actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2010, 15:11
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Eerste glaasje alcohol op 11-jarige leeftijd

BRUSSEL - Tweederde van de jongeren tussen 10 jaar en 17 jaar heeft al eens alcohol geprobeerd. Van de 10-jarigen is dit een vierde, bij de 17-jarigen gaat het om 88 pct.

Gemiddeld drinken jongeren voor het eerst als ze 11 jaar en 5 maanden zijn, zo wijst een onderzoek van Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) uit. De studie werd uitgevoerd bij 2.519 jongeren van 10 tot 17 jaar.

Eenderde van de jongeren uit het basisonderwijs dronk al eens alcohol. Dat is een daling ten opzichte van 2008 (47 pct). De meerderheid drinkt niet elke week. In het technisch secundair onderwijs dronk 83 pct van de jongeren al eens alcohol.

Brusselse jongeren (74 pct) drinken meer alcohol dan hun Vlaamse (60 pct) en Waalse leeftijdsgenoten (70 pct).

Een rondje van vader

In de meeste gevallen krijgen jongeren hun eerste glas aangeboden door hun vader. Wijn leren drinken is overigens een sociaal initiatieritueel. Kinderen worden al op jonge leeftijd aangemoedigd om wijn te drinken, eerst op een familiefeest en vanaf de leeftijd van 18 jaar ook tijdens een etentje op restaurant.

Toch is over het algemeen bier de populairste drank bij jongeren, gevolgd door sterke drank gemixt met limonade. 13-jarigen geven de voorkeur aan alcopops, bier komt bij hen op de tweede plaats. 15-jarigen drinken vooral gemixte sterke drank, terwijl bij 16-jarigen bier de bovenhand neemt. Ook 17-jarigen drinken vooral bier.

Meer black outs

Gemiddeld dronken de ondervraagde tieners 19 glazen alcohol per week. In de loop van de week is dat 8,4 en tijdens het weekend 10,6.

Opvallend cijfer: 41 pct van de jongeren geeft toe al eens een black out te hebben gehad door overmatig drankverbruik. Dit is een zeer grote stijging ten opzichte van vorig jaar: toen bedroeg dit nog 15 pct.

Bron: www.standaard.be

Mijn mening:
Ik vind de leeftijd van 11 jaar wel vrij vroeg, dit was zeker niet bij mij de leeftijd dat ik voor het eerst een glaasje alcohol dronk. De jeugd van tegenwoordig doet alles veel sneller en mag ook meer van de ouders ten opzichte van 10 jaar geleden. De verantwoordelijkheid en vrijheid dat de jongeren vandaag krijgen is ergens wel positief om zich goed te ontwikkelen, maar toch moeten we daar wat mee oppassen! Op u 11 jaar één glaasje alcohol drinken kan echt geen kwaad, maar overdrijf zeker de eerste keren niet want anders zou het wel eens fout kunnen aflopen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd April 2010, 15:44
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Eerste glaasje alcohol op 11-jarige leeftijd

Eens een glaasje alcohol drinken kan geen kwaad, al is 11 jaar nog jong. Als je kinderen of jongeren gaat verbieden om alcohol te drinken, gaan ze het misschien stiekem doen, met vrienden op straat. Maar dat ouders hun kinderen gaan stimuleren om mee te drinken is ook een beetje fout. Al kan een glaasje wijn niet veel kwaad.
Ik schrok wel van de hoeveelheid alcohol dat de jongeren drinken op één week. Zoveel kan toch absoluut niet meer gezond zijn. Zeker niet wanneer je zoveel drinkt dat je een "black out" krijgt.
Ik begrijp niet waarom jongeren zoveel alcohol willen drinken. Er zijn zoveel betere dingen om je zakgeld aan te spenderen. Waarom willen ze hun hersenen en lever toch beschadigen door zich half in coma te drinken? Daar heb je toch niets aan? Je weet het de dag erop toch niet meer.
Ik denk dat de jongeren in deze maatschappij denken dat ze "cool" zijn als ze zich op een fuif zo hard laten gaan, dat ze denken dat ze erbij horen wanneer ze bier drinken. Waarom toch? Wordt er te weinig alcohol preventie gegeven op school? Of spreken softdrugs jongeren aan juist omdat ze weten dat het gevaarlijk kan zijn? Ik hoop dat er ooit nog een revolutie komt in het gedrag van deze jongeren want overmatig alcoholgebruik is nergens goed voor.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd April 2010, 18:21
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Eens een glaasje alcohol drinken kan geen kwaad, al is 11 jaar nog jong. [...] Al kan een glaasje wijn niet veel kwaad.

