actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2012, 15:20
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Laat leerlingen hun gsm gebruiken in de klas

Laat leerlingen hun gsm gebruiken in de klas

Op de website van het Gemeenschapsonderwijs staat een opmerkelijk pleidooi om leerlingen toe te laten hun gsm te gebruiken in de klas. Soms toch.
'Het gebruik van gsm’s in de klas, is op zijn zachtst gezegd voer voor discussie', vertelt nascholer Sofie De Cupere. 'Vaak gaan we ervanuit dat kinderen en jongeren sowieso misbruik zullen maken en denken we dat ze dan toch voortdurend zullen chatten of op Facebook kijken. Maar hen verbieden om de gsm te gebruiken is ook geen oplossing, dan doen ze het toch stiekem.'


Haar pleidooi staat op de website van het Gemeenschapsonderwijs. De school kan leerlingen aanleren om hun gsm ook educatief te gebruiken.

'Als ze iets moeten opzoeken op internet kan je hen dat bijvoorbeeld laten doen op hun gsm. Je kan hen ook leren wat kan in de les en wat niet. Als een vriendinnetje bijvoorbeeld belt terwijl je in de klas zit, is het niet gepast om te antwoorden. Belt je moeder die in het ziekenhuis ligt op dat moment, dan kan het misschien wel. Maar het gaat veel ruimer dan dat, kinderen moeten ook leren over de kostprijs van bellen, sms-en en surfen op het net.'

De Cupere beseft dat ze niet alleen positieve reacties gaat krijgen op haar voorstel. 'Veel mensen reageren zeer geanimeerd als je het thema aanhaalt. Maar als het filmpje aanzet tot nadenken, hebben we bereikt wat we wilden. Scholen moeten een visie hebben over dit soort onderwerpen.'

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121113_044
datum: 13 november 2012

Eigen mening
Ik ben eigenlijk wel voor het voorstel. Gsm's kan je niet meer bannen uit de scholen, dus dan kan je het probleem maar beter op een manier aanpassen zodat het toch nog nuttig wordt. Vroeger waren gsm's verboden, ook op de speelplaats, maar ondertussen zie ik in meer en meer scholen dat het op de speelplaats wel mag. Scholen beginnen er minder strict in te worden. Ik denk ook als je gaat zeggen dat het niet mag, dat leerlingen het gewoon gaan doen voor de kick.
Het is ook goed dat leerlingen aangeleerd krijgen in welke situaties het oke is om je gsm boven te halen en in welke situaties niet. Natuurlijk moeten ze wel zien dat de regels die dan moeten gevolgd worden, ook wel effectief worden toegepast, anders zit iedereen na een tijdje ongegeneerd te sms'en of te telefoneren tijdens de les en dit mag zeker niet de bedoeling zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th November 2012, 17:18
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Het gsm gebruik in de klas/school vind ik helemaal niet nodig. De leerlingen zijn snel afgeleid en zullen hierdoor misschien niet meer opletten.
In mijn vroegere school is er een “experiment” geweest in verband met gsm gebruik. We mochten toen tijdens de speeltijd onze gsm gebruiken, maar het moest wel op een discrete manier gebeuren. We mochten er dus niet mee rondzwaaien. Tijdens de lessen en in de gangen moest de gsm weer weg. Dit heeft een halfjaar geduurd, want de leerlingen hielden zich niet aan de regels. Ze waren op ieder moment van de dag bezig met hun gsm. Het gebruik ervan werd in mijn school terug verboden.
Wat er in het artikel staat kan ik langs de ene kant wel begrijpen, maar langs de andere kant vind ik het niet nodig. Er zijn computers (of toch minstens één) in de klas waar de leerlingen iets kunnen opzoeken. Als er iets dringend/erg is gebeurd in de familie van de leerling, dan kunnen ze het school contacteren. Stel je nu voor dat een leerling een bericht krijgt van een tante dat zijn moeder een ongeval heeft gehad. Het zal ineens een grote inpakt hebben op het kind. Men kan dan beter het secretariaat inlichten en deze kunnen op een rustige manier de leerling op de hoogte brengen, zonder dat er andere leerlingen bij zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th November 2012, 18:44
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
RE: Laat leerlingen hun gsm gebruiken in de klas

De gsm is intussen zo ingeburgerd dat je deze niet meer weg kan denken uit de maatschappij, daarom denk ik dat je deze ook niet meer kan wegdenken uit schoolse situaties.
Dat leerlingen hun gsm op de speelplaats zouden mogen gebruiken, vind ik niet zo’n goed idee. De speeltijd dient inmiddels om even te ontspannen, sociaal te zijn, wat energie kwijt te raken en terug voldoende zuurstof op te nemen voor de les terug begint. Als alle leerlingen opeens liggen bellen of smsen op de speelplaats, dan denk ik dat het persoonlijke sociale contact verloren gaat. Daarnaast denk ik dat er vele leerlingen zouden vergeten hun gsm af te zetten tijdens de les.
Zeker tijdens de pauze in de voormiddag- en namiddagspeeltijd denk ik dat het overbodig is dat leerlingen hun gsm mogen gebruiken. Het lijkt mij misschien wel een goed idee dat leerlingen tijdens de middagpauze hun gsm even opzetten.
Als leerlingen thuis een moeilijke situatie hebben en ze verwachten een belangrijk telefoontje, dan zijn de leerkrachten hier normaal van op de hoogte en kan er een uitzondering gemaakt worden. Dit was bij ons in het middelbaar het geval.
Wel denk ik dat we de gsm zouden kunnen integreren in de lessen. In lessen Nederlands kan het bijvoorbeeld gaan over smstaal en dan kunnen de leerlingen misschien wel hun gsm gebruiken.
Tijdens de bso-observatie heb ik zelf gezien dat leerlingen tijdens PAV hun gsm mochten gebruiken als rekentoestel. Want waarom zouden leerlingen een rekentoestel moeten aanschaffen, terwijl ze hun gsm altijd bijhebben en daar ook een rekentoestel op staat, dat de nodige berekeningen kan maken?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th November 2012, 21:17
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Net als Evelynne vind ik het geen goed idee om het gsm gebruik toe te laten tijdens de lessen, aangezien ik vrees dat de leerlingen hier snel misbruik van zullen maken en excuses zullen gebruiken om toch maar met hun gsm bezig te zijn. Je kan natuurlijk wel de GSM eens integreren in je lessen, maar om het daarom altijd toe te laten, dat vind ik een beetje te veel van het goede. Je kan ook niet controleren of de leerlingen effectief met de opdracht bezig zijn. Wel vind ik dat de GSM moet toegelaten worden buiten de klaslokalen, dus op de speelplaats of de gangen, aangezien het voor de leerlingen soms een vorm van ontspanning is.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th November 2012, 22:00
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Ik ben ook niet te vinden voor dit idee om GSM's toe te laten in het klaslokaal. Er bestaan computers, rekentoestellen, woordenboeken en andere hulpmiddelen om informatie op te zoeken, hiervoor heb je geen GSM nodig. Het voornaamste doel van een GSM voor jongeren is SMS'en, en dit zullen ze niet laten als ze hun GSM mogen gebruiken in de klas, denk ik.
Meegaan met de tijd in het klaslokaal is zeker nodig, om aan te sluiten bij hun leefwereld. Maar er moet een grens zijn, het moet nog altijd educatief zijn en het lesverloop niet in het gedrang brengen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.