actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2017, 11:32
Elien V*rhaegen Elien V*rhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: turnhout
Posts: 40
Niet-rokers leven niet alleen langer, die extra jaren blijven ze ook gezonder

Niet-rokers leven niet alleen langer, die extra jaren blijven ze ook gezonder

Een nieuwe studie van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV) toont aan dat, op de leeftijd van 15 jaar, de levensverwachting van een dagelijkse roker, in vergelijking met een niet-roker, bijna negen jaar korter is voor mannen en bijna zes jaar voor vrouwen. “Bovendien toont ons onderzoek aan dat de niet-rokers niet alleen langer leven, maar die extra jaren ook in betere gezondheid doorbrengen”, zegt Sebastien Daems, woordvoerder van het WIV aan Belga.

De nieuwe studie vertrekt van de levensverwachting van een 15-jarige, omdat uit statistische gegevens is gebleken dat wie zo jong begint te roken doorgaans ook levenslang blijft roken. Deze nieuwe studie wijst er duidelijk op dat niet roken de levensverwachting enorm doet stijgen. Nog belangrijker is het feit dat zij aantoont dat de gewonnen jaren hoofdzakelijk jaren in goede gezondheid zijn
De langere levensverwachting van niet-rokers wordt hoofdzakelijk toegeschreven aan de lagere sterfte tengevolge van long-, larynx- en tracheakanker, chronische ademhalingsziektesen en hartziektes door onvoldoende doorbloeding. De langere levensverwachting van niet-rokende mannen is het gevolg van minder ziektes ter hoogte van het ‘bewegingsapparaat’ (artrose, lendenpijn, osteoporose, enzovoort). Bij vrouwen wordt die veeleer toegeschreven aan een daling van het risico op respiratoire ziekten (bronchitis, astma, enzovoort).

De resultaten van deze nieuwe studie van het WIV zijn gebaseerd op de gegevens van 30.000 personen (zowel rokers als niet-rokers). De gegevens werden tijdens de nationale gezondheidsenquêtes van 1997, 2001 en 2004 verzameld. “Omdat we ook de mortaliteit in kaart wilden brengen, was een distantie van een decennium nodig”, zegt Sebastien Daems van het WIV. “Door die afstand konden we nagaan, of diegenen die in de enquête destijds hadden aangegeven, dat ze rookten tien jaar later nog in leven waren dan wel of ze intussen overleden waren.”

Ondanks de gezondheidsschade die de tabaksconsumptie veroorzaakt, zegt bijna een kwart van de Belgische bevolking te (blijven) roken.

Bron:Het laatste nieuws, 11 oktober 2017 ,12:20u
https://www.hln.be/nina/fit-gezond/...onder~a8beefee/

Mijn mening

Ik vind het goed dat ze extra onderzoek hebben gedaan naar de gezondheid van rokers en niet-rokers. Ik ben zelf geen roker dus voor mij is dit niet zo heel belangrijk. Maar ik hoop dat rokers dit lezen en toch een soort van inzicht krijgen zodat ze stoppen met roken om toch nog een beetje een gezonder leven gaan leiden. Ik heb het gevoel dat mensen die roken vaak minder aandacht geven aan dit soort artikels omdat het toch al te laat is volgens hun. Maar ik hoop echt dat rokers hierdoor gaan inzien dat het nog niet te laat is. Oke wat gebeurt is is gebeurt maar het is nooit te laat in mijn ogen dan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.