Waarop baseer je deze uitspraak?
Ben jij op de hoogte van wat alcohol doet met een brein in ontwikkeling?
Dit zijn gevaarlijke uitspraken, want je doet het lijken alsof alcohol eigenlijk vrij onschuldig is, terwijl het dat echt niet is. Toch zeker niet voor hersenen die nog niet volledig volgroeid zijn.
Op de leeftijd van 11 jaar kan af en toe een glaasje alcohol wel degelijk kwaad. Alcohol heeft zeer veel invloed op de ontwikkeling van de hersenen en bij elke slok worden er ook bij volwassenen hersencellen vernietigd. Gelukkig hebben we er miljarden, maar toch.
Bij jongeren zijn de verbindingen tussen die miljarden cellen nog niet geoptimaliseerd (zie ook pubergedrag) en alcohol beïnvloedt het vormen van die verbindingen op de verkeerde manier.

Doe volgende keer aub eerst wat research voor je foute algemeen aanvaarde opvattingen verder verspreid.
Dit is overigens niet aanvallend bedoeld hoor, maar het is doordat mensen denken 'ach, een beetje kan geen kwaad' dat het probleem blijft en blijft stijgen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th April 2010, 19:45
TimDriesen TimDriesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herentals
Posts: 53
Ik vind het niet kunnen dat jongeren om hun 11jaar al alcohol consumeren op regelmatige basis.
Jongeren beseffen niet genoeg hoe slecht het overmatig consumeren van alcohol wel is.
Jongeren moeten alcohol geweigerd worden tot hun 18 jaar als je het mij vraagt.
Maar daar is het nu wel te laat voor. Wanneer je de jongeren nu een leeftijd gaat opleggen voor het consumeren van alcohol gaan ze in opstand komen en problemen veroorzaken.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th April 2010, 00:30
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 113
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Waarop baseer je deze uitspraak?
Ben jij op de hoogte van wat alcohol doet met een brein in ontwikkeling?
Dit zijn gevaarlijke uitspraken, want je doet het lijken alsof alcohol eigenlijk vrij onschuldig is, terwijl het dat echt niet is. Toch zeker niet voor hersenen die nog niet volledig volgroeid zijn.
Op de leeftijd van 11 jaar kan af en toe een glaasje alcohol wel degelijk kwaad. Alcohol heeft zeer veel invloed op de ontwikkeling van de hersenen en bij elke slok worden er ook bij volwassenen hersencellen vernietigd. Gelukkig hebben we er miljarden, maar toch.
Bij jongeren zijn de verbindingen tussen die miljarden cellen nog niet geoptimaliseerd (zie ook pubergedrag) en alcohol beïnvloedt het vormen van die verbindingen op de verkeerde manier.

Doe volgende keer aub eerst wat research voor je foute algemeen aanvaarde opvattingen verder verspreid.
Dit is overigens niet aanvallend bedoeld hoor, maar het is doordat mensen denken 'ach, een beetje kan geen kwaad' dat het probleem blijft en blijft stijgen.

