actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2012, 09:37
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Eerste analyse; een verscheurd land

Obama wordt de president van een verdeeld land. Hij zal de hand moeten reiken naar de vele Romney-kiezers.


Sneller dan verwacht, riepen de Amerikaanse tv-zenders Obama uit tot winnaar. Dat gebeurde al kort na vijf uur Belgische tijd.

Maar gemakkelijk wordt het niet voor de nieuwe president, weet ook Corry Hancké, de chef-buitenland van De Standaard. Hij blijft immers zitten met een Republikeins Huis van Afgevaardigden. 'In deze termijn werden daardoor bijvoorbeeld van de vierduizend wetsvoorstellen, slechts 61 goedgekeurd.'

De voorzitter van het Huis heeft president Obama bijvoorbeeld al gewaarschuwd dat er met zo'n Republikeins Huis geen sprake is van belastingverhogingen om de hoge Amerikaanse staatsschuld aan te pakken.

Amerika is verdeeld, dat blijkt duidelijk na deze verkiezingen. lange tijd zag het er naar uit dat Romney zelfs meer stemmen had gehaald dan Obama, maar dat zou intussen niet meer zo zijn.

In elk geval heeft Obama duidelijk meer kiesmannen kunnen verzamelen door te winnen waar moest gewonnen worden. Het persbureau Reuters noemt zijn zege dan ook 'overtuigend'.

Corry Hancké wijst erop dat Obamacare meer Amerikanen tegen de president in het harnas heeft gejaagd, dan Europeanen kunnen vermoeden. 'In onze ogen is dat een vrij normale maatregelen. Voor veel Amerikanen is Obamacare een erg linkse maatregel.'

Eerste analyses zeggen dat Obama in vergelijking met vier jaar geleden vooral kiezers won bij mensen van Aziatische afkomst bijvoorbeeld. Het zijn cijfers die de blanke 'Joe The Plumber' kunnen sterken in hun overtuiging dat Obama eigenlijk niet hun president is.

Obama zal nu, zoals zijn Democratische voorganger Bill Clinton vele jaren geleden, zijn eigen partij moeten overstijgen en ook de president worden van de Republikeinse kiezers. Dat is hem de voorbije vier jaren duidelijk niet gelukt.

Want de uitdagingen zijn groot, gelet op de economische situatie. Er zijn tekenen dat de Amerikaanse economie zich herstelt, maar het herstel is broos en onzeker.


Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121107_013

Mening: Allereerst wil ik mijn enthousiasme kwijt om het feit dat M. Obama de verkiezingen heeft gewonnen. Ik vind dit persoonlijk een zeer goed iets voor de Verenigde Staten. Ik heb hier dan ook mijn redenen voor. Het is algemeen geweten dat de werkloosheid tijdens Barack Obama zijn regeerperiode met drie procent is gestegen, dit zorgt ervoor dat het bijna onmogelijk werd voor hem om herkozen te worden. Maar toch speelde hij het voor elkaar. Een maand voor de herverkiezing kwamen er 171.000 nieuwe banen bij.. Wat hem toch een grote duw in de rug heeft gegeven.

Ik ben ervan overtuigd dat er voor de economische crisis geen magisch redmiddeltje is, kijk maar naar België, maar toch slaagt Obama erin hier een positieve evolutie in te brengen.
Ook ben ik een voorstander van Obamacare. Dit wordt door veel Amerikanen als links beschouwd, maar in mijn ogen is dit een grote vooruitgang voor het land.

Ze spreken in het artikel over een verdeeldheid in het land, wat niet anders kan na een verkiezing als deze. Toch ben ik er zeker van dat Obama zijn tegenhangers niet links zal laten liggen en er alles aan zal doen om ook voor hen een goede president te worden. Dit zegt hij ook in zijn overwinningsspeech: 'ik ben nog gemotiveerder dan 4 jaar geleden te zijn om met zowel de politici van zijn eigen partij als met de Republikeinen samen te werken om het begrotingstekort terug te brengen en de regels voor immigratie aan te passen.'

De democraat Bill Clinton zat in een 'soortgelijke situatie' rond 1996, hij is er ook in geslaagd zijn partij te overstijgen en voor het gehele land een president te worden. Dit is een positief vooruitzicht voor Obama. Ik hoop dat hij hier in zal slagen, want dat zal zijn positief beeld nog eens bevestigen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2012, 10:39
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Het viel mij op dat de verdeeldheid in Amerika niets nieuws is. Als we kijken naar de burgeroorlog van 1861 tot 1865 zien we dat de staten die vroeger de Confederatie vormden nu in 2012 vooral voor Romney gestemd hebben.
De staten die vroeger de unie steunden stemden nu voor Obama. Ik vind dit een duidelijk teken dat is dat Amerika al heel lang verdeeld is. Er zijn verschillen tussen gebieden die al langer dan Obama bestaan, en daar heeft Obamacare niets mee te maken. De meningen over Obamacare duiden op de verschillen in houding tussen de Amerikanen. Verschillen in meningen over bijvoorbeeld homo huwelijken, recht op bewapening, immigratie, ...

Ik vraag me af of de verdeeldheid tussen de Amerikanen ooit zal verdwijnen.
Wat mij opvalt is dat door de verdeeldheid zorgt dat de onbesliste stemmer tijdens deze verkiezingen de belangrijkste was om te overtuigen. Het waren de stemmen van mensen die niet duidelijk republikein of democraat zijn die voor een overwinning konden zorgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.