actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2010, 15:36
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Spaanse man krijgt volledige gezichtstransplantatie

Spaanse man krijgt volledige gezichtstransplantatie

23/04 In de Spaanse stad Barcelona zouden enkele chirurgen erin geslaagd zijn om bij een man een volledige gezichtstransplantatie uit te voeren. Dat is een primeur.

De transplantatie vond plaats in maart. De jongeman in kwestie lag maar liefst 24 uur op de operatietafel. Een team van 30 mensen brachten een volledig nieuwe huid, lippen, neus, kaak, tanden en jukbeenderen bij de man aan.

De patiënt kon, sinds hij betrokken raakte bij een zwaar ongeval vijf jaar geleden, niet meer slikken, praten of ademen. Hoewel de identiteit van de man niet gekend is, doen geruchten de ronde dat hij door een vuurwapen in het gezicht geschoten zou zijn.

De man zou zelf contact hebben opgenomen met de chirurgen nadat hij hoorde dat de Franse Isabelle Dinoire een gedeeltelijke gezichtstransplantatie kreeg.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...splantatie.aspx

Mijn mening: Ik vind het mooi dat ze dat bij die man hebben kunnen doen. Als ze die man zo kunnen redden, vind ik het echt een wonder. Maar als we dan eens kijken naar de andere kant van de medaille, zien we dan niet dat het zo makkelijker wordt voor misdadigers, verkrachters ... om hun daden onopgelost te laten? Nu zal dat nog niet het geval zijn, maar als we 10-20 jaar wachten kunnen ze gewoon een ziekenhuis binnenlopen en na een paar dagen zijn ze letterlijk een ander mens. Het is goed als het om de juiste redenen gebruikt wordt, maar ik vind toch dat ze hiermee moet oppassen omdat de kans dat criminelen dit gaan gebruiken toch groot is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2012, 17:46
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Man na uitgebreidste gezichtstransplantatie ooit: "Mensen kijken niet meer om"

De Amerikaanse Richard Lee Norris (37) heeft na vijftien jaar als een kluizenaar geleefd te hebben zijn leven weer terug. In 1997 raakte hij betrokken bij een schietincident en raakte daarbij een groot deel van zijn gezicht kwijt. Dit jaar onderging hij de meest uitgebreide gezichtstransplantatie ooit. Voor het eerst vertelt Norris aan de Washington Post zijn ervaringen.
Door het ongeluk verloor hij zijn neus, lippen en kaak. Jarenlang droeg hij een chirurgisch masker en ging hij liever niet naar buiten. Als hij boodschappen moest doen, deed hij dat 's nachts, bang dat mensen hem aanstaarden. 'Nu kan ik langs mensen lopen, zonder dat ze nog een keer achterom kijken', aldus Norris.

Transplantatie
Norris werd in 2005 geselecteerd als kandidaat voor transplantatie. Voor die tijd had hij al meer dan tien operaties ondergaan, zodat hij in ieder geval zijn mond weer kon gebruiken. Zijn lippen, neus en het topje van zijn tong konden niet meer hersteld worden.

'De gezichtstransplantatie was een van de allerlaatst mogelijke opties voor mij', vertelt Norris. 'Na alle pogingen tot reconstructie, was het duidelijk dat al die operaties niet gingen werken.' In maart dit jaar werd de 36 uur durende operatie volbracht, waarbij meer dan 150 artsen betrokken waren.

Toen Norris zijn nieuwe gezicht voor het eerst in de spiegel zag, wilde hij alleen maar chirurg Rodriguez, die de operatie leidde, omhelzen, vertelt hij in een brief aan de Washington Post.

'Alles, van de hoofdhuid tot de middellijn van mijn nek, is vervangen, inclusief het kaakbeen, mijn tanden, een stuk van mijn tong, spieren en zenuwen', aldus Norris. 'Het gaat steeds beter mijn spraakvermogen terug te krijgen', vertelt Norris, 'iedere dag verbetert het een klein beetje.'

Afwijzing
Er ligt echter nog steeds een gevaar op de loer: het gevreesde afstoten van de gezichtstransplantatie. Artsen hebben geen idee hoe lang de transplantatie goed zal blijven. Verwacht wordt dat het uiteindelijk 'gerepareerd' moet worden of zelfs vervangen.

Norris heeft de afgelopen vijftien jaar als kluizenaar geleefd. Hij heeft geen carrière kunnen opbouwen en is nooit getrouwd geweest. Maar inmiddels pakt hij zijn leven weer op. Norris is veel bij zijn familie en vrienden, speelt golf en gaat vissen. 'Mijn vrienden zijn na het ongeluk verder gegaan met hun leven, ze hebben een familie en carrières. Ik kan nu gaan werken aan het leven dat mij is teruggegeven.'

Datum: 04/12/2012
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...t-meer-om.dhtml

Eigen mening:
Ik post dit artikel als reactie op het voorgaande artikel, want het gaat over dezelfde persoon.
Dit artikel stond vijf dagen geleden op de website van De Morgen, maar ik vind het wel de moeite waard om het te vermelden. De mensheid heeft de laatste tijd al veel kunnen verwezenlijken. Dankzij de nieuwe technologie zou deze man een nieuw leven kunnen leiden en een carrière kunnen uitbouwen. Hopelijk wordt deze gezichtstransplantatie niet afgestoten door zijn lichaam, want dit kan gebeuren en dan zou hij terug opnieuw moeten beginnen.
In het artikel staat ook dat Norris nu niet meer achternagekeken zou worden door andere mensen op de straat. Hij ziet het dus helemaal zitten om opnieuw te beginnen met zijn leven. Hopelijk kan Norris dit verwezenlijken, want hij heeft al een hele lijdensweg achter de rug.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th December 2012, 18:18
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Ik ben, in tegenstelling tot Griet, niet bang voor criminelen die dit zullen gaan gebruiken om met een ander gezicht opnieuw de crimineel uit te gaan hangen.
Er bestaat al lang plastische chirurgie, waardoor je er al helemaal anders uit kan gaan zien, maar gezichtstransplantaties zijn nog wel iets compleet anders. Hier komen hele andere dingen bij kijken en dit zullen ze niet zo maar doen bij eender wie. De man die dit heeft ondergaan had een goede reden. Als je jezelf wil veranderen zonder goede reden kan je naar de plastisch chirurg stappen. Zij gaan vaak om heel wat minder goede redenen aan de slag.
Anderzijds hoop ik ook gewoon dat ik gelijk heb. Als ze deze mooie vooruitgang in de wetenschap en geneeskunde gaan gebruiken voor de verkeerde doelstellingen, dan is het triestig geworden. Ik hoop dat de mensen zo laag niet zullen vallen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th December 2012, 19:07
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Pure science study!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th December 2012, 18:26
jens.rymen jens.rymen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 91
Om even voort te gaan op de meningen van Griet en Laura.

Ik sluit me aan bij de mening van Laura, ik denk niet dat we deze nieuwe stap op medisch vlak meteen moeten dramatiseren. Zoals Laura al aanhaalde zijn er meerdere manieren om jezelf als misdadiger uiterlijk onherkenbaar te maken. Plastische chirurgie is er hier één van. Let wel op, ik spreek hier over uiterlijk onherkenbaar. Zoals jullie beiden wel weten wordt er in politieonderzoeken meermaals met DNA stalen gewerkt. Door een gezichtstransplantatie gaat het DNA niet wijzigen. Hierdoor zal de eventuele dader nog altijd gevat / uitgesloten kunnen worden...
Het is vooral belangrijk om mensen zoals Norris een nieuwe ‘eerlijke’ kans te geven in de samenleving.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.