Euhm... Ik heb ook mijn eerste glaasje alcohol gedronken op mijn 11 en een beetje. Dat ging toen over een gewoon glas bier dat ik nota bene van mijn vader had gekregen om iets te vieren. En ik geef Eva geen ongelijk. één glaasje kan geen kwaad. Het is zelfs bewezen dat dat zelfs goed is voor het menselijk lichaam. Mensen die 1 à 2 glaasjes per dag drinken hebben veel minder kans op hartproblemen. Het is vanaf een gemiddelde hoeveelheid van vier glazen (voor mannen) dat men negatieve gevolgen gaat ondervinden op korte en lange termijn. Het menselijk brein hersteld zich immers zo snel dat bij één pintje de afgestorven hersencellen snel terug worden vervangen.
En het probleem zit niet bij de "ach eentje zit geen kwaad mentaliteit". Het probleem zit bij de ouders die hun kinderen vanaf hun 13 jaar op kroegentocht sturen. Die kinderen zitten nog volop in hun vormende jaren. Ze gaan veel meer haantjesgedrag tonen en veel meer geneigd zijn tot zatlapperij. Als ik van mijn vriendin (die leerkracht secundair is) hoor dat er kinderen zitten op te scheppen over de genutigde hoeveelheid alcohol stel ik mij serieuse vragen. Ik heb vroeger zelf ook een aantal keren te diep in het literglas gekeken maar ik was oud genoeg om te weten dat ik fout bezig was en paste mijn gedrag daaraan aan. De jeugd van nu heeft die logica wel maar durft ze niet gebruiken. Zij zitten nog volop in de levensfase waar ze nood hebben aan goedkeuring van anderen. En hoe krijgen ze die? Door te zuipen!! Het is pas in latere jaren dat ze voor zichzelf gaan denken en hun eigen weg gaan. Dan is het voor velen spijtig genoeg al te laat...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 26th April 2010, 18:47
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Mensen die 1 à 2 glaasjes per dag drinken hebben veel minder kans op hartproblemen. Het is vanaf een gemiddelde hoeveelheid van vier glazen (voor mannen) dat men negatieve gevolgen gaat ondervinden op korte en lange termijn. Het menselijk brein hersteld zich immers zo snel dat bij één pintje de afgestorven hersencellen snel terug worden vervangen.

Ten eerste had ik het over kinderen van 11 jaar (terwijl jouw cijfers betrekking hebben op volwassenen) en ten tweede klopt het niet dat afgestorven hersencellen snel terug worden vervangen. Er zijn een heleboel cellen in het lichaam die continu vernieuwd worden, de bekendste voorbeelden zijn levercellen en huidcellen, maar hersencellen horen daar niet bij.
Dit is maar één van de vele bronnen waar je dit feit kan terugvinden.
Citaat:
Orgineel gepost door http://www.museumkennis.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i003267.html
Neuronen delen zich na de geboorte niet meer en vormen dus geen nieuwe cellen zoals dat bij andere cellen gebeurt. Hun aantal neemt om die reden in de loop van de jaren gestaag af

De hersenen hebben volgens sommige onderzoeken wel een zeer beperkte mogelijkheid om nieuwe cellen aan te maken, maar dat gebeurt maar in een erg beperkt aantal gebieden en is zeker niet voldoende om grote schade te herstellen.
Daarbovenop nog: zoals ik reeds zei zijn hersenen van een 11-jarige nog volop in ontwikkeling en is alcohol op die leeftijd echt wel nefast.
Ik wil je ook daarvoor gerust van bronnen voorzien. Hoewel ik mag hopen dat je zelf ook lid bent bij de bibliotheek en met google kunt werken...

Citaat:
Zij zitten nog volop in de levensfase waar ze nood hebben aan goedkeuring van anderen. En hoe krijgen ze die? Door te zuipen!!

En hoe komen ze bij die opvatting denk je?
Als iedereen al van zijn 11de wordt duidelijk gemaakt dat bij speciale gelegenheden nu eenmaal alcohol hoort en dat alcohol helemaal geen kwaad kan (want kijk, jij bent nog maar 11 en toch mag je al zoals de grote mensen een pintje meedrinken), word je inderdaad een 'outcast' als je besluit om niet mee te 'zuipen'. Door de 'ach, eentje kan geen kwaad'-mentaliteit vindt iedereen alcohol de normaalste zaak van de wereld, waardoor je bijna verplicht wordt om mee te drinken wil je erbij horen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 30th April 2010, 00:04
Joost Heylen Joost Heylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 70
Op 11- jarige leeftijd een eerste glas alcohol drinken kan volgens mij niet veel kwaad.Vaak zeggen 11-jarige: "eik, wat is dat?". Wanneer je je kinderen toelaat om een glaasje te drinken, zorg er dan ook voor dat ze voldoende op de hoogte zijn van de gevolgen die alcohol heeft op ons lichaam en onze geest. Ik zou de kinderen het zeker niet gaan verbieden want dan gaan ze het zeker doen. Maar wanneer ze na dat ene glaasje nog meer beginnen te drinken kan je ze wel even op hun plaats zetten of ten minste zeggen dat ze genoeg gehad hebben.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 1st May 2010, 20:00
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 113
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Ten eerste had ik het over kinderen van 11 jaar (terwijl jouw cijfers betrekking hebben op volwassenen) en ten tweede klopt het niet dat afgestorven hersencellen snel terug worden vervangen. Er zijn een heleboel cellen in het lichaam die continu vernieuwd worden, de bekendste voorbeelden zijn levercellen en huidcellen, maar hersencellen horen daar niet bij.
Dit is maar één van de vele bronnen waar je dit feit kan terugvinden.

