actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2008, 15:45
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Angst om agressie te melden

Angst om agressie te melden


BRUSSEL - Het werkelijke aantal gevallen van agressie tegen conducteurs ligt gemakkelijk tien keer hoger dan officieel gemeld.



Conducteurs van de NMBS geven maar een fractie aan van de geweldplegingen en beledigingen die ze dagelijks moeten ondergaan. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de Vrije Universiteit Brussel (VUB). De officiële cijfers van de NMBS over agressie liggen een stuk lager dan de resultaten van de enquête.

Hoe lichter de problemen, hoe groter het verschil tussen de realiteit en de statistieken. Zo waren er volgens de NMBS in 2007 negen beledigingen tegenover treinbegeleiders, terwijl die in de enquête melding maken van bijna 3.000 problemen bij de helft van het totale aantal conducteurs. 'Uit de enquête bleek duidelijk dat veel conducteurs de problemen bewust niet doorgeven', zegt onderzoekster Iris Steenhout. De helft van de respondenten doet dat omdat de daders van slagen en verwondingen toch niet gestraft worden. Maar behalve een gevoel van onmacht heerst er bij de conducteurs vooral angst voor represailles. Daardoor geven veel conducteurs geen boetes meer aan zwartrijders om agressie te vermijden. Een op de drie legde er zich zelfs al bij neer dat beledigingen deel uitmaken van het werk.


DS, 06-12-2008 (kba)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th December 2008, 15:59
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Dit vind ik een trieste situatie... Het is toch niet normaal dat dat allemaal zomaar toegelaten wordt. Ik ben 'blij' dat de resultaten van dit onderzoek aan het licht komen, misschien gaat er bij de conducteurs dan een lichtje branden, dat ze beter wel alle vormen van agressie en geweld melden. Je moet je toch niet zomaar laten beledigen?! En het hoort zeker niet bij die job, vind ik! Op de duur gaat niemand nog bereid zijn om zo'n jobs aan te nemen... Kijk ook maar naar het tekort aan chauffeurs bij de lijn... En dat heeft ook zijn redenen...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th December 2008, 18:42
kizzer kizzer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: berlaar
Posts: 37
Ik denk dat we bij deze kwestie niet zomaar kunnen zeggen dat de conducteurs maar beter gewoon alles aangeven. Dit is niet zo simpel. Eerst en vooral zal men inderdaad bang zijn voor represailles, want conducteurs lopen veel kans om hun aanvallers terug tegen het lijf te lopen. Ten tweede zullen de meeste mensen hun problemen op het werk naast hen willen leggen, wanneer ze thuis komen. Als ze dan klacht moeten indienen,... nemen ze hun problemen op het werk dus mee naar huis. Ik denk dat deze factor ook meespeelt, wanneer men er bijvoorbeeld voor kiest om geen klacht in te dienen. Misschien moet men ervoor zorgen dat er meer bewaking komt op zoveel mogelijk trajecten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.