actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th January 2013, 11:42
w*nnes.braeckmans's Avatar
w*nnes.braeckmans w*nnes.braeckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kessel
Posts: 59
CIA leest mee met wat u online uitvoert

BRUSSEL - Amerikaanse spionnen mogen zonder het bevel van een rechter de ‘cloud' van elke Europeaan volgen. De data moeten alleen zijn ondergebracht bij een Amerikaans bedrijf.

Tekstbestanden bij Google Drive, presentaties in de online versie van Microsoft Powerpoint, berichten die via Facebook worden verzonden, mails, agenda's in de ‘iCloud' van Apple: alles wat u of om het even welke andere Europeaan online opslaat, mogen Amerikaanse inlichtingendiensten zoals de CIA doorzoeken op informatie die relevant zou kunnen zijn voor het buitenlands beleid van de Verenigde Staten. Het doet er niet toe of iemand zijn naam valt in bijvoorbeeld een onderzoek naar terrorisme of witwaspraktijken. Elke sprokkel informatie kan van pas komen. De inzameling ervan hoeft ook niet te lopen via een individueel gerichte werkwijze, maar mag op grote schaal. De enige voorwaarde is dat iemand gebruik maakt van technologie die toebehoort aan een Amerikaans bedrijf, wat de grote spelers allemaal zijn.

Dat is één van de conclusies van een Europese studie met de titel Fighting cyber crime and protecting privacy in the cloud.

De ‘cloud' is een verzamelnaam voor allerlei diensten die niet op iemands eigen computer draaien, maar via het internet worden gebruikt (zie grafiek).

Het rapport is er gekomen op vraag van het Europees Parlement en is opgesteld door verschillende academici die werkten onder de paraplu van het Centre d'Etudes sur les Conflits. ‘De uitdagingen rond privacy en de bescherming van gegevens in die “cloud” wordt volledig onderschat of zelfs genegeerd', staat nog in de studie.

Strijd tegen terrorisme

Amerikaanse inlichtingendiensten kunnen elke Europeaan bespioneren dankzij een Amerikaanse wet op buitenlandse inlichtingen die al sinds eind jaren zeventig van kracht is, maar in 2008 gevoelig is uitgebreid.

Na de aanslagen van 11 september 2001 kwam er kritiek op het ‘ongeoorloofd aftappen' van Amerikaanse staatsburgers onder de regering-Bush, die in de strijd tegen terrorisme de ‘Patriot Act' had afgekondigd. Om die aan te passen, werd een ‘Protect America Act' goedgekeurd, waardoor voor het afluisteren van Amerikanen een bevel noodzakelijk was. Maar daaraan was wel een wet gekoppeld die het vanaf dan mogelijk maakte om buitenlanders massaal te bespioneren zolang hun gegevens op de een of andere manier een link hebben met de Verenigde Staten. Eind vorige maand verlengde de Amerikaanse Senaat die wet tot 2017.

‘Europa laat zomaar over zich heen lopen door de Verenigde Staten', zegt Sophie in 't Veld, lid van de Nederlandse links-liberale partij D66 en ondervoorzitter van de commissie burgerlijke vrijheden, justitie en binnenlandse zaken.

‘Ik vind niet dat iemand met zijn handen aan onze data moet zitten. Als Rusland of China dit zouden doen, stond iedereen op zijn achterste poten. Maar als het om de Verenigde Staten gaat, lijken we het allemaal normaal te vinden. Door een combinatie van laksheid en cynisme slaagt de Europese Commissie er niet in weerwerk te bieden tegen de Amerikanen. Dit is trouwens nog maar een deeltje van alle privileges die de Amerikanen krijgen. Ik hoop dat dit rapport de ogen opent, maar de Commissie wordt nooit erg snel wakker.'

bron:http://www.standaard.be/artikel/det...ampaign=seeding

eigen mening:
Dit komt misschien voor de meeste als een verassing maar ik had het al eens gehoord bij het vak zedenleer vroeger. Ik weet niet vanwaar mijn leerkracht deze informatie heeft gehaald, maar het kwam heel geloofwaardig over toen ze het vertelde. Ze zei dat je tijdens het bellen ook afgeluisterd word. Als je de woorden president, bom of 911 zei zou je gesprek opgeslagen worden om later tegen u te gebruiken. Maar zoals al gezegd weet ik niet van waar ze haar info heeft. Ik vind het schandalig dat de Amerikaanse overheid ons zomaar bespioneert. Zoals in het artikel wordt gezegd zouden de Chinese of Russische overheid dit niet moeten proberen, maar de Amerikaanse mag dit zomaar doen. Ik vind niet dat dit iets is dat ze zomaar mogen doen maar ik ben van mening dat de mensen die er het hardste tegen zijn, de mensen zijn die iets te verbergen hebben. Ik vind het erg dat ze dit doen, maar heb niets te verbergen. Dit is natuurlijk wel een perfecte manier om informatie te verzamelen van mensen. Zo kun je veel bewijzen verzamelen voor later in de rechtszaak tegen hen te gebruiken. Maar wat ik mezelf afvraag is als er sommige mensen al op de site van de Amerikaanse overheid geraken, zouden deze mensen dan ook bij onze gegevens geraken?

Laatst aangepast door w*nnes.braeckmans : 18th January 2013 om 11:59.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.