De hersenen hebben volgens sommige onderzoeken wel een zeer beperkte mogelijkheid om nieuwe cellen aan te maken, maar dat gebeurt maar in een erg beperkt aantal gebieden en is zeker niet voldoende om grote schade te herstellen.
Daarbovenop nog: zoals ik reeds zei zijn hersenen van een 11-jarige nog volop in ontwikkeling en is alcohol op die leeftijd echt wel nefast.
Ik wil je ook daarvoor gerust van bronnen voorzien. Hoewel ik mag hopen dat je zelf ook lid bent bij de bibliotheek en met google kunt werken...


En hoe komen ze bij die opvatting denk je?
Als iedereen al van zijn 11de wordt duidelijk gemaakt dat bij speciale gelegenheden nu eenmaal alcohol hoort en dat alcohol helemaal geen kwaad kan (want kijk, jij bent nog maar 11 en toch mag je al zoals de grote mensen een pintje meedrinken), word je inderdaad een 'outcast' als je besluit om niet mee te 'zuipen'. Door de 'ach, eentje kan geen kwaad'-mentaliteit vindt iedereen alcohol de normaalste zaak van de wereld, waardoor je bijna verplicht wordt om mee te drinken wil je erbij horen.

No offence, maar je kan wel eens proberen wat minder op de man te spelen. Als ik jou redenering mag volgen ben ik op dit moment een hersenloos biervat dat vanaf zijn 11 jaar aan de drank zit. Klopt toch he? Dat laat je uitschijnen in je laatste opmerking.
Niets is natuurlijk minder waar. Ik ben fatsoenlijk opgevoed en heb geleerd dat alcohol niet goed is voor het ontwikkelend menselijk lichaam. Wilt dat 1 pintje zeggen dat ik meteen evengoed hersendood kan verklaard worden? Dacht het niet hé.
Het feit dat je dan ook nog probeert mij wat belachelijk te maken schiet bij mij ook wel in het verkeerde keelgat. Als je een discussie wilt aangaan speel je niet op de man. Doe je dat wel mag je van mij in de Belgische politiek, die zijn even incapabel tot fatsoenlijk overleg.
Dat van de hersencellen wist ik niet en is bij deze bijgeleerd. Toch blijf ik bij mijn standpunt dat uw eerste pintje op 11 jaar helemaal geen kwaad kan. Het zijn de latere jaren samen met de incompetentie van ouders die hersenschade berokkenen;
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 2nd May 2010, 00:27
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Ik ga toch ook akkoord met Joerie hoor. Sorry Wim, maar ik denk dat je het een beetje te pessimistisch ziet. Oké, alcohol moet zeker geen dagelijkse gewoonte worden van 11-jarigen, maar een glaasje kan toch geen kwaad? Ik vind dat je hier nogal in op gaat. Misschien ben je uit principe tegen alcohol, en dan is dat je volste recht en vind ik dat knap, maar je kan niet ontkennen dat velen (lees: bijna iedereen) op zeer vroege leeftijd al geconfronteerd wordt met alcohol en waarom zou men dan op een speciale gelegenheid eens niet mogen meeproeven van dit "volwassenenritueel" ? Ik snap je bezorgdheid, maar volgens mij komt het overgrote deel van de mensen die op 11 jaar wel eens iets alcoholisch dronken nog wel goed terecht hoor.

Ik weet natuurlijk niet of je nu echt zo iets dacht of dat het misschien gewoon zo overkwam, maar volgens mij denk je hier nogal zwart-wit in. Een glas bier betekent geen schande, ook niet op 11 jaar. Echter is natuurlijk wel de kwantiteit van belang.

