actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd December 2012, 19:44
w*nnes.braeckmans's Avatar
w*nnes.braeckmans w*nnes.braeckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kessel
Posts: 59
Amerikaanse wapenlobby wil wapenwet niet aangepast zien

De Amerikaanse wapenlobby sluit alle steun aan een voorstel tot wapenwet uit. Het Democratische voorstel om aanvalswapens te verbieden - naar aanleiding van de schietpartij in Newtown - is ‘gestoeld op leugens', aldus Wayne LaPierre, vicevoorzitter van de machtige National Rifle Association (NRA).

De Democratische senator Diane Feinstein stelde na het drama in de Sandy Hook school in Newtown (Connecticut) opnieuw haar voorstel van wapenwet voor om de verkoop van aanvalswapens en munitiemagazijnen met grote capaciteit aan banden te leggen. President Barack Obama beloofde het voorstel te steunen.

Maar de NRA wijst net als de voorbije dagen elke beknotting op het vrije wapenbezit af. “Het is een waardeloos voorstel en daarom denk ik dat het niet aangenomen zal worden”, zei LaPierre aan de zender NBC tijdens het programma ‘Meet the Press'. “Het voorstel is volledig op leugens gestoeld”, vervolgde hij. “De politici zeggen de waarheid niet. Ze zeggen dat die wapens krachtiger zijn, dat klopt niet. Ze zeggen dat ze grotere gaten veroorzaken, dat klopt niet. Ze zeggen dat ze grotere kogels gebruiken, dat klopt niet. Ze zeggen dat het aanvalswapens zijn, dat klopt niet”, verdedigde LaPierre zijn zaak.

Daarop pleitte de NRA-topman opnieuw voor het posteren van gewapende bewakers aan elke school.

Bij het bloedbad dat Adam Lanza vorige week aanrichtte in de basisschool in Connecticut vielen 26 slachtoffers, onder wie 20 kinderen.

bron:http://www.standaard.be/artikel/det...121223_00412212

eigen mening:
Ik heb de mening dat ze de wapenwet zouden moeten afschaffen, maar volgens mij is dit al te laat om dit nog af te schaffen. Moesten ze nu alle wapens willen laten registreren en afpakken van criminelen en potentieel gevaarlijke mensen dan denk ik dat er weinig opkomst zal zijn. De overheid zal nooit weten wie er een wapen heeft waardoor ze dit dus niet kunnen controleren. De wapenwet was vroeger te los waardoor het nu heel moeilijk zal worden om deze nu bij te schroeven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th December 2012, 12:51
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Ik begrijp niet hoe het zover is kunnen komen. Er gebeuren zo vaak rampen in scholen in Amerika, gewoon al omdat het zo makkelijk is om aan een wapen te geraken. Hier moet dringend iets aan gebeuren en ik hoop dan ook dat Obama hier werk van zal maken. Gewapende bewakers aan de schoolpoorten? Nog zo'n raar voorstel. Maak het de mensen anders nog gemakkelijker om een school aan te vallen. Wie zegt dat er tussen de bewakers niet iemand zit met slechte bedoelingen? Dit kan altijd. Kinderen komen dan elke dag in contact met wapens. Dit zal hen ook niet ten goede komen. Dit is dan ook volgens mij niet de oplossing. Wel moet de wapenwet worden aangepast!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th December 2012, 09:32
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Er moeten dringend maatregelen worden getroffen, dat is duidelijk. Maar dat de Amerikaanse wapenlobby de aanpassing van de wapenwet niet steunt, verbaast me niets. De lobby is gewoon veel te machtig en heeft heel wat te zeggen over de wapenwet. Als zij het niet steunen, zal Obama niet veel kunnen zeggen. Vorige week heb ik op het nieuws gehoord dat de wapenlobby voorstelde om leerkrachten te bewapenen. Zo kunnen ze zich weren tegen 'aanvallen'. Dat zou ook meteen de reden zijn van het drama in Newton: leerkrachten kunnen zich niet verdedigen omdat ze geen wapen hebben. Ook werd er gezegd dat die leerkrachten dan opleidingen zouden moeten volgen om een wapen te kunnen gebruiken en om zich te kunnen verdedigen bij schietpartijen. Dit vind ik ronduit belachelijk, de schuld geven aan de leerkrachten en de school die niet kunnen omgaan met wapens. Moeten leerkrachten dan zelf altijd een wapen hebben om zich te kunnen verdedigen? Hoe gaat dat overkomen bij de leerlingen? Zij moeten het maar normaal vinden dat er overal wapens worden gebruikt? Volgens mij helemaal geen goede oplossing! Leerkrachten zouden misschien wel verdedigingscursussen kunnen volgen om zich veiliger te voelen, maar zelf een wapen moeten bezitten vind ik geen goed idee.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th December 2012, 10:07
w*nnes.braeckmans's Avatar
w*nnes.braeckmans w*nnes.braeckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kessel
Posts: 59
Ik vind dat het niet de schuld is van de leerkrachten of van de scholen maar de schuld van de Amerikaanse overheid en de lobby. Ik heb een documentaire gezien op het internet over de lobby en de wapenwet en daar vertelden ze dat de voorbije jaren, de lobby een imperium heeft kunnen opbouwen waardoor het nu extreem veel macht heeft in Amerika. Dit komt omdat de Amerikaanse overheid het zomaar liet begaan omdat ze zelf te druk bezig waren met oorlog voeren in andere landen (Koeweit, Irak, Afghanistan,...) en omdat ze een gevoel van veiligheid wilden creëren in hun land. Maar door de laksheid van deze wet is dit gevoel van 'veiligheid' veranderd in een onveilig gevoel. De bedoeling van de lakse wapenwet was zodat elke Amerikaan zichzelf kon verdedigen, maar dit verdedigingsmechanisme is veranderd in een wapen. Volgens mij moeten er nu drastische maatregelen gesteld worden want anders zal er niet veel veranderen denk ik. Maar ik geloof erin dat als iemand er iets aan kan veranderen dat dit wel Obama is.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th December 2012, 11:42
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
Wayne Lapierre, voorzitter van de NRA, is iemand die –overduidelijk- geen geweten heeft. Het is ontzettend jammer dat iemand die zo bekrompen denkt voorzitter kan zijn van een organisatie die ontzettend veel macht heeft. Ik wens Barack Obama alle succes toe, maar hier is het laatste nog niet over gezegd.

In de Knack van 19 tot 25 december (nr. 51) staat er een artikel ‘De wapenverslaving en haar prijs’. Hierin staat dat de Verenigde Staten zo’n 270 miljoen vuurwapens telt voor grofweg 313 miljoen inwoners, wat hen de eerste plaats oplevert in de wereldranglijst. Aldus Knack werden er al 9146 moorden gepleegd met vuurwapens. Dit zijn cijfers waar Amerika allesbehalve trots op kan zijn.

Opvallend zijn de cijfers voor Mexico, dat met zo’n 15,5 miljoen vuurwapens (plaats 7 in de wereldranglijst) 11309 dodelijke slachtoffers telt door toedoen van vuurwapens. Alleen Brazilië doet het nog slechter dan Mexico.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.