actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2013, 10:46
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Discriminatie tegen homo’s wijdverspreid in Europa

Seksuele minderheden hebben in Europa te kampen met wijdverspreide intolerantie en geweld. Dat meldt het Europese Agentschap voor Fundamentele Rechten (FRA).
Het agentschap ondervroeg meer dan 93.000 lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders, van wie 47 procent aangaf dat ze in de voorbije 12 maanden gediscrimineerd of lastiggevallen werden vanwege hun geaardheid.

Nederland is het land met het laagste discriminatiecijfer (30 procent), terwijl in Kroatië, Roemenië en Litouwen meer dan 60 procent van de ondervraagden aangeeft zich benadeeld te voelen op gebied van onderwijs, werk of gezondheidszorg.

In België voelde 35 procent van de respondenten zich de laatste twaalf maanden gediscrimineerd of lastiggevallen vanwege hun geaardheid. Daarmee staat ons land samen met Zweden op de vierde plaats, na Nederland, Denemarken en Luxemburg.

‘De resultaten van het FRA-onderzoek tonen aan dat deze mensen dagelijks geconfronteerd worden met angst, isolatie en discriminatie in Europa’, aldus Morten Kjaerum, directeur van het in Wenen gevestigde agentschap, dat de resultaten van de studie bekendmaakte op de internationale dag tegen homofobie en transfobie.

Een kwart van de ondervraagden gaf aan fysiek aangevallen of bedreigd te zijn in de voorbije vijf jaar. Bijna 60 procent zei ervan overtuigd te zijn dat het meest recente incident gebeurde vanwege hun seksuele geaardheid.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130517_00586130
DS vrijdag 16 mei

Mijn mening:
Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 35 % van de homoseksuelen aanvoelt dat hij/zij de laatste maanden gediscrimineerd of lastiggevallen is omwille van zijn/haar geaardheid. Als we een vergelijking maken met de andere landen, dan zien we dat we het niet zo slecht doen. Toch vind ik dat dit cijfer nog veel te hoog ligt! Mensen zouden in mijn ogen niet mogen veroordeeld worden omwille van hun seksuele geaardheid, afkomst, geloof etc. We leven vandaag in een maatschappij die mensen die niet aan het ideaalbeeld voldoen, verstoot!
Helaas is het niet zo gemakkelijk om aan dit probleem iets te doen. Vaak gaat het om diep gewortelde tradities en is men gewoon bang voor het nieuwe, het onbekende.
Ik hoop dan ook dat dit cijfer nog zal dalen en dat we meer elkaar leren aanvaarden om wie we zijn. En niet omwille van wie we zouden MOETEN zijn!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2013, 11:14
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
In het artikel wordt eerst gezegd dat Nederland het land met het laagste discriminatiecijfer is, maar ik vind 30 procent niet bepaald "laag". Als we naar het percentage van Kroatië, Roemenië en Litouwen kijken, kunnen we vaststellen dat mensen met een "andere" geaardheid zich hier niet zo goed in hun vel voelen. Ik denk dat deze cijfers aantonen dat er écht wel iets moet veranderen. Ik hoop dan ook, net zoals Evelien, dat deze cijfers in de toekomst zullen dalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.