actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th March 2013, 11:53
w*nnes.braeckmans's Avatar
w*nnes.braeckmans w*nnes.braeckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kessel
Posts: 59
Loonkost enkel in Zweden hoger dan in België

De Belgische loonkost is bij de hoogste van Europa. Een uur loon kostte de Belgische werkgever vorig jaar 40,4 euro. Enkel in Zweden is de loonkost nog hoger. Ook de belasting op de brutolonen behoort tot de allerhoogste.

Volgens een studie van de Statistischen Bundesamt over de lonen in de privésector steeg de uurloonkost in ons land met 2,9 pct in vergelijking met 2011. Dat is meer dan de gemiddelde stijging van 2,1 pct in de EU.

Ook in de buurlanden stegen de lonen minder snel.

Belasting hoogst

Ook de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) kwam met een rapport over de loonkost waar België niet goed uitkomt. Volgens de OESO is de belasting op het brutoloon van een kinderloze alleenstaande nergens hoger dan in ons land. 56 procent van de loonkosten zou naar belastingen gaan. In Frankrijk en duitsland is dat rond de 50 procent.

Voor een gezin met twee kinderen waarbij een van de partners een inkomen uit arbeid heeft is dat 41,4 procent. Het gemiddelde onder de OESO-landen is slechts 26,1 procent. Ook hier behoort België na Frankrijk en Griekenland tot de zwaarst belaste landen. Ook bij tweeverdieners en alleenstaande ouders heft België duidelijk meer belasting op het brutoloon dan gemiddeld.

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...130326_00518622

eigen mening:
Dit is een mes dat langs 2 kanten snijdt vind ik. Als ze hier iets aan willen veranderen dan zal het altijd wel slecht zijn voor iemand. Als ze de loonlast verlagen dan gaan ze de werkende mensen pijn doen in de portemonee, maar dan zal België aantrekkelijker worden voor grote bedrijven. Als ze de loonlast zo hoog laten dan zal er minder werkgelegenheid zijn en dus meer mensen zonder job maar dan gaan de mensen met een job wel gelukkig zijn. Dat de BTW zo hoog is vind ik niet meer als normaal als je ziet naar het aantal kosten dat onze overheid moet maken. Zo zorgt de overheid voor propere en veilige wegen, gevangenissen,... Als ze deze willen laten dalen dan zullen ze op verschillende vlakken moeten besparen volgens mij. Ik vind wel dat ze kunnen besparen op gevangenissen, premies die ze geven, werkloosheidsuitkering,...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.