actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2017, 10:24
Emmelie.V*rhoeven Emmelie.V*rhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Mol
Posts: 43
Ook rokers willen rookverbod in de auto

Hoewel nog steeds één op de vijf Belgen rookt, bestaat er in ons land een groot draagvlak voor antitabaksmaatregelen, blijkt vandaag uit de rookenquête van Stichting tegen Kanker. Zo vindt 93 procent van de ondervraagden dat roken in auto's met minderjarigen moet verboden worden, een mening die trouwens gedeeld wordt door 88 procent van de rokers.

Ook rokers willen hun kinderen dus beschermen tegen passief roken. Bijna 75 procent van de rokers zou het ook erg vinden als hun kinderen zouden roken. Verder is 55 procent van de Belgen voor neutrale sigarettenpakjes, en vindt 75 procent dat alle tabaksreclame op de verkoopplaats verboden zou moeten worden.

Ondanks het grote draagvlak voor maatregelen tegen roken, is het aantal rokers tegenover 2015 stabiel gebleven. Een op de vijf van de ondervraagden rookt, waarvan 17 procent dagelijks. Het aantal rokers ligt hoger in Brussel (25 procent) dan in Wallonië (22 procent) en Vlaanderen (17 procent). Ook roken mannen meer dan vrouwen (24 procent tegenover 15 procent).

Elektronisch roken

Daarnaast is ook het gebruik van de elektronische sigaret gestegen van tien procent in 2015 naar 14 procent in 2017. Ruim een derde van de gebruikers zegt de elektronische sigaret te gebruiken om te stoppen met roken. Bijna twee derde van de gebruikers combineert de elektronische sigaret met andere tabaksproducten, wat weinig gezondheidswinst oplevert.

De resultaten van de enquête tonen volgens Stichting tegen Kanker aan dat er een groot draagvlak bestaat voor maatregelen tegen roken. Toch is het rookverbod in auto's met kinderen nog niet goedgekeurd door het parlement en heeft België nog geen neutrale sigarettenpakjespakjes zonder logo's. De organisatie roept de minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) en de volksvertegenwoordigers op om actie te ondernemen.

Bron : De Morgen
Geraadpleegd op 17 oktober 2017
Link : https://www.demorgen.be/nieuws/ook-...-auto-b4c4bd67/

Mening: Ik denk dat het goed is dat er ook een rookverbod komt in de auto omdat ik er van overtuigd ben dat roken niet goed of zelfs schadelijk kan zijn voor je gezondheid. Zeker wanneer er minderjarigen meerijden maar ook wanneer er mensen meerijden die niet roken. Enkel een rookverbod met minderjarigen volstaat niet denk ik. De geur blijft in je auto hangen waardoor ze er toch sowieso mee in contact komen. Als ik kijk naar de middelbare scholen zie ik heel veel jongeren die roken. Volgens mij is de drempel om sigaretten te kopen zo laag dat er steeds meer jongeren op vroege leeftijd al mee beginnen. Wel is het goed dat het aantal rokers stabiel gebleven is tegenover 2015. Ik ben het er mee eens dat er neutrale sigarettenpakjes moeten komen omdat ik denk dat dit minder aanspoort om te kopen. Actie ondernemen is hier noodzakelijk naar mijn mening.

Laatst aangepast door Emmelie.V*rhoeven : 17th October 2017 om 10:38.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.