actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2015, 14:55
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
'De beste scholen ter wereld': Azië boven, België doet beter dan VS

'De beste scholen ter wereld': Azië boven, België doet beter dan VS

De kwaliteit van het onderwijs ligt wereldwijd het hoogst in Singapore, blijkt uit onderzoek van de OESO. België bezet de 16e plaats en doet beter dan de Verenigde Staten.

Volgens directeur Andreas Schleicher van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) gaat het om het meest uitgebreide onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs ooit, zo zei hij volgens de BBC.
'Dit is de eerste k
eer dat we een globale indruk hebben', zegt hij. Het rapport is gebaseerd op tests gericht op wiskunde en wetenschappen in 76 landen, meer dan een derde van alle landen in de wereld.

Azië boven

De eerste vijf landen op de ranking liggen allemaal in Azië. Singapore, dat 50 jaar geleden nog een hoge graad van analfabetisme kende, gaat Hong Kong, Zuid-Korea, Japan en Taiwan vooraf. Het eerste niet-Aziatische land is op de zesde plaats Finland.

België is 16e en moet in Europa 7 landen laten voorgaan, naast Finland zijn dat Estland (7), Zwitserland (8), Nederland (9), Polen (11), Duitsland (13) en Ierland (15). Ook Canada (10), Vietnam (12) en Australië (14) doen het beter dan ons.

Afrika onder

Opvallend zijn vooral de zwakke prestaties van de Verenigde Staten (28) en Zweden (35). Het laagst genoteerde land van Europa is Albanië op de 63e plaats.

Andere invloedrijke landen die onderzocht werden, zijn het Verenigd Koninkrijk (20) Rusland (34), Iran (51), Argentinië (62) en Zuid-Afrika (75), de voorlaatste. Afrika scoort als regio het slechtst, met Ghana op de allerlaatste plaats en Marokko op de 73e.

Economie

De OESO merkt op dat de vergelijkende studie een duidelijke link aantoont tussen educatie en economische welvaart.

'Het doel van de studie is om meer landen, zowel rijke als arme, de mogelijkheid te bieden zich te vergelijken met andere staten, om hun sterktes en zwaktes te ontdekken en om te bekijken wat de economische langetermijnvoordelen van een hogere kwaliteit van het onderwijs voor hen kan zijn,' legt Schleicher uit.

De resultaten van de studie worden officieel pas volgende week voorgesteld, op het World Education Forum in Zuid-Korea. Dan zal het volledige rapport gepubliceerd worden.

Voor de top 20 van het beste onderwijs volgens de OESO: http://www.knack.be/nieuws/wereld/d...mal-570233.html

Bron:
Auwera, K. V. (2015, mei 13). 'De beste scholen te wereld': Azië boven, België doet beter dan VS. Knack.

Eigen mening:
Ik vind het opmerkelijk dat de top 5 uit enkel Aziatische landen bestaat. Ik dacht net dat zij een minder goed onderwijssysteem zouden hebben. Zoals in het artikel al wordt gezegd heeft het inderdaad te maken met de economische groei van deze landen. Over een aantal jaren waren deze landen op economisch vlak nog niet zo bekend als nu. Zij hebben de laatste jaren een enorme economische groei doorgemaakt. In tegenstelling tot Europa, met de economische crisis, hebben wij het de laatste jaren moeilijker gehad op economisch vlak.
Dat Finland op een hoge plaatst staat verbaast mij niet. Het onderwijssysteem dat zij hanteren spreekt mij wel aan, alles op het tempo en niveau van de leerlingen. Niet de leerplannen staan daar centraal maar de leerlingen zelf. Ik denk dat wij, met onze 16 de plaats, daar toch een voorbeeld aan mogen nemen.

Laatst aangepast door L*en van Overveld : 13th May 2015 om 15:02.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2015, 22:13
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
Ik denk niet dat je ons hele onderwijssysteem moet gaan beoordelen met deze peiling. In het artikel wordt vermeld dat dit een globale indruk is maar dat er enkel testen op wiskunde en wetenschappen zijn uitgevoerd. Ik denk dat het ook belangrijk is om andere onderwijsvakken (bv: taalkennis) te testen. Verder vind ik niet dat je een onderwijssysteem kan beoordelen op enkel wat cijfers van hoe hoog enkele leerlingen scoorden. Ik denk dat men ook rekening moet houden met de manier waarop deze leerstof is aangeleerd en of de leerlingen allemaal gelijkaardig scoren of dat er juist uitschieters zijn. In tegenstelling tot L*en ben ik helemaal niet verbaasd dat er enkele Aziatische landen goed hebben gescoord op deze proeven. Zij zijn inderdaad beter in wiskunde en de wetenschappen (wat er bij deze peiling getest werd) maar de manier waarop dit aangeleerd word is niet altijd juist, maar dit wordt in deze resultaten dus niet meegenomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.