actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th December 2007, 17:24
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Lightbulb Zeven medische fabels ontkracht

Zeven medische fabels ontkracht


BRUSSEL - Ook de geneeskunde heeft haar broodje-aapverhalen.



Anderhalve liter water per dag drinken en niet lezen in het donker. Het zijn twee voorbeelden uit een langere reeks medische adviezen die onwaar of alleszins onbewezen zijn, waarschuwt het kerstnummer van het British Medical Journal.

Amerikaanse onderzoekers selecteerden zeven medische wijsheden voor het blad, en hielden die tegen het licht. Resultaat: alle zeven gelogen of bij de haren getrokken. Zo is er geen enkel bewijs voor de aanbeveling om anderhalve liter water extra per dag te drinken - we krijgen meer dan genoeg vocht binnen door sap, melk, en zelfs koffie en thee. Extra water kan zelfs gevaarlijk zijn.

Een andere stadslegende is de gedachte dat we maar tien procent van onze hersenen gebruiken. Studies bij patiënten met hersenschade bewijzen genoegzaam dat schade aan om het even welk hersendeel onmiddellijke en vaak onomkeerbare gevolgen heeft voor geheugen, gedrag of motoriek. Bovendien bewijst medische beeldvorming dat geen enkel deel van ons brein ooit compleet stil ligt.

Het verhaal dat haar en vingernagels na de dood blijven groeien, is ook al niet waar. Het is een optische illusie die wordt veroorzaakt door terugtrekking van de huid na het overlijden. De groei van haar en nagels is een complex hormonaal proces, dat een dode onmogelijk kan instandhouden.

Nog zo'n illusie is de gedachte dat scheren ervoor zorgt dat haar dikker, donkerder en stugger teruggroeit. Stoppels na een scheerbeurt missen alleen de fijne uitloper van ongeschoren haar, wat de indruk van dik en ruw haar wekt.

Voorts zijn de onderzoekers het erover eens dat lezen bij zwak licht niet schadelijk is voor de ogen - zij het misschien wel onpraktisch - en dat er geen wetenschappelijke basis is voor een verbod op mobiel telefoneren in ziekenhuizen, uit vrees de werking van medische apparatuur te verstoren. Tot slot: de consumptie van kalkoen maakt mensen niet slaperig door het vele tryptofaan dat erin zit. Kip en gehakt bevatten net zoveel tryptofaan als kalkoen. De wijn is een waarschijnlijker boosdoener. (hvde)


DS, 27-12-2007 (hvde)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st December 2007, 13:39
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Heerlijk zo'n analyses!
Grappig dat het idd allemaal dingen zijn die heel veel mensen echt geloven. Maar eigenlijk doorgaans logisch als je er bij stilstaat. Haar is dood materiaal, dus hoe kan het dan anders groeien als al wat je doet is een stukje van dat dood materiaal 'snijden'?

Citaat:
Voorts zijn de onderzoekers het erover eens dat lezen bij zwak licht niet schadelijk is voor de ogen - zij het misschien wel onpraktisch

Dit broodje-aapverhaal heb ik aan de levende lijve horen bevestigen én ontkracht horen worden. Ik vroeg enkele jaren terug aan mijn oogarts hoe het kwam dat mijn ogen maar slechter bleven worden, waarop hij me vroeg of ik veel las, achter de pc zat en tv keek. Op alledrie de vragen moest ik bevestigend antwoorden. Volgens hem de reden voor mijn slechte ogen. Hij zei ook dat ik mijn boek steeds te dicht hield. Jarenlang heb ik hier op gelet, maar omdat mijn ogen nog steeds slechter werden en mijn kennis van de biologie mij achterdochtig maakte (hoe kunnen je ogen nu slecht worden door ze te gebruiken? Het gaat tenslotte enkel om fotoreceptoren die het licht opvangen, of dat nu van dichtbij komt of van veraf, dat maakte volgens mij geen jota uit) besloot ik om eens naar een andere oogarts te gaan en te vragen of mijn ogen hier echt slechter van konden worden. Larie en apekool zei hij (niet met die woorden natuurlijk ), het was volgens hem nog niet wetenschappelijk aangetoond dat je ogen slechter worden van ze te gebruiken, het is enkel vermoeiender waardoor je sneller hoofdpijn kan krijgen door de inspanning die je constant moet leveren.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st December 2007, 18:03
Eliene soontjens Eliene soontjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: kasterlee
Posts: 92
zo zie je maar dat je niet alles moet geloven wat de gouden raad van tante Kaat ons vertelt
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.