actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd December 2017, 21:21
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 72
Licht op groen: openbare bossen voortaan overal toegankelijk

De Vlaamse regering heeft gisteren het licht op groen gezet voor de principiële toegankelijkheid van de openbare bossen. Voortaan zullen de openbare bossen overal toegankelijk zijn, behalve op plaatsen waar er extra bescherming nodig is om ecologische redenen. De toegankelijkheid van de bossen wordt daarmee omgekeerd.

Het gaat om een beslissing van minister van Natuur Joke Schauvliege. De CD&V-minister trekt ook de subsidies voor de aankoop van te bebossen gronden op.

Minister Schauvliege kondigde eind november al aan dat ze wilde sleutelen aan de toegankelijkheid van de openbare bossen. Momenteel mogen bezoekers in die bossen enkel lopen waar het is toegestaan, met name op wegen en paadjes of in speelzones. Dat principe wordt nu omgekeerd. In de regel zijn de openbare bossen overal toegankelijk, behalve waar het expliciet verboden wordt, bijvoorbeeld op plaatsen waar om ecologische redenen extra bescherming nodig is.

De onbeperkte toegankelijkheid geldt wel enkel voor voetgangers (en bij uitbreiding rolstoelgebruikers of fietsers jonger dan 9 jaar). Maar andere groepen, zoals bijvoorbeeld langlaufers en joggers, moeten wel op de aangeduide wegen en paden blijven.

Schauvliege: "Ik wil een grotere natuurbeleving toelaten, het struinen in de natuur en het extensief spelen in het groen opnieuw mogelijk maken. De gezondheid van de burgers, en in het bijzonder van de jeugd, wordt bevorderd door hen dichter bij de natuur te brengen. Natuurlijk zullen wij waken over het evenwicht tussen de principiële toegankelijkheid en de draagkracht van de natuur."

De CD&V-minister besliste ook om de subsidies voor de aankoop van te bebossen gronden op te trekken. Momenteel bedraagt die subsidie maximaal 2,5 euro/m˛ en maximaal 60 procent van de totale aankoopsom. De nieuwe tarieven bedragen 3,5 euro/m˛ en maximaal 80 procent van de totale aankoopsom.

Schauvliege: "Aan overheden, burgers en vennootschappen die bossen willen aanplanten op gronden die bestemd zijn als bosgebied, biedt deze regeling een extra stimulans. Zo wil ik versneld een duurzame bosuitbreiding realiseren op een daartoe gepaste grond".

Bron; De Morgen 23/12/2017
https://www.demorgen.be/binnenland/...elijk-bf55a9f6/
Eigen mening:
Ik vind het zeer fijn om te lezen dat men vanaf nu zelf het bos mag ontdekken. Ik denk dat men het meeste kan bijleren van het op eigen houtje verkennen van het bos. Naar mijn mening moet iedereen vrij zijn om te ontdekken en bij te leren. Als men vrij in een bos kan rondlopen en de vrijheid hiervan kan ervaren zal men ook moeite doen om zich in te zetten voor het behoud van de bossen. Dat men de subsidies voor het aanplanten van bossen omhoog wil trekken vind ik ook een goed idee. Deze verhoging zal mensen aansporen om meer aan de natuur te denken en te investeren in duurzaam bosbeheer.

Laatst aangepast door leonie.v*nroey : 23rd December 2017 om 21:27.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd December 2017, 22:31
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
Ik vind het zoals Leonie een goede zaak dat de openbare bossen toegankelijker worden voor de bevolking. Vandaag zitten kinderen vaak alleen binnen te spelen (games, computer, tv,...). Ik denk dat het voor de jeugd vandaag de dag zeer belangrijk is dat ze meer speelbos hebben waar dat ze zich volledig kunnen uitleven. Ik zit zelf in de scouts, als leidster. We moeten tot nu toe met onze kinderen steeds naar dezelfde speelbossen gaan. Vaak krijgen we dan volgende reactie: "Weeral een spel in dit bos?" meer variatie en keuze in de natuur zal de jongeren aanzetten om buiten te komen. Langs de andere kant vind ik ook dat we bij deze beslissing even kritisch moeten stilstaan. Ik denk dat er streng opgetreden zal moeten worden tegen vervuiling in bossen. Ik zie vaak veel plastic en afval liggen in de speelbossen/wandelbossen. Wandelaars die hun afval daar achter laten. Als we meer bossen openstellen, vind ik ook dat er meer controle moet komen op de netheid van diezelfde bossen. Het behoud van de natuur is even belangrijk dan de toegankelijkheid ervan. Daar mag naar mijn mening nog meer op worden ingezet. Wij doen bijvoorbeeld met de scouts, samen met de kinderen, elk jaar een opruimactie doorheen de bossen van ons dorp. Een mooie sensibiliseringsactie, naar mijn mening.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.