actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th April 2018, 09:22
Greg.S*ets Greg.S*ets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Dessel
Posts: 47
‘Vrouwen en kinderen met IS-banden mishandeld in Iraakse kampen’

Vrouwen en kinderen die vermeende banden hebben met Islamitische Staat (IS), kwijnen weg in Iraakse kampen en lopen een groot risico op seksueel geweld, stelt Amnesty International.

Duizenden families van wie de mannen zijn gedood of verdwenen, zitten volgens Amnesty vast in Iraakse kampen die vaak weinig meer zijn dan detentiecentra, ook al zijn ze nergens voor veroordeeld.

‘De oorlog tegen IS mag dan voorbij zijn, maar het lijden van de Irakezen is ver van voorbij’, zegt Lynn Maa*louf van Amnesty. ‘Iraakse vrouwen en kinderen met een vermeende IS-achtergrond worden gestraft voor misdaden die zij niet hebben gepleegd. Ze zijn verbannen uit hun gemeenschap en kunnen nergens naartoe. Voedsel en water worden hun ontzegd. Die vernederende collectieve straf riskeert de fundamenten te leggen voor toekomstig geweld.’

Vaak blijkt er nauwelijks een band met IS te zijn. Ook families die zijn gevlucht uit IS-gebied, worden vastgezet, net zoals de families van mannen die door IS werden gerekruteerd als koks of chauffeurs.

‘Omdat ze me gelijkschakelen met een IS-strijder, willen ze me verkrachten’

Seksuele exploitatie

Zonder man in de buurt lopen de vrouwen en kinderen een verhoogd risico op seksuele exploitatie, zegt Amnesty. In alle acht kampen die de mensenrechtenorganisatie bezocht, worden vrouwen gedwongen tot seksuele relaties met kampbewakers of buurtbewoners in ruil voor geld of humanitaire hulp, of ze worden bedreigd met geweld.

Dana (20), niet haar echte naam, vertelde aan de onderzoekers over verscheidene verkrachtingspogingen door kampbewakers. ‘Omdat ze me gelijkschakelen met een IS-strijder, willen ze me verkrachten. Ze willen iedereen tonen wat ze met mij kunnen doen – mijn eer afnemen. Ik kan me niet comfortabel voelen in mijn tent. Ik wil een deur en muren. Elke nacht zeg ik tegen mezelf: vannacht is de nacht dat ik ga sterven.’

Het onderzoek is toegespitst op Iraakse vrouwen en kinderen. Volgens het Belgische Orgaan voor de Coördinatie en Analyse van de Dreiging (Ocad) zitten ook nog minstens 140 kinderen – en mogelijk 160 mannen en vrouwen – met een Belgische achtergrond in Syrië en Irak.

17/04/2018
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180417_03467257

Eigen mening:
Het is vaak zelfs niet duidelijk of er daadwerkelijk banden zijn met IS. Deze vrouwen en kinderen zijn ook gevlucht omdat ze in een gevaarlijke situatie zaten. Maar de woede van de mensen die gaan mishandelen komt er van omdat ze iemand de schuld willen geven van hun huidige situatie. Ze willen er iemand voor straffen. Dit kan wel gevaarlijke gevolgen hebben voor toekomstig geweld. Dus er moet hier wel verder naar gekeken worden en proberen een bemiddeling te zoeken.

Laatst aangepast door Greg.S*ets : 17th April 2018 om 09:33.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.