actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2013, 15:48
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
"Noemt u dit lesgeven? Wat papieren uitdelen"

Jeff Bliss, een leerling aan een middelbare school in Duncanville, Texas (VS), kon de desinteresse van zijn leerkracht midden vorige week niet langer aanzien en maakte dat in klare bewoordingen aan haar duidelijk. "Wordt het niet tijd dat u van uw stoel komt en deze jongeren iets leert, in plaats van hen een pakketje papieren te geven?", foeterde Bliss, terwijl hij de klas uitstapte. Een medestudent filmde het voorval met zijn gsm en plaatste de beelden op YouTube. Een succes zo bleek –om en bij de twee miljoen kijkers intussen- en Bliss werd zo een symbool van het verzet tegen uitgebluste leerkrachten, en dus voor een beter onderwijs.

"U wilt dat jongeren naar uw klas komen. U wilt dat ze interesse hebben in hetgeen u geeft? Kom dan hier en maak hen geïnteresseerd. U wilt dat kinderen veranderen en hun best gaan doen? U moet hun freaking hart zien te beroeren. U kan toch niet verwachten dat iemand verandert door dat alleen tegen hem te zéggen", aldus de 18-jarige Bliss in het filmpje, "U moet uw job serieus nemen. Hier wordt de toekomst van ons land gemaakt."

"Ik wil niet hatelijk tegen u doen, ik wil gewoon iets duidelijk maken. En nu zal ik de klas uitgaan", besloot Bliss.

Verschillende Amerikaanse nieuwsmedia loofden onmiddellijk de jongeman, omdat hij de vinger op de wonde durfde leggen. En Bliss bleef bij zijn standpunt, zo vertelde hij aan WFAA-TV: "Ik wil dat een leerkracht in interactie treedt met zijn leerlingen, dat hij betrokken is, discussieert, praat, vragen stelt en een onderwerp uitspit. Ik heb dan ook geen spijt van hetgeen ik gezegd heb. Het was hoognodig dat het gezegd werd."

"Zonder degelijke opvoeding zal ik er niet in slagen om meer van mijn leven te maken", vervolledigde Bliss nog. Zijn moeder Rhonda staat alvast achter zijn opmerkingen, zo liet ze ABC News weten: "Ik ben ook een leerkracht en ik begrijp zijn passie dus. En ook zijn bezorgdheden."

Volgens de directie van de school zal Bliss niet gestraft worden voor zijn uithaal, al vond men dat er andere manieren zijn om eventueel ongenoegen duidelijk te maken. De betrokken leerkracht werd tijdelijk op non-actief gezet.

Bron: www.deredactie.be
Datum: 13/05/2013

Eigen mening:

Eindelijk nog eens positief nieuws uit Amerika over een kwade leerling. Het is eens iets anders dan de ondertussen standaard geworden schoolse schietpartijen. Ik wou dat ik in mijn middelbare carrière het lef had gehad om tegen sommige leerkrachten in te gaan die er overduidelijk niet wilde zijn. De leerkracht in kwestie vond er niets beters op dan de leerling non-stop de deur uit te wijzen in plaats van naar zijn opmerkingen. Dit is op zich jammer, want de jongen/man van 18 heeft een punt. Wat voor nut heeft het als een leerkracht constant cursussen en papieren uitdeelt zonder deze te verantwoorden en er effectief les over te geven? Hopelijk word ik later het tegenovergestelde van deze leerkracht; energiek, enthousiast, gepassioneerd, ..

Maar dat hoopte zij waarschijnlijk ook toen ze aan haar baan begon.

Ook mag het gezegd worden dat de jongeman in kwestie best wel mooi kan articuleren voor een Texaan. Meestal is het dialect van de zuiderse staten meer een gemompel, maar deze jongen koos ervoor zich proper uit te drukken.
Jammer genoeg delen niet al zijn medeleerlingen zijn mening, aangezien in het filmpje duidelijk te horen is hoe een medeleerling hem "what a baby" naroept.

Respect voor de jongeman. Dat dit maar wat meer gebeurt.

Het bewuste filmpje vindt u hier.

Laatst aangepast door M*thi De Pauw : 13th May 2013 om 15:57.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2013, 16:00
l*sa123 l*sa123 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Arendonk
Posts: 69
"noemt u dit lesgeven"

Het is moeilijk om over dit voorval een mening te geven, de leerlingen krijgen allemaal wat meer durf en gaan sneller iets terugzeggen tegen een leerkracht. Toch wil dit niet zeggen dat de leerling hier iets fout doet, ik heb zelf ook enkele uitgebluste leerkrachten meegemaakt in mijn middelbare schoolcarrière, maar het is nooit in mij opgekomen om zo iets te zeggen. Het is inderdaad zo dat deze leerkrachten weinig enthousiasme leggen in hun lessen en dat de leerlingen veel minder graag naar de lessen komen. Het is aan de leerkrachten zelf om zich te herpakken en te zorgen dat ze terug het enthousiasme van vroeger kunnen bovenhalen, zo zal het veel aangenamer worden voor zowel de leerkracht zelf als de leerlingen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th May 2013, 17:00
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Zoals reeds vermeld, durven jongeren vandaag de dag wel wat meer hun mond open doen. Wanneer ze toch recht in hun schoenen staan -zoals hier het geval is- vind ik het niet verkeerd dat ze zoals deze jongen gewoon hun mening geven over de manier waarop ze les krijgen. Ik ben het erover eens dat de leerkrachten nog altijd in eerste instantie leerlingen moeten warm maken voor hun leerstof, ook al lukt dat niet bij elke leerling. Het feit dat je het probeert, is een stap in de goede richting. Daarnaast heeft de jongen ook gelijk wanneer hij zegt: "These kids need to learn face to face." Het is waar dat sommige leerlingen misschien beter leren door gewoon de cursus te leren, maar er is nood aan differentiatie indien je wil dat alle -of toch de meeste- leerlingen de kans krijgen om iets te leren. Andere leerlingen hebben inderdaad een duidelijke uitleg van de leerkracht nodig, terwijl andere weer beter samen leren (in groepswerk, hoekenwerk, coöperatief leren ...).

Ik vind dat er andere manieren zijn om deze boodschap over te brengen, maar vanuit het standpunt van de jongen begrijp ik wel dat de emmer gewoon zo vol zat dat hij zich niet meer kon inhouden. Zeer begrijpelijk als je effectief naar de les komt om iets te willen leren en er weinig gebeurt tijdens de les. Ik denk dat je als leerkracht minstens evenveel terug krijgt van je leerlingen, indien je ook je best doet om de leerstof interessant te maken aan de hand van werkvormen en dergelijke.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money

Laatst aangepast door Raisa.Docx : 13th May 2013 om 17:40.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.