actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2015, 19:24
Arne.K*zandjian Arne.K*zandjian is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Westmalle
Posts: 20
Milquet: "Installeer safe rooms in scholen"

23-11-15, 16.42u - Bron: Belga

De minister van Onderwijs in de Franse gemeenschap, Joëlle Milquet (cdH), heeft een reeks aanbevelingen klaar waarmee de Brusselse scholen de veiligheid kunnen verhogen. Een van de pistes die de minister volgens de krant Le Soir naar voren schuift, is de inrichting van 'safe rooms' of ruimtes waarin leerlingen en leerkrachten zich in het geval van een incident in veiligheid kunnen brengen.

In een brief aan de directies doet minister Milquet vier concrete aanbevelingen uit de doeken. Naast de eventuele 'safe rooms' suggereert ze binnen elke school iemand aan te duiden die de toegang tot het gebouw aan het begin en het einde van de lessen kan bewaken. De betrokkene moet in staat zijn elke leerling en ouder de identificeren en moet zo snel mogelijk de hulpdiensten contacteren.

Milquet benadrukt ook het aantal bijeenkomsten in groep voor de schoolgebouwen te beperken. Ook vraagt ze het aantal leerlingen dat de school wettig mag verlaten, tot een minimum te beperken. Daarnaast beveelt de cdH-politica aan de deuren en toegangspoorten van elke school te sluiten en slechts één ingang te behouden voor de leerlingen, die permanent wordt bewaakt.

De brief bevat ook in detail een aantal regels voor wanneer een "gevaarlijke indringing" plaatsvindt.

De regering van de Franse gemeenschap zit maandag om 17.00 uur opnieuw rond de tafel. Mogelijk kondigt de ploeg van minister-president Rudy Demotte na afloop nieuwe maatregelen aan.

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/m...holen-b759f169/

Eigen mening: Ik vind het een goed idee van Joëlle Milquet om safe rooms te gebruiken in scholen. Zo kan de school zich toch nog in veiligheid brengen mocht er gevaar zijn. Ik denk dat je je dan als leerling of leerkracht ook veiliger gaat voelen. Het idee om iemand te hebben die de school bewaakt vind ik ook een goed idee. Vooral dan weer om de leerkracht en leerling een veilig gevoel te geven. Het idee om 1 in en uitgang voor de school te voorzien is ook goed. Zo heb je een veel beter zicht over wie van en naar school komt. En hierdoor beperk je dan weer meer de dreiging van aanslagen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2015, 21:03
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Citaat:
Orgineel gepost door Arne.K*zandjian
23-11-15, 16.42u - Bron: Belga

De minister van Onderwijs in de Franse gemeenschap, Joëlle Milquet (cdH), heeft een reeks aanbevelingen klaar waarmee de Brusselse scholen de veiligheid kunnen verhogen. Een van de pistes die de minister volgens de krant Le Soir naar voren schuift, is de inrichting van 'safe rooms' of ruimtes waarin leerlingen en leerkrachten zich in het geval van een incident in veiligheid kunnen brengen.

In een brief aan de directies doet minister Milquet vier concrete aanbevelingen uit de doeken. Naast de eventuele 'safe rooms' suggereert ze binnen elke school iemand aan te duiden die de toegang tot het gebouw aan het begin en het einde van de lessen kan bewaken. De betrokkene moet in staat zijn elke leerling en ouder de identificeren en moet zo snel mogelijk de hulpdiensten contacteren.

Milquet benadrukt ook het aantal bijeenkomsten in groep voor de schoolgebouwen te beperken. Ook vraagt ze het aantal leerlingen dat de school wettig mag verlaten, tot een minimum te beperken. Daarnaast beveelt de cdH-politica aan de deuren en toegangspoorten van elke school te sluiten en slechts één ingang te behouden voor de leerlingen, die permanent wordt bewaakt.

De brief bevat ook in detail een aantal regels voor wanneer een "gevaarlijke indringing" plaatsvindt.

De regering van de Franse gemeenschap zit maandag om 17.00 uur opnieuw rond de tafel. Mogelijk kondigt de ploeg van minister-president Rudy Demotte na afloop nieuwe maatregelen aan.

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/m...holen-b759f169/

Eigen mening: Ik vind het een goed idee van Joëlle Milquet om safe rooms te gebruiken in scholen. Zo kan de school zich toch nog in veiligheid brengen mocht er gevaar zijn. Ik denk dat je je dan als leerling of leerkracht ook veiliger gaat voelen. Het idee om iemand te hebben die de school bewaakt vind ik ook een goed idee. Vooral dan weer om de leerkracht en leerling een veilig gevoel te geven. Het idee om 1 in en uitgang voor de school te voorzien is ook goed. Zo heb je een veel beter zicht over wie van en naar school komt. En hierdoor beperk je dan weer meer de dreiging van aanslagen.


Eerlijk gezegd zouden deze saferooms mij helemaal geen 'safe' gevoel geven. Als ik les kan geven in een lokaal vlakbij, dan zal ik me veilig voelen omdat ik niet ver hoef te gaan indien er iets gebeurt, maar wanneer ik aan de andere kant van de school ben en er gebeurt dan iets, dan vraag ik me af of de aanwezigheid van deze saferoom zoveel nut heeft. Lang niet iedereen zal daar geraken op het eventuele moment van een aanslag en als mensen massaal naar die saferoom gaan, zullen de aanslagplegers snel genoeg weten waar ze deze ruimte moeten zoeken.

Ik vind het een goed idee om de scholen te laten bewaken, maar ook hier stel ik me vragen bij. Als diegene geen kogelvrije vest of dergelijke heeft, dan zullen terroristen deze persoon heel snel vermoorden, nog vooraleer hij/zij hulp kan inschakelen. Persoonlijk zou ik dan eerder beroepsmilitairen of dergelijke inschakelen, mensen die weten hoe ze moeten omgaan met eventuele dreiging.

Ik denk dat dit alles voornamelijk een veilig gevoel geeft aan de mensen die naar school gaan, maar dat er geen sprake kan zijn van effectieve veiligheid als het plan op deze manier wordt uitgevoerd. Als terroristen een aanslag willen plegen, zullen ze dit toch doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.