actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st January 2012, 17:22
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Zelfdoding kost Vlaanderen 500 miljoen

Bron: De Tijd (www.tijd.be)

Zelfdoding en pogingen tot zelfdoding kosten de Vlaamse economie elk jaar 500 tot 600 miljoen euro. Die berekening op basis van de ziektekosten en het verlies aan arbeidsproductiviteit lijkt cynisch, maar is het niet.

‘Er willen in Vlaanderen zoveel mensen uit het leven stappen dat het een probleem voor de economie dreigt te worden’, geeft gezondheidseconoom Lieven Annemans van de UGent aan.

Annemans maakte de berekeningen in opdracht van Jo Vandeurzen (CD&V), Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. De cijfers, die voor het eerst gepubliceerd worden, dienen als basis voor het Vlaams preventieplan dat het aantal zelfdodingen in Vlaanderen tegen 2020 fors moet terugdringen.

Crisis

Gisteren raakte bekend dat zich vorig jaar 20 procent meer zelfdodingen op het Belgische spoor voordeden. Vlaanderen scoort al jaren slecht op het vlak van zelfdodingen en het lijkt erop dat het aantal zelfdodingen fors toeneemt, onder meer door de economische crisis.

Volgens de recentste statistieken stappen elk jaar ruim 1.100 inwoners van Vlaanderen uit het leven. Een tienvoud daarvan onderneemt een poging, maar slaagt niet. Ook voor depressies doet Vlaanderen het slecht.

De jaarlijkse kostprijs van zelfdoding, die geen rekening houdt met de impact op de nabestaanden, ligt dubbel zo hoog als wat files aan Vlaanderen kosten.

door Peter De Groote

Mijn mening

Ik geef het toe, het is nogal cru om de zelfmoorden in ons land uit te drukken in kosten voor ons gewest. Zelfmoord is een maatschappelijk probleem waarbij veel emotionele draaglast optreedt. Het slachtoffer ziet geen andere uitweg dan de dood. De impact op de nabestaanden valt ook niet te verwaarlozen. Maar blijkbaar kosten die zelfdodingen ook Vlaanderen een pak geld. Het wordt zelfs bestempeld als ‘een probleem voor de economie’. Die link met de economie kan wel gebaseerd worden op het feit dat de economische crisis een oorzaak is voor zowel zelfdodingen als depressies. Dat is niet zo abnormaal, maar het is vreselijk dat mensen om zulke redenen zichzelf van het leven beroven. Ze willen ontsnappen aan een land waarin ze toch alleen maar schulden hebben en de dood lijkt hen dan de gemakkelijkste oplossing.
Er zal een preventieplan komen om het aantal zelfdodingen terug te dringen, wat ik alleszins een goed idee vind, maar de reden die erachter ligt, staat mij niet zo aan. Als de zelfdodingen Vlaanderen amper iets hadden gekost, zouden er dan nog maatregelen getroffen worden? Ik betwijfel het…
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd January 2012, 19:08
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Ik vind het ook cru dat zelfdodingen en poging tot zelfdoding in geld wordt uitgedrukt. Ik hoef niet te weten hoeveel dit de Vlaamse economie jaarlijks kost. Het is gewoon verschrikkelijk dat er zoveel zelfdodingen zijn. Ik zou wel willen weten waarom er zoveel mensen depressief zijn en waarom er zoveel zelfdodingen zijn.
Zou dit niets te maken hebben de alsmaar toenemende druk om te presteren? Het moet altijd maar meer, sneller en beter zijn, zowel op school als in het bedrijf. Sommige mensen zijn niet bestand tegen zoveel druk. Zie maar eens hoeveel jonge mensen (studenten) zich van het leven beroofd hebben de laatste maanden.
Dit stemt echt wel tot nadenken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.