook aanhaalt, is dat het helemaal niet veilig is om met de fiets door een stad te rijden. Er zou meer geïnvesteerd moeten worden in betere fietspaden. Zo gaan mensen zich veiliger voelen en dus ook sneller de fiets nemen. Er wordt ook aangeraden om het openbaar vervoer te gebruiken. Ik vind openbaar vervoer goed, maar er zijn enkele minpuntjes aan. Als eerste de stakingen. Iedereen weet hoe vervelend het is om te staan wachten op een bus/trein die niet komt. Een ander probleem is het financiële aspect. Zoals Jana zegt, wordt het allemaal steeds duurder. Dus mensen gaan dan sneller voor de auto kiezen om dat het vaak niet voordeliger is om met het openbaar vervoer te gaan. Voor mij is de algemene conclusie: 'Er is nog veel werk aan de winkel!'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.