actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2017, 20:38
Emily B*erinckx Emily B*erinckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: België
Posts: 34
Een op vijf Belgen loopt risico op armoede

Een op de vijf Belgen loopt risico op armoede

In België lopen 2,33 miljoen mensen het risico op armoede of sociale uitsluiting, of 20,7 procent van de totale bevolking. Dat blijkt maandag uit cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat voor 2016. België scoort iets beter dan het Europees gemiddelde, dat op 23,4 procent van de bevolking ligt.
Na drie opeenvolgende jaren van toename tussen 2009 en 2012, tot bijna 25 procent, is het aantal mensen met risico op armoede of sociale uitsluiting in Europa sindsdien blijven dalen tot 23,4 procent vorig jaar. Het gaat om mensen in financiële armoede, in een situatie van ernstige materiële tekortkoming of in gezinnen waar niet of nauwelijks gewerkt wordt.
In Europa scoren Bulgarije (40,4 procent), Roemenië (38,8 procent) en Griekenland (35,6 procent) het slechtst. De kleinste kans op armoede werd vastgesteld in Tsjechië (13,3 procent), Finland (16,6 procent), Denemarken (16,7 procent) en Nederland (16,8 procent).

Bron: knack.be
Oorspronkelijke bron: Belga
Geraadpleegd op: 16/10/2017

Eigen mening: Ik vind dit artikel best aangrijpend. Eén vijfde van onze bevolking kan morgen of overmorgen in armoede leven. Hoe kan dit terwijl België zo’n welvarend land is?
Ik vind het heel belangrijk dat zo’n artikels bij zoveel mogelijk mensen geraken want alleen dan kunnen we mensen ertoe aanzetten beter met hun centen om te gaan. Hiermee bedoel ik niet alleen die één op vijf mensen maar ook al de anderen die het wel goed hebben.
Natuurlijk zijn er meer schrijnende taferelen in verre landen. Voor die inwoners doen we al veel, misschien niet genoeg, maar we doen al veel. Toch sta ik steeds opnieuw versteld bij het lezen van zulke cijfers. Hoe kan het dat onze eigen buren zoveel financiële en/of materiële problemen hebben?
Wat ik wel in vraag stel is hoe weinig informatie er wordt gegeven over de groepen die het meest bedreigd zijn en over de jaren 2013 tot 2015. We hebben net te maken gekregen met een ernstige vluchtelingencrisis. Ik vermoed dat deze een grote invloed op deze cijfers hebben gehad.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.