actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th December 2011, 15:19
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Raad voor Journalistiek: 'Story toonde relevantie sms'jes Leterme niet aan'

Het weekblad Story heeft te weinig duidelijk gemaakt wat de maatschappelijke relevantie was van het publiceren van de sms'en die Yves Leterme naar een vrouw uit Brasschaat zou hebben gestuurd. Dat oordeelt de Raad voor de Journalistiek in een advies over de zaak.

Story pakte in juni 2011 uit met pikante sms'jes die Yves Leterme als minister van Buitenlandse Zaken zou hebben verstuurd naar een vrouw uit Brasschaat. De publicatie deed heel wat stof opwaaien. Criticasters zeiden dat het weekblad de grens van het journalistieke fatsoen had overschreden en enkel uit was op sensatie. Het weekblad zelf beweerde dat de publicatie politiek en maatschappelijk relevant was.

De Vlaamse journalistenvereniging (VVJ) sprak zich niet uit over de zaak, maar vroeg een advies aan de Raad voor Journalistiek.

Die raad stelt nu dat de berichtgeving hoe dan ook een aantasting uitmaakt van het privéleven van Leterme. Toch kan berichtgeving hierover maatschappelijk verantwoord zijn, onder meer omdat ze duidelijkheid kan verschaffen over het daadwerkelijke functioneren van een belangrijk politicus, of over de mate waarin hij zich kwetsbaar opstelt.

Op zich was het citeren van een aantal sms-berichten door Story dan ook niet verkeerd. Toch vindt de Raad dat de berichtgeving van Story te veel focuste op het anekdotische karakter van de zaak en de maatschappelijke relevantie ervan onvoldoende duidelijk gemaakt werd in het artikel.

Bron: De Standaard

Mijn mening:
Het hele land stond in rep en roer: de premier had pikante sms'jes gestuurd! Wel, ik heb die sms'en gelezen, en ik moet zeggen, hier was weinig pikant aan. Onmiddellijk toen het nieuws bekend raakte, hekelde ik de houding van Story. Wat maakt het nu uit of Leterme al dan niet een minnares heeft gehad? Als die man zijn werk correct doet/gedaan heeft, valt hem toch niets te verwijten? Er waren aantijgingen dat hij de vrouw in kwestie aan werk zou willen helpen, maar de vrouw werkt er toch niet? Er is dus geen enkel bijzonder iets aan dit artikel. Als mijn tandarts nu een minnares zou hebben, zou ik ook enkel willen dat hij mijn tanden controleert en vult, meer niet. De premier heeft zijn werk altijd gedaan en deze manier van journalistiek hoort niet thuis in de Wetstraat.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th December 2011, 16:54
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Ik heb het artikel destijds bekeken en ik zag de politiek en/of maatschappelijke relevantie er ook niet van in. Leterme is ook maar een gewone mens en deze publicatie heeft er dan ook niet voor gezorgd dat ik een ander (lees: slechter) beeld van hem gekregen heb.

Ik vind persoonlijk ook dat de media zich niet met zulke onbelangrijke weetjes moet bezighouden. De focus moet meer gelegd worden op écht belangrijke zaken die de lezers nog iets kunnen bijbrengen. Het liefdesleven van een ex-premier van België behoort daar voor mij niet toe.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.