actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th March 2012, 08:57
Joren.Paulussen Joren.Paulussen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Lille
Posts: 30
Hema voor rechter na ontslag voor hoofddoek

Hema voor rechter na ontslag voor hoofddoek
dinsdag 06 maart 2012, 03u00

Het gelijkekansencentrum dagvaardt de winkelketen Hema omdat die een werkneemster ontsloeg na klachten van klanten over haar hoofddoek.
Het debat over de hoofddoek is nooit helemaal weggeweest, maar het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding gooit de knuppel weer in het hoenderhok door een rechtszaak te beginnen. Het heeft de winkelketen Hema voor de arbeidsrechter in Tongeren gedagvaard, omdat die een jaar geleden een Limburgse winkelbediende had ontslagen vanwege haar hoofddoek. Het ontslag kwam er na negatieve reacties van klanten.

‘We zijn niet over één nacht ijs gegaan. We hebben verschillende keren met het bedrijf aan tafel gezeten om oplossingen te zoeken, maar dat bleek niet mogelijk te zijn. Daarom hebben we, na overleg met de vakbond en met toelating van het slachtoffer, deze stap gedaan', zegt Jozef De Witte, directeur van het Centrum.

De Witte zegt Hema niet te willen viseren, maar ‘principële duidelijkheid' te willen, zodat ook andere bedrijven weten waar ze aan toe zijn. Daarom vraagt het Centrum aan de rechter om een prejudicieel advies in te winnen bij het Europees Hof van Justitie, dat als leidraad kan worden gebruikt bij latere rechtszaken.

‘We merken dat commerciële bedrijven steeds vaker zeggen dat ze neutraliteit willen uitstralen en dat argument gebruiken om hun personeel te verbieden een hoofddoek te dragen. Hema is daarin zeker niet alleen. De uitspraken van de ceo van Schoenen Torfs, dat allochtonen niet hoeven te solliciteren als ze een hoofddoek dragen, zijn een recent voorbeeld. Wij willen niet zeven rechtszaken tegelijk starten, maar hebben vragen bij die evolutie.'

‘Alleen “tendensondernemingen”, zoals een christelijk ziekenhuis, mogen eisen stellen op grond van hun geloof, anders hebben ze geen bestaansreden meer. Een uitzondering mag van de wet ook als er een legitiem doel is en als de maatregel passend en noodzakelijk is. Dat is bij Hema volgens ons verre van het geval.'

‘Je kan erover discussiëren, dat is juist, omdat de wet interpretatie toelaat. Net daarom vragen we duidelijkheid. Als het Europees Hof morgen zegt dat bedrijven wel werknemers met een hoofddoek mogen weigeren, dan kunnen wij het daarmee oneens zijn, maar dan is het zo.'

Yves Delepeleire

Bron: De Standaard online: Bron

Mijn mening:
Weer maar eens een discussie over hoofddoeken. Het is niet bij te houden hoeveel hier de laatste jaren al over geschreven en verteld is, de ene rechtszaak na de andere. Het probleem bevind zich dan ook overal, niet alleen in winkels maar ook op scholen en zowat alle openbare plaatsen ontstaan conflicten.
Ik vind dat er altijd snel over racisme gesproken wordt. In dit geval gaat het er niet om dat de vrouw van een andere origine is, het gaat erom dat ze geen hoofddoek mag dragen. Als HEMA ervan overtuigd is dat het dragen van een hoofddoek hun bedrijf schade kan berokkenen vind ik het normaal dat ze de vrouw vragen om te komen werken zonder hoofddoek. Elk huis stelt zijn huisregels op, een leerkracht houdt zich ook aan de afspraken die gemaakt worden binnen een school, en iemand die in een laboratorium werkt mag geen juwelen dragen.
Natuurlijk kan het wel dat de hoofddoek niet wordt geweigerd om vestimentaire - of veiligheidsredenen maar wel omdat het een symbool is van de geloofsovertuiging. Hier ligt de zaak veel moeilijker, je kan niemand weigeren op basis van zijn geloof. Het is misschien wel begrijpelijk dat die vrouw zich aangevallen voelt.
Ik denk dat de boodschap vooral is dat er snel een duidelijke en alles omvattende regelgeving moet komen. Dit zal niet makkelijk zijn, het lijkt me duidelijk dat er plaatsen zijn waar een hoofddoek echt veiligheidsrisico's met zich mee kan brengen en ik vind dat bijvoorbeeld een school hoofddoeken moet kunnen weigeren, een pet mag ook nergens in de klas.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th March 2012, 09:32
J.Verwerft's Avatar
J.Verwerft J.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Noorderwijk
Posts: 36
RE: Hema voor rechter na ontslag voor hoofddoek

Ik ga deels akkoord met Joren wanneer hij zegt dat de vrouw zich misschien nogal snel aangevallen voelt. Toch hoeft de vrouw zich niet aan te passen aan dit soort regels opgesteld door HEMA, aangezien er nergens staat beschreven dat HEMA christelijke normen of waarden volgt. Zoals het artikel duidelijk ook beschrijft, is HEMA geen "tendensonderneming" zoals een christelijk ziekenhuis of een katholieke school, dus kunnen ze geen regels opstellen iemand van zijn/ haar geloof af te dwingen.
Kan het ook zijn dat er andere argumentaties aan de basis van dit ontslag kunnen liggen? Hoe vaak hebben we zelf al niet meegemaakt dat wanneer mensen van een ander ras/geloof iets verkeerds uitsteken, we ze hierop terecht wijzen en zij ons direct terug aanvallen met het feit dat we hun geloof niet kunnen uitstaan. Laat ons hopen dat heel deze situatie grondig wordt uitgekamd en er nieuwe wetsvoorschriften worden opgesteld (indien nodig) rond het dragen van hoofddoeken. Dan kan dit probleem in de toekomst worden vermeden.
__________________
"Knowledge is knowing that a tomato is a fruit, but Wisdom is knowing not to put it in a fruit salad."
Jens Verwerft ©
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th March 2012, 22:00
Eveline.Leysen Eveline.Leysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 67
Ik denk niet dat de oorzaak van dit ontslag ligt aan racisme of discriminatie. Zoals er in het artikel vermeld staat, willen commerciële bedrijven zoals HEMA neutraliteit uitstralen en dit kan niet als er een personeelslid een hoofddoek draagt. Ik heb de indruk dat sommige mensen lange tenen hebben en zich aangevallen voelen met zo'n maatregel. Wanneer een bedrijf een verbod oplegt om hoofddeksels te dragen, is dit niet altijd om racistische redenen. Misschien verbiedt HEMA hoofddoeken omwille van veiligheidsredenen of hygiëne. Als werknemer ben je normaal gezien op de hoogte van de regels van het bedrijf, dus moet je deze ook naleven.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th March 2012, 16:53
katelijne.uytterhoeven katelijne.uytterhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 64
Ik kan mij ook niet voorstellen dat HEMA deze maatregel zou treffen omwille van racistische reden. Het is logisch dat ze neutraal willen blijven, op alle vlakken. Een hoed mag je waarschijnlijk ook niet opzetten als werknemer dus dat is ongeveer hetzelfde. Ik snap dat deze vrouw omwille van haar geloof haar hoofddoek niet wil afzetten, maar dan denk ik dat het gewoon beter is dat ze ergens gaat werken waar het wel mag. Ik begrijp natuurlijk wel dat het niet gemakkelijk is om sociaal werk te vinden waar je je hoofddoek mag oplaten. Maar ik vind het nogal grof om hiervoor een rechtzaak aan te spannen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.