actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th May 2017, 21:51
Hanne.V*n Hanne.V*n is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lille
Posts: 71
Italië verplicht vaccinaties tegen 12 besmettelijke ziektes

De Italiaanse regering heeft beslist dat kinderen tegen 12 besmettelijke ziektes moeten zijn ingeënt voor ze op een staatsschool kunnen worden ingeschreven. Het aantal besmettingen met mazelen in het land is dit jaar maar liefst verdrievoudigd in vergelijking met heel vorig jaar.

Tot nu toe mochten Italiaanse ouders zelf kiezen of ze hun kinderen al dan niet laten inenten. Dit jaar is echter een probleem gerezen: tijdens de eerste vier maanden zijn al 2.395 gevallen van mazelen geregistreerd, in vergelijking met 840 in 2016 en 250 in 2015.

Het aantal tweejarige kinderen dat tegen mazelen is gevaccineerd bedraagt nu minder dan 80 procent, heel wat minder dan de 95 procent die door de Wereldgezondheidsorganisatie WHO wordt aanbevolen. Premier Paolo Gentiloni wijt de afname van het aantal inentingen aan allerhande niet-wetenschappelijke theorieën die meer en meer ingang vinden.

Daarom maakt de regering 12 vaccinaties verplicht: polio, difterie, tetanus, hepatitis B, hersenvliesontsteking B, hersenvliesontsteking C, mazelen, bof, rodehond, kinkhoest en waterpokken.

Kinderen tot zes jaar oud die niet worden ingeënt, mogen niet naar school. In Italië mogen kinderen vanaf hun derde naar de staatsschool, maar ze zijn pas leerplichtig vanaf hun zesde. Ouders die niet-gevaccineerde kinderen vanaf hun zesde naar school sturen, riskeren een forse boete.

In België is maar één inenting echt verplicht, namelijk die tegen polio. Voor de rest beveelt Kind en Gezin een vaccinatieschema aan: tegen difterie, tetanus, kinkhoest, hersenvliesontsteking B, hepatitis B, pneumokokken, het rotavirus, mazelen, bof, rodehond, hersenvliesontsteking C en baarmoederhalskanker.

Meer informatie vindt u op de website van Kind en Gezin.

Bron: 20-05-17, 15.17u – http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2984255

Mening: Ik vind het geen slecht idee van de Italiaanse regering om bepaalde vaccinaties te verplichten. Wanneer kinderen op jonge leeftijd worden ingeënt tegen infectieziekten komen deze aandoeningen bijna niet meer voor. Dit betekent dat het belangrijk is om te vaccineren. In landen waar het aantal inentingen verminderde ontstaan toch weer grote epidemieën. Ook in Italië is dit het geval.

Ik ben van mening dat het verplicht moet zijn om je kind te laten inenten. Het beschermt de bevolking tegen voorkombare ziektes, wat positief is. Ten tweede zonder 100% vaccinaties blijven de ziektes bestaan en dat is niet nodig. Wanneer ouders zelf een keuze hebben om hun kind wel of niet in te enten kan dat soms wel eens gevolgen hebben waarbij kinderen dan ernstig ziek kunnen worden.

In België is maar één inenting echt verplicht, namelijk die tegen polio. Na het lezen van dit artikel hoop ik dat in België bepaalde vaccinaties ook worden verplicht.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st May 2017, 09:13
Annelore.V*rbruggen Annelore.V*rbruggen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 55
Net zoals Hanne vind ik het een goed idee dat kinderen in Italië verplicht gevaccineerd moeten worden, zeker wanneer je de cijfer bekijkt en merkt dat het aantal besmettelijke ziektes steeds toeneemt. Hoe jonger de kinderen zijn, hoe makkelijker het is om met deze vaccinaties te beginnen. Zo hoef je er later ook nooit meer zorgen om te maken.
Al deze vaccinaties zouden waarschijnlijk wel geld kosten, maar ik ben van mening dat het beter is om te voorkomen dan wanneer men behandelingen moet financieren om te genezen. Ik vind het ook opmerkelijk dat er maar één vaccinatie in België verplicht is, het zou naar mijn mening ook meer mogen zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st May 2017, 10:20
melanie.d*llen melanie.d*llen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
Net zoals Hanne en Annelore ben ik zeker voor het verplichten van vaccinaties tegen deze twaalf besmettelijke ziektes. Wanneer ik las dat het aantal besmettingen met mazelen dit jaar verdrievoudigd is, schrok ik enorm. Dit doet bij mij zeker een alarmbel rinkelen. Kinderen spelen vaak met leeftijdsgenootjes en wanneer ze een van deze besmettelijke ziektes oplopen, zijn die dus maar al te snel doorgegeven. Als we denken aan de gezondheid van de bevolking kunnen al deze ziektes vermeden worden door kinderen zo snel mogelijk te laten vaccineren. Dat is naar mijn mening slechts een kleine moeite. Je hoeft je er verder dan ook geen zorgen meer om te maken. Ook in België zou deze wet van mij ingevoerd mogen worden, onder het motto: beter voorkomen, dan genezen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.