actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2016, 12:10
elke.d*puydt elke.d*puydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Arendonk
Posts: 50
Molenbeekse moskee gesloten wegens stedenbouwkundige inbreuken

Molenbeekse moskee gesloten wegens stedenbouwkundige inbreuken

De Molenbeekse burgemeester Françoise Schepmans (MR) heeft de Loqman-moskee, in de Ransfortstraat, laten sluiten voor stedenbouwkundige inbreuken. Dat schrijven de Sudpresse-kranten vrijdag. Die moskee werd bezocht door terreurverdachten zoals Ayoub el-Khazzani, de schutter van de verijdelde aanslag op de Thalys, en Mohammed Abrini, de man met het hoedje van de aanslagen op 22 maart.

De Staatsveiligheid houdt al bijna een jaar toezicht op deze discrete, van radicalisering verdachte moskee. Behalve el-Khazzani en Abrini was ook Chakib Akrouh, die meedeed aan de aanslagen in Parijs, regelmatig in die moskee.

Op 7 oktober werd de moskee al gesloten voor onder meer bestemmingswijziging van de kelder, het gelijkvloers en de eerste verdieping achteraan het gebouw, van een winkel naar een gebedsplaats en de wijziging van de gevel zonder bouwvergunning. De moskee kan enkel weer openen op voorwaarde dat “de gemeenteambtenaren vaststellen dat de herstellingswerken goed werden uitgevoerd”.

bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161104_02554863

datum: 4/11/2016

eigen mening
Als ik dit artikel lees heb ik toch mijn bedenkingen bij waarom deze moskee nu gesloten wordt. “De Staatsveiligheid houdt al bijna een jaar toezicht op deze discrete, van radicalisering verdachte moskee.” “Die moskee werd bezocht door terreurverdachten.” Dit geeft toch de indruk dat de achterliggende reden voor de sluiting schrik voor terreur en de islam is en niet zo zeer stedenbouwkundige inbreuken. Vervolgens vind ik dit oneerlijk en een beetje racistisch. Wie weet door hoeveel gewone moslims werd die moskee bezocht? Zij hebben niks te maken met deze geradicaliseerde individuen. Nu dat de moskee ook echt gesloten is vind ik dat er een andere gebedsplaats geboden moet worden door de gemeente. Iedereen heeft recht op zijn eigen geloofsbelevenis.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th November 2016, 12:58
maxim.j*nsen maxim.j*nsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Boechout
Posts: 136
Dat vind ik echt ongelooflijk. Zij radicaliseren en plannen er misschien bomaanslagen en als we het sluiten zijn wij (!) racistisch? Het zijn wel degelijk zij die een probleem hebben met onze cultuur en zich ertegen willen verzetten. Dat is gewoon de wereld op zijn kop! Als we niets doen en er gebeurt iets, dan is de kritiek dat we het op voorhand hadden kunnen weten. Nu zijn we preventief, maar dan is het racistisch. Het zal altijd wel iets zijn. Ik weet alleen dat het nooit kwaad kan om een moskee preventief te sluiten en zeker niet als er aanwijzingen zijn van radicalisme. Ook dat er gezegd wordt "gewone moslims worden gestraft", als dat normale moslims zijn zonder radicalisme zitten die er niks mee in om naar een andere moskee te gaan, er staan er toch genoeg niet?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.