actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2013, 19:51
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Vlaamse Stichting Verkeerskunde wil lagere maximumsnelhede

Vlaamse Stichting Verkeerskunde wil lagere maximumsnelheden

Vijftig organisaties die actief zijn rond verkeersveiligheid en mobiliteit stellen voor om de maximumsnelheid op sommige wegtypes te verlagen. Dat is één van de 31 aanbevelingen die tot stand kwamen onder leiding van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Die organiseerde de bevraging op initiatief van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits, die de regionalisering van verschillende mobiliteitsbevoegdheden voorbereidt.
Crevits is tevreden met de 31 aanbevelingen. “Dit is een belangrijke richtingaanwijzer op weg naar een verkeersveiliger Vlaanderen”, zegt ze. “Deze conferentie heeft aangetoond dat de wil en de motivatie bij alle partners aanwezig is om extra inspanningen te leveren.”

De organisaties stellen onder meer voor de maximumsnelheid op wegen met 2x2 rijstroken en een middenberm te verlagen tot 90 kilometer per uur in plaats van de huidige 120 kilometer per uur. Op andere wegen buiten de bebouwde kom moet 70 kilometer per uur de regel zijn.

Ander belangrijk punt is de hervorming van de rijopleiding, die niet meer ophoudt bij het behalen van het rijbewijs. Daarna moet een opvolgtraject worden voorzien, om zo tot levenslang leren te komen. Bij overtredingen moeten er meer leermaatregelen worden opgelegd.

De technische keuring moet worden uitgebreid tot alle gemotoriseerde voertuigen, waaronder ook landbouwvoertuigen en motorfietsen. De technische controles langs de weg dienen te worden opgevoerd.

De aanbevelingen moeten ertoe bijdragen dat het aantal doden op de weg in 2020 daalt tot 200 per jaar. “Samen kunnen we Vlaanderen omvormen tot een Europese voorbeeldregio inzake verkeersveiligheid”, maakt Crevits zich sterk.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131209_00879129

Mijn mening:
Om eerlijk te zijn heb ik echt mijn twijfels bij het feit of het wel een goed idee is lagere maximumsnelheden in te voeren. Het is wel zo dat het verkeer jaarlijks heel wat slachtoffers eist en dat er heel wat slachtoffers voorkomen zouden kunnen worden als bestuurders hun snelheid zouden minderen. Ik vrees er alleen voor dat het verlagen van de maximumsnelheid onvoldoende effect zal hebben aangezien er immers te weinig mensen zijn die zich hieraan ook effectief houden. Mij lijkt het dan beter om strenger te zijn voor snelheidsduivels en dus meer controles te voorzien en hogere boetes op te leggen, maar extra controles, flitspalen, trajectcontroles.. eisen ook het nodige geld. Langs de andere kant is het wel zo dat op een baan waar 90km/u de toegelaten maximumsnelheid is, er geen borden staan en bestuurders dan sneller geneigd zijn om daar een heel stuk sneller te rijden. Dan lijkt het mij wel een goed idee om deze snelheid naar 70km/u te reduceren.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 9th December 2013 om 20:04.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.