actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2014, 13:12
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
‘Samen met sociale partners werk maken van toekomstplan’

Minister van Werk Kris Peeters heeft in De Zevende Dag opnieuw de hand uitgestoken naar de sociale partners om mee te werken aan een sociaal-economisch macroplan.

Peeters mocht vanmorgen in De Zevende Dag toelichting komen geven bij een aantal elementen in het regeerakkoord. Volgens Peeters moeten de slimme indexsprong en de inspanning die gevraagd wordt aan de grote vermogens, echt resulteren in extra banen. De indexsprong moet volgens Peeters leiden tot een sterkere concurrentiepositie die omgezet kan worden in werkgelegenheid.

Peeters benadrukt dat het om een slimme indexsprong gaat, die om de twee jaar zal herbekeken worden. 'Voor de laagste inkomens hebben we 127 miljoen extra voorzien. De andere lonen worden maar voor twee jaar bevroren,' zegt de minister van Werk.


‘Vanuit die invalshoek staat ook in in het regeerakkoord dat we moeten gaan naar een sociaal-economisch macroplan, een toekomstplan waar we samen met de sociale partners ervoor zorgen dat al die maatregelen maximaal worden omgezet in jobs. Daarom herhaal ik ook dat wij zeker de sociale partners rond de tafel willen om in dialoog te komen tot zo’n toekomstplan,’ aldus Peeters.

'Ik weet dat de vakbonden nog tekst en uitleg zullen nodig hebben, maar ik nodig hen uit en ik hoop dat zowel de werkgevers als de werknemers hierop ingaan. De regering zal de sociaal-economische hervorming vorm geven, maar als dat gebeurt met de sociale partners, is dat zoveel krachtiger'.

Garanties op extra jobs?

Of er garanties zijn dat de indexsprong zal zorgen voor extra jobs? Peeters verwees naar het belang van het sociaal overleg, omdat er ook over andere zaken gesproken moet worden. En de werkgevers zouden slim genoeg moeten zijn om wat ze winnen bij de indexsprong en andere maatregelen om te zetten in jobs.

'Ik ga er ook van uit dat de werkgevers slim genoeg zijn om ervoor te zorgen dat deze inspanning die wij doen en die de mensen doen met de indexsprong om te zeggen: 'ja, we hebben nu een sterkere concurrentiepositie, we gaan dat omzetten in werkgelegenheid'. Dat is geen verplichting, maar ik vind dat ze dit aanbod, deze beslissing maximaal positief moeten omzetten in werkgelegenheid en stages enzovoort'.
Peeters zei verder nog dat hij het regeerakkoord met hart en ziel zal verdedigen. Hij gelooft ook niet dat de besparingsplannen van de regering Michel de economie zullen fnuiken. 'De vorige regering wilde door 17 miljard te besparen een begroting in evenwicht tegen 2016. Wij gaan 11 miljard besparen en gaan voor een begroting in evenwicht tegen 2018', aldus Peeters. 'De vorige regering was eigenlijk nog harder dan deze,' besloot Peeters.

Arco-regeling

Peeters kwam ook even terug op de regeling voor de Arco-coöperanten. In het regeerakkoord staat dat de coöperanten 40 procent van hun inleg terugkrijgen, terwijl de vorige regering nog 100 procent had beloofd.

Peeters herhaalde dat die staatswaarborg door Europa van tafel is geveegd, maar dat de regering nu toch werkt aan een regeling om een 'maximale tegemoetkoming' te doen. Volgens Peeters zullen de Arco-coöperanten vrijwillig op de regeling kunnen ingaan.

Bron: De Standaard 12/10/2014
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141012_01316200

Eigen mening: Ik denk dat het zeer belangrijk is dat de werkgevers nu de kans grijpen om nieuwe jobs aan te nemen, oké er komt een indexsprong van twee jaar maar dit is acceptabel. Ik vind dat men moet begrijpen dat dit nodig is om tot een begroting te komen want 11 miljard euro besparen dat gaat niet zomaar. Maar het is te begrijpen dat de werknemers hier niet mee gediend zijn. Persoonlijk denk ik dat er orkaan de toekomst gedacht moet worden en dan denk ik dat het een goede keuze is die de overheid hier maakt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.