actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2008, 17:04
jan van hoogten jan van hoogten is offline
jan
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist op den berg
Posts: 97
Helft gecontroleerde I love Techno fans bezat drugs

Helft gecontroleerde I Love Techno-fans station Gent hadden drugs


GENT - Van de 201 personen die voor aanvang van het muziekevenement I Love Techno door de spoorwegpolitie gecontroleerd werden in het station Gent-Sint-Pieters, waren er meer dan de helft in het bezit van drugs. Dat meldt hoofdcommissaris Jo Decuyper van de spoorweg- en metropolitie Brussel.

De spoorwegpolitie begeleidde 18.000 bezoekers die in de nacht van zaterdag op zondag met de trein naar het evenement in Flanders Expo kwamen.

'In vergelijking met vorige jaren was er minder overlast aan boord van de treinen', zegt Decuyper. 'Toch zijn er in deze treinen 21 personen geverbaliseerd wegens bezit van drugs, twee voor verstoren van de openbare orde, één voor het niet bijhebben van zijn identiteitskaart, één voor het roken in de trein en één wegens illegaal verblijf in ons land.'

In het station Gent-Sint-Pieters werden 201 personen onderworpen aan een controle. 'Daarvan waren er 119 in het bezit van drugs. Door deze ontradende controles wierpen ook heel wat mensen hun verdovende middelen weg in het station. De politie heeft dus ook drugs zonder eigenaar gevonden: 30 gram marihuana, 10 gram hasj, 40 XTC-pillen, 10 joints en 2 gram speed.'

Twee dealers werden opgepakt. ivb

Bron: standaard

Commentaar:

Hier schrok ik toch wel even van. Ik wist dat men daar niet vies was van een drugje maar als men slechts 201 mensen controleert en meer als de helft is dan in het bezit van drugs stel ik mezelf toch wel vragen. Als je dit als ouder leest, laat je je "kinderen" dan nog naar dit soort dingen gaan? Wat kan je als overheid/politie nog beginnen als het reeds in die mate ingeburgerd is? Zijn er misschien Techno fans die hun ervaringen hier willen delen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th November 2008, 14:38
Annelies-Daelemans Annelies-Daelemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Schoten
Posts: 40
Dat het aantal betrapten veel te hoog is, ontken ik niet, maar ik verschiet er ook absoluut niet van dat er zovelen effectief betrapt werden. Ik ben zelf al meerdere malen naar zulke megadance- evenementen geweest. Wat je daar op een nachtje feesten allemaal aan je ziet voorbijgaan, daar kan je grootste verbeelding niet bij.
Het is ongelofelijk hoeveel jongeren de dag van vandaag drugs nemen, en vooral op zo'n mega-events (denk ik).
Elk jaar opnieuw wilt men dit tegengaan, en vaak worden ook elk jaar de controles daaromtrent strenger, maar drugs volledig bannen op zulke evenementen, dat zal volgens mij nooit gebeuren, jammer genoeg.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th November 2008, 15:50
Coleta's Avatar
Coleta Coleta is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Blauberg
Posts: 78
Stuur een bericht via MSN naar Coleta
Ik schrik er niet van dat het aantal betrapten heel hoog is, maar dit zijn er echt wel heel veel! Zelf ben ik nog niet echt naar zo'n evenement geweest, maar ik kan me wel voorstellen dat de kans erg groot is dat er veel mensen zijn in het bezit van drugs.
Voor drugsdealers is dit dan ook een goede kans om veel te verkopen op korte tijd. Naar dit evenement gaan vooral heel veel jongeren, die beïnvloedbaar zijn.
Het is positief dat er steeds meer en strengere controles zijn op het bezit van drugs. Ondanks dat dit nooit volledig zal verdwijnen, moeten er strenge controles aanwezig blijven.
Ik denk niet dat het nodig is dat ouders hun kinderen thuishouden van zo'n event. Overal kunnen kinderen in contact komen met drugs, alleen is de kans op zo'n event net iets groter. De beslissing ligt uiteindelijk nog altijd bij de kinderen of ze al dan niet drugs gebruiken, hoewel ze natuurlijk beïnvloedbaar blijven.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th November 2008, 17:19
Margot Van Den Broeck Margot Van Den Broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 79
Reactie :
Ik moet toegeven dat ook ik niet echt schrok van deze cijfers. Wat niet wil zeggen dat ze angstaanjagend hoog zijn. Enkele jaren geleden ben ik naar I love techno gegaan en wat je daar op één avond ziet grenst echt aan het onmogelijke! Ik heb er meerdere keren echt met mijn mond vol tanden gestaan. Het is inderdaad ook zo dat er op mega dance-events veel drugs gebruikt wordt, hoewel er echt hele strenge controle is aan de ingang. Drie jaar geleden werd de ingang ingedeeld in ‘gangen’ met hoge dranghekken waar iedereen door moest om gecontroleerd en gefouilleerd te worden. Echt ALLES werd gecontroleerd en de feestgangers die er ‘verdacht’ uitzagen werden nog eens apart genomen om gecontroleerd te worden. Zo was de situatie drie jaar geleden, ik veronderstel dat de controle met de jaren strenger zal geworden zijn. Daarom vraag ik me ook af hoe dealers of gebruikers hun drugs in zulke hoeveelheden binnen krijgen? Ze moeten deze echt verstoppen op de raarste plaatsen, dat kan niet anders! Wat ik vooral raar en verschietachtig vond is dat druggebruikers of mensen die op zoek zijn naar drugs echt persoonlijk komen vragen of je drugs bij hebt. Toen ik er was zijn er 5 mensen op de hele nacht mij dit komen vragen, daar was ik echt niet goed van. Een echte oplossing voor dit probleem is er niet vrees ik, men kan nog strenger controleren maar je kan moeilijk aan de festivalgangers vragen om zichzelf volledig uit te kleden, want de drugs zit echt op de raarste plaatsen.
Hoewel deze cijfers heel angstaanjagend zijn vind ik niet dat ouders hun kinderen mogen verplichten om niet naar mega dance-events te gaan. Uiteindelijk beslis je zelf dat of je drugs neemt of niet en er wordt echt overal drugs gebruikt. Zo ging er een vriend van mij naar een gewone fuif en zag dat er iemand in het toilet coke aan snuiven was. Op deze fuiven zijn dan ook nog eens erg jonge pubers, van 13-14 jaar, die nota bene nog heel erg beïnvloedbaar zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 25th November 2008, 20:33
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Hier moet ik Margot ook gelijk geven. Ik had deze cijfers eigenlijk nog wel verwacht. Tegenwoordig vind ik het zelfs alsof het allemaal wettelijk is geworden. Op fuiven moet je soms gewoon maar eens ruiken en je weet al hoe ver het is.. In discotheken is het nog erger.. Daar zie je het soms echt voor je ogen dat ze iets nemen. Op sommige plaatsen weet je al op voorhand dat daar drugs wordt genomen.
Op mega-events zal het nog meer zijn, "want we moeten toch tot 8h 's morgens blijven 'kunnen geven' e"!