Een 11 jarige (6e leerjaar!) moet niet iedere week een glas bier achterover gieten, dat lijkt me ook een beetje te veel van het goede. Wel denk ik dat heel het idee van de hersencellen hier de minst belangrijke reden voor. Te veel alcohol heeft ook gevolgen op andere vlakken dan alleen maar de hersencellen.

Volgens mij zijn er veel slechtere wegen die een 11-jarige kan inslaan dan het drinken van "eens een glaasje alcohol" .
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 2nd May 2010, 10:21
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Antwerpen
Posts: 130
16 is al vroeg genoeg

Ik ben van mening dat je "de Gulden Middenweg" daarin moet zoeken. De meesten zijn van mening dat het geen ramp is als een elfjarige eens een pintje drinkt... Maar de vraag is of het wel gewoon bij een pintje blijft. Zeker in onze maatschappij waarin dingen zoals "binge drinking" e.d. erg populair zijn.

In het artikel van Jelle stond trouwens;
"Opvallend cijfer: 41 pct van de jongeren geeft toe al eens een black out te hebben gehad door overmatig drankverbruik. Dit is een zeer grote stijging ten opzichte van vorig jaar: toen bedroeg dit nog 15 pct. "
Sorry, maar dat vind ik eigenlijk zeer verontrustwekkend... Ik ben van mening dat 11 jaar te vroeg is, als ik denk aan mijn nichtje of neefje van 10 jaar en 11 jaar, bekijk die populatie eens, de meesten zijn echt nog kinderen op die leeftijd! Correctie voor Ivan trouwens: De meeste elfjarigen zitten in het vijfde leerjaar Ikzelf, (ik ben natuurlijk geen referentie) heb pas het eerste glaasje aan mijn lippen gezet toen ik 14 jaar was. Ik had er nog geen behoefte aan en sorry dat ik het zeg, maar voor een nuchtere zijn zatte tieners echt gewoon een belachelijk zicht. Het enige wat er gebeurde was dat ze dingen deden die ze op die leeftijd nog niet hoefden te doen...

Natuurlijk ben ook jong (geweest) en drink ik wel eens iets. Ik ga zelfs niet ontkennen dat ik me vorig jaar een keer helemaal heb laten gaan in wijn. Maar... dingen die erover gaan krijgen nu eenmaal een staartje. Ik eindigde toen in het ziekenhuis met een paar hechtingen in mijn gezicht omdat ik blijkbaar met mijn fiets tegen de muur was geknald. Sommigen hebben meer geluk, anderen hebben minder geluk in dat soort dingen. Maar kun je zoiets gezond noemen? Neen, sorry dat vind ik niet. Hoe valt het op te lossen? Drank verbieden? Neen, zoals Eva al heeft gezegd, verbieden leidt tot stiekem gedoe en dat heeft soms nog meer nefaste gevolgen...

Tieners worden op de hoogte gebracht van de nieuwste snufjes en drankjes... maar niet van de gevolgen ervan! Ouders moeten hier de verantwoordelijkheid opnemen om met hun kinderen erover te praten, ze gevoelig maken voor de consequenties van té veel drank. Bovendien lees ik hier bij de meeste allemaal "Ach één glaasje wijn kan geen kwaad" of "een pintje zal het wel niet maken". Dat zal in principe ook niet de grote boosdoener zijn, maar daar begint het meestal ook wel mee. Ik vind niet dat je er zo licht over mag gaan, die dode hersencellen komen echt niet terug hoor. Een andere verklaring voor het sneller grijpen naar alcohol op steeds jongere leeftijd zou een gebrek aan aandacht zijn. Er gaat een nieuwe wereld open voor de verlegen jongen die mits een beetje hulp van drank steevast op zijn doel durft af te gaan, voor het meisje dat vind dat ze pas kan dansen als ze wat alcohol op heeft, voor het andere meisje dat zich niet kan amuseren zonder enkele promilles in haar bloed, voor de jongen die nu pas echt kan vechten als een man... Alcohol drinken als hulpmiddel, als experimentje, als sfeerzetter... voor mij geen probleem BIJ JONGEREN, maar bij tieners? Neen sorry, 16 jaar is al vroeg genoeg.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 4th May 2010, 15:51
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Joeri en Ivan, misschien lezen jullie best Shana haar post in plaats van mijn posts dan, want zij heeft mijn mening vrij goed (misschien zelfs beter) geformuleerd.

