actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th August 2016, 12:18
Jens.W*uters Jens.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 109
‘VS moeten kiezen tussen Turkije en Gülen’

President Recep Tayyip Erdogan heeft bijna vier weken na de mislukte staatsgreep in Turkije de nachtelijke 'wakes voor de democratie' als beëindigd verklaard.

Tijdens een bezoek aan een dergelijke manifestatie voor het presidentieel paleis in Ankara woensdagnacht dankte Erdogan de talrijke deelnemers die zijn oproep voor de nachtelijke demonstraties in heel het land hebben opgevolgd. Tegelijkertijd riep hij de bevolking op waakzaam te blijven.

Erdogan eiste van de VS opnieuw de uitlevering van de geestelijke Fethullah Gülen, die hij voor de couppoging van 15 juli verantwoordelijk acht. 'Vroeg of laat zullen de Verenigde Staten van Amerika een keuze moeten maken: voor Turkije of voor Fetö', zei Erdogan volgens het staatspersagentschap Anadolu. Fetö is de Turkse afkorting voor de Gülenbeweging, die door Turkije word beschouwd als een terreurorganisatie.

Erdogan had na het neerslaan van de coup de bevolking opgeroepen openbare pleinen te bezetten om andere putschisten geen ruimte te geven. Op pleinen zoals het Taksimplein in Istanboel of voor het presidentieel paleis in Ankara kwamen elke nacht vele mensen bijeen met als hoogtepunt vorige zondag, toen meer dan een miljoen mensen in Istanboel samenkwamen voor een demonstratie tegen de putsch.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160811_02420645

Eigen mening:
Erdogan werpt zich op als de "verdediger van de democratie" in Turkije en spoort het volk aan om zich te verzetten tegen zij die dit in "gevaar" zouden kunnen brengen. Hij droomt hardop, hij een democratisch leider? Laat me niet lachen, iemand die talloze onschuldigen laat opsluiten en de pers naar zijn hand zet wijst bij mij meer in de richting van een dictator. Ik zou er niet van schrikken moest uiteindelijk aan het licht komen dat hij zelf achter de couppoging zat, om hier zelf profijt uit te halen. Erdogan steekt de schuld liever op anderen, in dit geval op Fethullah Gülen en zijn beweging, welke hij als terroristisch beschouwd. Hij wil de uitlevering van Gülen aan Turkije om hem op te kunnen sluiten en als het van Erdogan afhangt nog de doodstraf te geven ook, indien deze opnieuw zou worden ingevoerd. Hij is dan ook bereid om de diplomatieke relaties met de VS en Europa hiervoor op het spel te zetten, maar deze laatste lijkt eerder aan appeasementpolitiek te doen dan harde actie te ondernemen tegen Erdogan. Om eerlijk te zijn had ik graag willen zien wat er gebeurd was als de coup geslaagd was. Ik dacht dat de Turken eindelijk hun ogen zouden opendoen en zouden beseffen dat Erdogan de bevolking onder de knoet houdt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.