actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2012, 08:33
J*roen.Bouckaert J*roen.Bouckaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Mol
Posts: 58
Israël blijft Gaza bestoken

Israël heeft de bombardementen en beschietingen op Gaza in de nacht van zondag op maandag voortgezet. Maandag werden al zeven Palestijnen gedood.
Maandag werden al zeven Palestijnen gedood. Bij een andere Israëlische aanval lieten vier mensen het leven, onder wie een kind van vijf jaar en een vrouw.


uit: De Standaard

Drie mensen vonden de dood in de wijk Zeitun, in Gaza City. Dat heeft een woordvoerder van het ministerie van Gezondheid bevestigd aan AFP. Naast de aanval op de wijk Zeitun voerde het Israëlische leger ook een aanslag uit op een politiegebouw in Gaza.

In totaal heeft Israël vannacht zo'n 80 doelwitten onder vuur genomen, verklaart het Israëlische leger.

De secretaris-generaal van de Verenigde Naties Ban Ki-moon heeft tot een onmiddellijk staakt-het-vuren opgeroepen. Hij zal de gesprekken over een mogelijk bestand in de Egyptische hoofdstad Caïro bijwonen.

Sinds vorige woensdag lanceerde Israël een groot militair offensief op Gaza. Daarbij vielen intussen bijna 100 doden langs Palestijnse kant.

Vanuit Gaza werden ook minstens 846 raketten afgevuurd richting Israëlisch grondgebied. Ruim 300 daarvan konden onderschept worden. Langs Israëlische kant vielen drie doden tot nog toe.

Eigen mening:
Vorig jaar hebben we in de lessen geschiedenis tientallen uitgebreide gesprekken over dit onderwerp gehad. Ook nu moet ik het zelfde concluderen zoals toen: Ze voeren een onnuttig oorlog voor een land dat nog geen eens bestaat. Deze staat voert nu al decennia lang oorlog tegen Palestina en nog altijd is er geen enkele vorm van vordering geboekt. Gisteren en vandaag zijn ze aan het bespreken over een wapenstilstand tussen de 2 partijen. Als ik dit las dacht ik in mezelf: waarom stoppen ze er niet gewoon mee en gaan ze niet gewoon eens samen zitten om een akkoord te maken of zo? Ik weet dat dat niet zomaar gaat, maar onschuldige mensen (waar heel veel kinderen, vrouwen en gewone mannen tussen zitten) zomaar van hun huis beroven, hun leven te vernietigen en ze zelfs vermoorden, dat gaat allemaal zonder enige moeite. Ik zou zeggen: stop hiermee, doe er nu eens eindelijk iets aan en maak er nu eens voor goed een einde aan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2012, 20:36
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Ik wilde net ook dit artikel posten omdat dit toch wel een heel frequent en niet onbelangrijke kwestie is. Hoe lang gaat dat daar nog duren - is mijn vraag! Het is daar gewoon een vicieuze cirkel geworden. Eerlijk gezegd vind ik het moeilijk om hier een mening op te formuleren omdat het zo een complex en moeilijk te vatten onderwerp is en blijft. Wat kan ervoor zorgen dat dit alles stopt. Het zichtbare van de onmacht van alle burgers wordt in ieder geval al niet weggestopt. Maar er zijn toch grenzen of niet? In ieder geval een politiek spel waar ik niet zo veel van afweet en wat ethisch gewoon onaanvaardbaar is.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th November 2012, 12:03
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Het zijn beide twee kleine kindjes die altijd hun gelijk willen halen. De beide landen zijn koppige ezels, ze willen gewoon laten zien dat zij de 'sterkste' zijn. Waar zijn ze toch met bezig?

Ik maak me er al lang niet druk meer in, dat ze maar doen. Water vinden is in die streek een probleem, maar raketten afvuren gaat als een fluitje van een cent. Hoe komt dit toch?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th November 2012, 15:30
jeroen.vandyck jeroen.vandyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 93
Misschien toch even rechtzetten dat het hier niet gaat om een conflict tussen twee landen. Dit gaat om een oorlog tussen een bezet land en zijn bezetter. Wie Israël en de Palestijnen ziet als twee gelijkwaardige partijen slaat de bal mis. Israël treed hier op als bezetter. Buiten het land dat ze al hebben 'gesticht' in 1948 hebben ze er later nog vele gebieden bij geannexeerd. De grenzen van Israël zijn nog steeds niet officieel vastgelegd omdat Israël geen grondwet heeft. De Palestijnen die nog in Israël wonen zijn tweederangsburgers. De Palestijnse Autoriteit heeft op de Westelijke Jordaanoever wel bevoegdheden, maar kolonisten pikken steeds meer grond in met de goedkeuring en actieve hulp van de Israelische regering. De Palestijnen hebben geen controle over hun eigen luchtruim en grenzen. Gaza is eigenlijk een openluchtgevangenis. Een collectieve straf voor alle bewoners omdat zij in democratische verkiezingen voor Hamas kozen. Zo straffen Israël, Amerika en Europa een volk dat geen marionetten van het Westen kiest. In plaats van bemiddeling steeds straffen, bombarderen en uithongeren. Dat dit het extremisme in de regio enkel doet toenemen en de kans op escalaties vergroot weet het kleinste kind. Daarom de vraag: 'Wie is er gebaat met deze politiek van verdrukking?'. Enkel diegenen die al sterk staan. En iedereen weet wie in dit conflict het sterkst is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.