Joeri, als jij in mijn posts een persoonlijke aanval ziet, dan zie je het verkeerd. Ik doelde zeker niet op jou persoonlijk. Als mijn post al wat aanvallend overkomt is het doordat ik misschien wat geïrriteerd was doordat je stellingen poneert die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn. Als je wat research had gedaan had je geweten dat hersencellen maar in zeer beperkte mate herstellen. Door zo'n stellingen krijgt dit onderwerp een verkeerde onderbouwing en daarvoor is het te belangrijk in mijn ogen.

Citaat:
Het feit dat je dan ook nog probeert mij wat belachelijk te maken schiet bij mij ook wel in het verkeerde keelgat

Ik vermoed dat je hiermee doelt op het feit dat ik je gerust van meer bronnen wilde voorzien, maar dat ik dacht dat je die zelf ook wel zou kunnen vinden. Ik begrijp dat je hierin eventueel zou kunnen zien dat ik je belachelijk wilde maken, maar dat zou zeer onvolwassen en not done van me zijn en dat was niet mijn bedoeling (ik sta tenslotte voor de klas). Ik meende oprecht dat ik vermoedde dat je dat wel allemaal zelf zou kunnen opzoeken. De manier waarop ik het zei, was misschien wat cru, maar de bedoeling was goed.

Citaat:
Als ik jou redenering mag volgen ben ik op dit moment een hersenloos biervat dat vanaf zijn 11 jaar aan de drank zit. Klopt toch he? Dat laat je uitschijnen in je laatste opmerking.

Laat ik mijn uitspraak dan even nuanceren: bij veel jongeren kan één pintje tot meerdere leiden en dan zal er na verloop van tijd een probleem optreden wat betreft ontwikkeling van de hersenen.
Op je 11 een glaasje alcohol drinken is in die zin 'erg' omdat je dan het idee geeft/krijgt dat alcohol onschadelijk is. Dat is niet zo en dat is het probleem. Ik zeg helemaal nergens dat iedereen die op zijn 11 een glaasje alcohol drinkt een 'hersenloos biervat' wordt, maar de kans erop vergroot wel.

Citaat:
Oké, alcohol moet zeker geen dagelijkse gewoonte worden van 11-jarigen, maar een glaasje kan toch geen kwaad?

Laten we deze stelling even overdragen naar een ander onderwerp: één sigaretje kan toch geen kwaad? Zo af en toe, moet toch kunnen op je 11?
Mee eens of niet?
Dit is wat ik bedoelde met mijn uitspraak.

Citaat:
Te veel alcohol heeft ook gevolgen op andere vlakken dan alleen maar de hersencellen.

Volledig mee eens!

Ivan, je hebt gelijk dat ik - voor meer dan één reden - principieel tegen alcohol ben.

Voor degenen die nog steeds vinden dat één glaasje toch geen kwaad kan, bekijk even onderstaand filmpje en kom dan nog eens terug: http://player.omroep.nl/?aflID=5966532 (trek er even wat tijd voor uit, want het duurt wel een dik half uur. Maar als je geïnteresseerd bent in dit onderwerp een must see!)
Luister ook goed naar wat de moeder van Suzanne rond 33.20 min zegt over het advies van de dokter om niet meer te drinken... Haar dochter is net enkele dagen ontslagen uit het ziekenhuis als gevolg van comazuipen en heeft van de dokter het advies gekregen om de eerste maanden geen druppel meer aan te raken om haar lever te helpen herstellen.
Geloof me, die moeder haar denkwijze leeft bij meer ouders dan je denkt (zie hieronder).

Ik heb voor Nederlands een les 'kijken' opgebouwd rond dit fragment voor een klas van 2BVL. Achteraf heb ik dan met hen hier ook een gesprek over gehad en wat ik daar hoorde heeft de mening die ik hier verkondig alleen maar versterkt. Alle leerlingen hadden vanaf hun plechtige communie voor de eerste keer alcohol mogen drinken en er waren er zelfs enkele bij die geregeld een glaasje mochten meedrinken, ouders vonden dat hoegenaamd geen probleem.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.