Daarnaast erger ik me soms aan de 'gemiddelde leeftijd' op zo'n fuiven. Ik vind het erg als ik op een fuif kom en ik zie een 12jarige naast mij voorbijgaan met een sigaret in z'n mond.. Deze jongeren zijn nog zooo beïnvloedbaar, om toch maar mee te doen.. én groot willen zijn.
Ik denk echt dat er meer controle op zoiets moet gebeuren.. niet alleen van die events, maar ook in fuiven en in verschillende discotheken!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 26th November 2008, 00:05
karenwolput karenwolput is offline
Nog 3 weken in Madrid :)
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 184
Margot denkt dat de controles strenger worden, ik vrees hier echter voor. Controle is er effectief wel, maar wat wordt er gecontroleerd bij de dames, of ze reuk of deo in hun handtas hebben zitten. Toen Sensation White voor het eerst in ons land was, was ik één van de witte-feesters. Aan de ingang werd IEDEREEN gecontroleerd door een agent, vergezeld met een politiehond. Voor mij was er blijkbaar iemand die het in zijn onderbroek had verstopt en hij werd dadelijk uit de rij gehaald. Nu twee jaar geleden, was ik er ook bij en ik kon gewoon rustig binnen wandelen... Geen drugscontrole, niks... Ik zag ook nieman die gecontroleerd werden en het is nu niet dat je moederziel-alleen in de inkomhal staat van het Sportpaleis op zo'n avonden.

Ik vind het zelfs een erg dat er zo weinig mensen zijn gecontroleerd, toen ik vorig jaar naar I love techno ging, was er een massa volk, dus die 119 mensen die 'gepakt' zijn, noem ik gewoon de pechvogels van de avond, er zijn er zoveel honderden meer die wel binnen geraken met de drugs.

Net zoals de anderen vind ik ook dat je als ouder je kind niet hoeft thuis te houden, al begrijp ik sommige ouders wel als ze dit wel doen. Maar zoals Karolien zegt, ga naar een fuif en je ruikt de weed al van ver! Ga je naar een discotheek dan begint iedereen rond 2 uur plots een meter hoger te springen en veel actiever te doen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.