actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2009, 16:20
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
Obama krijgt kritiek voor diepe buiging

bron: www.destandaard.be, dinsdag 17 november 2009

Obama krijgt kritiek voor diepe buiging

WASHINGTON - Enkele conservatieve politieke waarnemers hebben Barack Obama's diepe buiging voor de Japanse keizer Akihito aangegrepen om de president te bekritiseren. Volgens zijn tegenstanders is het ongehoord dat de 'commander in chief' op die manier 'kruipt' voor een ander staatshoofd.

Met zijn buiging ging Obama nochtans niet in tegen het protocol dat het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken voorschrijft. Maar zijn kruising van een buiging en een handdruk was wel ongebruikelijk. Bovendien boog de president erg diep. Eerder werd Obama al aangepakt over zijn knieling voor de Saoedische koning Abdullah.

Republikeinen van de universiteit van Connecticut plaatsen na de ontmoeting tussen Obama en Akihito een video op het web, waarin te zien is hoe andere wereldleiders de keizer begroeten met een simpele handdruk. De Los Angeles Times vraagt zich in een blog af 'hoe laag de nieuwe Amerikaanse president zal gaan voor de koningen in deze wereld?' De buiging van Obama werd geplaatst naast foto's van voormalig vicepresident Dick Cheney, die Akihito rechtopstaand de hand schudde, en generaal Douglas MacArthur, die na de Tweede Wereldoorlog met de handen in de zij naast de toenmalige keizer Hirohito stond.

Het is niet de eerste keer dat een Amerikaanse president aangepakt wordt over de manier waarop hij een buitenlandse collega groet. George W. Bush werd in 2005 bespot omdat hij de hand van de Saoedische kroonprins Abdullah vasthield, in het Midden-Oosten gezien als een teken van vriendschap. Bill Clinton werd in 1994 net als Obama omschreven als 'onderdanig' toen ook hij boog voor Akihito. Ook de voormalige president Richard Nixon boog in Japan, zij het voor Akihito's vader Hirohito, die aan macht was toen Japan Pearl Harbour bombardeerde in 1941.

Bespreking: Ik vind het overdreven en onterecht dat hier zoveel aandacht aan besteed wordt. Ik vind zeker niet dat Obama niet zou mogen buigen omdat hij de president van de VS is. Als dit de normale gebruiken zijn in Japan vind ik het net respectvol dat hij wel buigt. Dit kan alleen maar positief zijn voor de relatie tussen de VS en Japan, lijkt mij. Een president of vertegenwoordiger van een land moet diplomatisch zijn en zich zeker niet 'te goed' voelen om te buigen voor een ander staatshoofd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2009, 20:35
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
Je kan je bijna niet voorstellen dat onze wereldleiders ook maar mensen zijn.
Ze worden dag in dag uit gevolgd en bekeken alsof het kleine insecten zijn die we bestuderen onder onze microscoop.
De man die voor verandering moet zorgen met name Obama voelt zoveel hijgende critici in zijn nek die maar op het kleinste foutje wachten om Obama onderuit te halen. Zo kan je toch niet functioneren als leider van een wereldmacht. Hoeveel stress kan een mens verdragen?
Ik vind het ongehoord dat men zulke dingen onderzoekt en vergelijkt.
Ieder persoon is anders en heeft een andere manier van omgaan met mensen. Moet hij daarom afgerekend worden en bestempeld worden als te onderdanig?
Nee, hij gedraagt zich gewoon als mens.
Waar zijn we toch mee bezig in deze wereld.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd November 2009, 20:19
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Vrij bizar dat hierover zo gek wordt gedaan... "Mijn president zal nooit buigen voor een andere leider" komt waarschijnlijk uit dezelfde mond als "ik heb geen probleem met immigranten, maar als je naar een ander land komt moet je je aanpassen!". Hmm... Dat lijkt me een beetje kritiek geven om toch maar wat te kunnen zeggen of om gewoon met de stroom mee te gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.