actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2018, 14:46
Tim.B*elemans Tim.B*elemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 179
Starbucks sluit Amerikaanse koffiebars voor opleiding rond racisme

Koffieketen Starbucks sluit een namiddag al zijn winkels in de Verenigde Staten om zijn werknemers een opleiding te geven rond racisme. Dat doet het bedrijf na een incident in een van zijn koffiebars.

Bijna 175.000 werknemers zullen op 29 mei een opleiding moeten volgen rond racistische vooroordelen en discriminatie. Daarvoor sluit Starbucks in de namiddag meer dan 8.000 zaken in de VS. Zo'n 6.000 koffiebars met een licentie blijven wel open. Zij worden uitgebaat door de supermarkten of luchthavens waar ze gevestigd zijn. Maar ook die werknemers zullen volgens Starbucks opleidingsmateriaal krijgen.

De aanleiding is de arrestatie van twee zwarte mannen vorige week, die op een vriend aan het wachten waren in een Starbucks in Philadelphia. Het personeel belde de politie omdat de twee mannen niet meteen iets bestelden.

De opleidingsdag moet zulke incidenten voorkomen.

‘Hoewel dit niet alleen in Starbucks gebeurt, willen we ons inzetten om een deel van de oplossing te zijn’, zegt ceo Kevin Johnson. ‘Onze winkels sluiten voor een training rond raciale vooroordelen is slechts een stap in een proces dat inzet vraagt van alle niveaus van ons bedrijf.’

Volgens Starbucks is de manager die de politie belde niet meer aan de slag bij Starbucks. Ceo Johnson had maandag een ontmoeting met de twee mannen om zich te verontschuldigen.

Video

De twee zwarte mannen gingen vorige week donderdag de Starbucks binnen en vroegen om het toilet te gebruiken. Nadat een medewerker zei dat het toilet enkel voor betalende klanten is, gingen de twee in de zaak zitten zonder iets te bestellen. Daarop belde de winkelmanager de politie, en de twee werden gearresteerd. Er werd geen klacht tegen hen ingediend.

De video van de arrestatie wordt ondertussen uitgebreid gedeeld op het internet en zorgt voor veel verontwaardiging. In een filmpje van januari is ook al een Afro-Amerikaanse klant te zien die zegt dat hij niet dezelfde rechten kreeg om naar het toilet te gaan dan de blanke klanten.

Bron: De Standaard
Datum: 17/04/2018

Eigen mening:
Ik vind de reactie van Starbucks verkeerd maar ik had het wel zien aankomen. Heden ten dage wordt het woord "racisme" te pas en te onpas gebruikt. Ik vind dat een zeer spijtige evolutie omdat door het veelvuldig foutief gebruik van dat woord, het zijn waarde verliest.
Een andere evolutie die ik zie gebeuren is dat bedrijven zich voortaan verontschuldigen ook al deden ze niets verkeerd. Dit doen ze vaak omdat ze geen slecht imago willen krijgen, maar voor mij persoonlijk is dit gedrag juist de oorzaak dat ze imagoschade lijden. Verder is deze cultuur van altijd maar toegeven en verontschuldigen een aanmoediging om dit gedrag te blijven stellen. Zolang bedrijven zich verontschuldigen voor onbestaand racisme zullen mensen bij het minste voorval dit als argument aanhalen.

Over het eigenlijke gebeurtenis. Ik heb beide filmpjes gezien, en er was totaal geen sprake van racisme. In het eerste geval werd er aan 2 mensen verzocht het pand te verlaten omdat ze geen aankoop deden. De stoelen in de Starbukszaak zijn bedoelt voor klanten zodat ze kunnen zitten tijdens het nuttigen van hun drankje. Wie niet betaald heeft geen recht om daar te gaan zitten.

In het tweede filmpje was er een man die naar het wc wou gaan. Hij werd echter geweigerd, niet omdat hij zwart was, maar omdat de wc enkel voor klanten is en de man niets kocht.

filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=qpWDINXzzDI
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.