actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2018, 22:35
Ayse.C*ools Ayse.C*ools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vosselaar
Posts: 60
"Bijna 20 procent meer zwerfvuil in 2 jaar tijd": is statiegeld een oplossing?

In amper 2 jaar tijd is het zwerfvuil met bijna 20 procent toegenomen. Dat vertelt Olivier Beys van de Bond Beter Leefmilieu in het programma "De markt". Een van de mogelijke oplossingen tegen zwerfvuil is statiegeld, maar dat is idee is erg controversieel.

Overal in Vlaanderen ziet u flesjes en blikjes langs de kant van de weg liggen. En dat zijn er jaar na jaar steeds meer. In amper 2 jaar tijd is het zwerfvuil met 20 procent toegenomen, vertelt Olivier Beys van de Bond Beter Leefmilieu. "Het gaat helemaal de verkeerde kant uit. Ik vergelijk het met de klimaatsverandering. Hoe meer we er over weten, hoe erger het is."

Statiegeld tegen zwerfvuil?

Zowat 40 procent van alle zwerfvuil zijn flesjes en blikjes. Om die rondslingerende flesjes en blikjes te verminderen denkt de Vlaamse Regering na over het systeem van het statiegeld. Dat systeem bestaat al in 38 landen, onder meer in Nederland. Wanneer je er een grote pet-fles koopt, betaal je 25 cent statiegeld. Maar dat geld krijg je ook terug wanneer je de lege fles inlevert. Daardoor wordt tot 95 procent van de pet-flessen in Nederland gerecycleerd.

Maar het systeem van statiegeld is ook erg duur. Een studie van afvalstoffenmaatschappij OVAM uit 2015 berekende dat statiegeld tot 77 miljoen euro zou kosten. Dat is 3 keer dan het het systeem van PMD-ophaling (24 miljoen euro).

Voor wie zijn de kosten?

Het is net dat hoge prijskaartje dat Comeos, de handelsfederatie afschrikt. Zij vrezen dat die kosten uiteindelijk bij de handelaars en consument zullen terecht komen. "Zwerfvuil is een gedragsprobleem" vertelt Nathalie De Greve van handelsfederatie Comeos. "We kunnen als industrie toch niet verantwoordelijk zijn wanneer iemand iemand een blikje in de natuur gooit? Dat is hetzelfde als sms'n achter het stuur en dat ik Apple zou aanklagen. En uiteindelijk met het systeem van statiegeld zal er nog steeds 60 procent zwerfvuil zijn."

"Wij hebben nooit beweerd dat statiegeld al het zwerfvuil zal oplossen" reageert Olivier Beyts van Bond Beter Leefmilieu. "Maar wel een heel belangrijke fractie. En zelfs heel snel en heel effectief. Er is geen enkel ander systeem dat dit resultaat kan behalen met dezelfde kosten."

Vlaams Minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) is ook voorstander van statiegeld. Maar de Vlaamse meerderheidspartijen zijn verdeeld. In mei wordt er meer politieke duidelijkheid verwacht.

Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03/30/-statiegeld/ 31 maar 2018

Eigen mening: Een stijging van 20 percent in amper twee jaar tijd is echt enorm. Maar als je door bepaalde wijken loopt is dit ook te merken. Vuilzakken slingeren rond ik beken, straten en gewoon naast de huizen. Ook losse flesjes en verpakkingen tref je overal aan. De redenering van vele 'dat ene papiertje is zo erg niet'. Maar als iedereen zo redeneert krijg je wat we nu te zien krijgen. Een enorme stijging van het zwerfvuil. Ik vind de invoering van statiegeld geen slecht idee. Eten en drinken is op zich al niet goedkoop. Ik denk dat het dus zeker bij bepaalde mensen een extra stimulans zou zijn om statiegeld te krijgen voor flesjes en blikjes die ze terug binnenbrengen. Al denk ik ook dat er een groot deel van de bevolking hier niet voor zou veranderen. Het meeste zwerfvuil is afkomstig van mensen die een fles drinken meenemen van thuis of ergens een blikje drinken kopen voor onderweg. Wanneer dit op is gooien ze het weg. Ik denk niet dat het statiegeld een stimulans zou zijn om het lege flesje/blikje bij te houden en later binnen te brengen bij een winkel voor een paar cent.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.