actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2011, 17:01
Kira-Lynn.Moris Kira-Lynn.Moris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Booischot
Posts: 23
Nieuwe editie van het Groene Boekje in 2015

Nieuwe editie van het Groene Boekje in 2015

Over vier jaar komt er een nieuwe editie uit van het Groene Boekje. De spelling wordt niet gewijzigd, wel worden er updates doorgevoerd en nieuwe woorden toegevoegd.
'De editie van 2015 wil vooral die van 2005 updaten, de inconsistenties eruit halen en nieuwe, hedendaagse woorden toevoegen', legt professor psycholinguïstiek Dominiek Sandra uit in het magazine van de Universiteit Antwerpen.

'De spelling wordt dus niet niet gewijzigd. Dat is uitdrukkelijk gestipuleerd door de Vlaamse en Nederlandse ministers van Cultuur en Onderwijs.'

De Spellingcommissie, die uit twee Vlamingen - waaronder Sandra - en twee Nederlanders bestaat, werkt op vraag van de Nederlandse Taalunie aan een nieuwe uitgave van het Groene Boekje.

Sinds 2005 krijgt de commissie vragen voorgelegd van taaladviesdiensten. De technische handleiding van de woordenlijst biedt in sommige gevallen geen uitsluitsel. Mag je 'jezus christus' als vloek bijvoorbeeld zonder hoofdletter schrijven? Is 'Michelinster' met hoofdletter? Schrijven we 'compactcamera' aan elkaar? 'Het is onze taak de taalgebruikers een houvast geven', legt Sandra uit.

Onder de nieuwe woorden die in het Groene Boekje van 2015 worden opgenomen, zijn volgens het magazine van de Antwerpse universiteit hoogstwaarschijnlijk slowfood, kaas-en-wijnavond, barista, catchphrase, twitteren, tweet, tablet-pc, aan-uitknop, mojito en zumba.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111208_103

Eigen mening:
Een nieuwe editie? Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken. Het is waar dat er inderdaad nieuwe woorden zijn ontstaan en dat deze hier uiteraard bijgevoegd moeten worden, maar zouden er nog veel mensen zijn die dit Groene Boekje gebruiken? Ik zou denken dat de meerderheid het internet raadpleegt dan het boekje, maar dat is mijn mening. Door de leerkrachten Nederlands onder ons zal dit zeker nog wel gebruikt worden en van pas komen. Het is goed dat er niets gewijzigd wordt aan de spelling want het is zo al moeilijk genoeg.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.