actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2013, 06:50
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Vlaming maakt zich minder zorgen over crisis

Zestig procent van de Vlamingen voelt zich gelukkig, al ziet slechts de helft van hen de toekomst ook positief tegemoet. Dat blijkt uit de vierde CM-geluksbarometer, gebaseerd op een onderzoek bij 1.624 Vlamingen door CM en ISW Limits.

Het geluksgevoel van de Vlamingen is toegenomen tegenover vorig jaar. Toen gaf 46 procent van hen nog aan gelukkig te zijn, dit jaar is dat 60 procent. Uit het onderzoek blijkt dat de economische crisis de Vlamingen dit jaar minder zorgen baart. “Het lijkt er op dat Vlamingen gewend zijn geraakt aan het idee dat we economisch moeilijke jaren beleven”, zegt Marc Justaert van CM. Dat blijkt ook uit de cijfers: 37 procent van de Vlamingen vindt dat de huidige economische situatie een impact heeft op hun geluk. Dat is een daling met 5 procent tegenover 2012.

Zeventien procent van de ondervraagden acht zichzelf ongelukkig. Vooral economisch zwakkere groepen zoals werklozen of mensen met een laag inkomen, voelen zich minder gelukkig.

Een heel pak Vlamingen ziet de toekomst ook niet bijster positief tegemoet. Slechts de helft van de ondervraagden ziet positieve mogelijkheden op de arbeidsmarkt, dat is 7 procent minder dan vorig jaar en 15 procent minder dan in 2011. Naast de beroepssituatie speelt volgens de CM ook de persoonlijke ingesteldheid een belangrijke rol voor het geluksgevoel.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131120_00847334

Mening:
Ik begrijp dat mensen met een lager inkomen of werklozen minder gelukkig zijn dan mensen die wel een goed inkomen hebben. De economisch zwakkere groepen moeten zich dan ook vaak zorgen maken over het feit dat ze een maand wel of niet gaan toekomen met hun budget. Volgens mij zijn er vele mensen die niet begrijpen wat de economisch zwakkere groep allemaal voelt en denkt. Personen met een goed inkomen moeten zich geen zorgen maken als ze naar de winkel gaan, zij moeten niet tellen of ze rond komen. Dit moeten de economisch zwakkere wel doen. Ik denk dat ook veel personen het gewoon zijn geworden dat het nu op economisch vlak wat minder is.
Ookal zeggen ze wel dat geld niet gelukkig maakt, denk ik wel dat wel aangenaam is als we dat hebben. Zie maar naar dit onderzoek, de mensen die een iets lager inkomen hebben, zeggen dat ze ongelukkig zijn. Moesten ze nu een iets hoger inkomen hebben waardoor ze elke maand alles kunnen betalen zonder er te bij moeten nadenken en nog een beetje reserve hebben, dan zouden zij volgens mij ook aangeven dat ze gelukkig zijn. Wel is het positief dat in België het geluksgevoel stijgt. Hopelijk is er binnen een paar jaar geen economische crisis meer of is de economie toch wat verbeterd zodat dit cijfer nog kan stijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.