actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2016, 10:17
Dorien.V*nloo Dorien.V*nloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Hallaar
Posts: 50
Onderwijs gealarmeerd: nog nooit zoveel kinderen op bijles

Onderwijs gealarmeerd: nog nooit zoveel kinderen op bijles

Het aantal ouders dat kinderen op bijles stuurt, stijgt spectaculair. De toename is zo groot dat het onderwijs aan de alarmbel trekt. Sommige directeurs verbieden hun leraren nu zelfs om bijlessen te geven aan hun leerlingen.

Dat schrijven de kranten van Mediahuis.

Wie 'bijles' intikt op 2dehands.be of Kapaza krijgt een duizelingwekkende waslijst aan bijlesgevers. Beide zoekertjessites zagen het aantal aanbieders de laatste jaren exponentieel toenemen. Bij Kapaza gaat het om een stijging van 12 procent ten opzichte van 2013, bij 2dehands.be om een toename van 15 procent in één jaar. Liefst 1.700 mensen bieden momenteel hun diensten aan op die laatste site. Vaak gaat het om leraren die bijklussen, in het zwart of in bijberoep. Daarnaast schieten commerciële bijleskantoren de laatste jaren uit de grond. De prijzen variëren van 15 tot meer dan 30 euro per uur. De bijlesgevers zelf en het onderwijsveld bevestigen die trend, waarin overigens andere landen België zijn voorgegaan.

'Rem plaatsen'

En ook al erkennen pedagogen dat ouders enkel het beste willen voor hun kind, maken ze zich zorgen. "We mogen die ratrace niet verder voeden. Kinderen zitten al uren op school en thuis maken ze huiswerk. We kunnen bijlessen niet verbieden, maar we moeten er over nadenken of we er geen rem op moeten zetten", zegt Stefan Grielens, directeur van de vrije CLB's. En er is het sociale argument: het systeem bevoordeelt rijkere kinderen.

Sommige scholen hebben zelfs al stappen *ondernomen, door het personeel te verbieden om nog bijlessen te *geven aan leerlingen van de eigen school.

(Belga/RR)

bron: de knack
http://www.knack.be/nieuws/belgie/o...mal-771709.html
2/11/16

Eigen mening:
Op het eerste zicht dacht ik dat het een goede evolutie is om meer bijlessen te geven. De kinderen die bijles nemen leren op een gestructureerde manier en met een doel. Dit kan een kind vele uren leren besparen. Ze leren geen onnodig hoeveelheid leerstof en de leerstof blijft beter hangen. Toch is dit eigenlijk een slechte evolutie als ik er verder over nadenk. Het stelt vragen bij de manier van lesgeven. Kinderen zouden in de klas de leerstof al moeten begrijpen. Ze zouden enkel moeten verwerken thuis. Zelfs het verwerken zou grotendeels in de klas moeten gebeuren. Het is jammer dat leerlingen steeds meer hulp nodig hebben van buitenaf. Dit werkt een slecht zelfbeeld in de hand. De kinderen kunnen zich dommer voelen dan hun klasgenootjes. Ik denk dat leerkrachten een oplossing moeten vinden binnen de school. Dit kan dan voor elk kind met problemen zonder dat er geld mee is gemoeid. Er zijn vele oplossingen waar een school mee aan de slag kan want leerlingen kunnen ook elkaar helpen, dus met een beetje creativiteit zou het aantal leerlingen die bijles vraagt naar beneden kunnen gehaald worden. Daarnaast moet de overheid denken aan oplossingen, al zal dit niet gebeuren op korte termijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd November 2016, 11:47
Maxime.v*ndersmissen Maxime.v*ndersmissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 74
kinderen krijgen veel meer bijles

Ik heb zelf ook bijles gehad. Voor mij persoonlijk was dit beter, maar ik kreeg wel het gevoel dat de school zelf mij (bijna) niet hielp. Ik ging elke week en deed er veel moeite voor. Toch heb ik mijn jaar opnieuw gedaan en kreeg ik het gevoel dat ik echt dom was. Ik vind dat de school ook extra maatregelen moet nemen om leerlingen, die problemen hebben of niet mee kunnen, toch te ondersteunen en te helpen. Leerkrachten hebben het vaak al druk en moeten vaak tijdens de middag of speeltijden leerlingen helpen, maar ze kunnen bijvoorbeeld een uurtje een wiskunde- of taalklas organiseren. Op deze manier kunnen leerlingen met noden naar die klas gaan om vragen te stellen aan de leerkracht of aan een medeleerling.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd November 2016, 13:00
Hendrik.S*uvillers Hendrik.S*uvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Thuis
Posts: 83
Allereerst wil ik zeggen dat ik zelf nooit bijles heb gehad, dus op vlak van gevoel dat ik bij bijlessen hebben, kan ik niet veel inbrengen. Waar ik wel inbreng in kan hebben is mijn mening over bijlessen. Ik vind het systeem van bijlessen zoals het nu is niet goed.
Ten eerste bepalen leerkrachten zelf hoe hoog de lat ligt tijdens de lessen en bijgevolg ook het aantal leerlingen die deze lat niet halen. Deze leerlingen komen dan in aanmerking om bijles te volgen bij hoogstwaarschijnlijk andere leerkrachten die hetzelfde vak geven (Ik vermoed dat je geen betalende bijles kan krijgen van je eigen leerkracht, anders zou het systeem nog harder falen dan ik dacht...). Probleem: je opent de deur voor leerkrachten om opzettelijk mensen te buizen en dan door een collega (die heel toevallig de toets van de volgende dag al gezien heeft - of zelf heeft opgesteld... --' ) de "schade" te herstellen in de vorm van betalende bijles.
Dit lijkt me niet eerlijk...
Ten tweede vind ik 15 - 30 euro voor een uurtje bijles veel te veel. Hierdoor kunnen rijkeluiskinderen hun kansen om te slagen in ons onderwijssysteem blijven kopen, terwijl de groep mensen die deze 30 euro niet kunnen ophoesten, net misschien wel het meeste nood heeft aan bijles. Dit is niet alleen in ons secundair onderwijssysteem van toepassing; ook in het hoger onderwijs kan je kansen kopen (in de vorm van studiepunten). Bij het behalen van je theorie- of praktijkrijbewijs net hetzelfde. Zolang je geld hebt, kan je kansen kopen en zal je uiteindelijk wel eens slagen.
Dit lijkt me ook niet eerlijk...

Ik ben dus geen voorstander van het bijlessysteem zoals het nu is. Met het idee van bijles kan ik nog wel leven maar, ik vind dat bijles gratis en toegankelijk moet zijn voor iedereen en dat het moet aangeboden worden door de school zelf.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.