actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2011, 09:32
Kenny.Van.Eysendeyk Kenny.Van.Eysendeyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Retie
Posts: 42
Matongéwijk: rust weergekeerd na meer dan 200 arrestaties

Matongéwijk: rust weergekeerd na meer dan 200 arrestaties

In de Brusselse Matongéwijk is dinsdagavond kort na 22.00 uur de rust weergekeerd. Dat kon een Belga-medewerker ter plaatse vaststellen. Volgens de Brussels politie zijn er in de loop van de avond meer dan 200 personen opgepakt. Drie wagens werden in brand gestoken, net als een aantal vuilbakken.

De onlusten begonnen rond 14.00 uur toen een groep aanhangers van de Congolese presidentskandidaat Etienne Tshisekedi zich aan de Naamsepoort verzamelde. Na de uit de hand gelopen betoging van maandagnamiddag en de daaropvolgende rellen was de Brusselse politie niet van plan ook maar enige samenscholing toe te laten. De manifestanten kregen dan ook te horen dat ze zich moesten verspreiden. Toen dat niet gebeurde, ging de politie over tot arrestaties. Het was het begin van een tweede onrustige avond in de wijk, waarbij het her en der tot vandalenstreken en vernielingen kwam. De politie moest herhaaldelijk pepperspray gebruiken en onruststokers achtervolgen en oppakken. Hier en daar werd ook het waterkanon ingezet om kleine brandjes te blussen. Pas rond 22.00 uur kreeg de politie finaal de overhand en leek de rust weer te keren in de wijk.

Bron: http://nieuws.be.msn.com/binnenland...200-arrestaties

Ik snap niet goed wat men hier wil bereiken. Hier wagens in brand steken en rellen veroorzaken gaat niets veranderen aan wat er daar gebeurt. Dat men ontevreden is kan ik begrijpen maar wat ze doen haalt helemaal niets uit. Hopelijk is het voor hen nu duidelijke met deze 200 arrestaties dat dit gewelddadig en onconstructief gedrag niet getolereerd kan worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2011, 16:12
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2011
Locatie: Beerse
Posts: 102
Rellen in de Matongéwijk

In een democratisch land als België is het voor iedereen mogenlijk om te protesteren of een opstand te houden.
Ik begrijp echter ook niet helemaal wat er bereikt moet worden met deze vernielingen. Wordt 's morgens maar is wakker en je zuur verdiende auto die de vorige dag nog voor je huis staat is nu een afgebrand wrak, en je hebt totaal niets met de problematiek in Congo te maken.

Ik vind dit onvolwassen gedrag van deze opstandelingen, ik denk namelijk niet dat Kabila hier van onder de indruk is en er zal helemaal niets door veranderen.

Verder heeft men 200 arrestaties verricht, deze mensen mogen na pakweg een uur of 2 gewoon vrij uit. Moest men voor dit vandalisme grotere straffen opleggen zou het veel minder gebeuren. Hier kan justitie weer uit leren en hopelijk volgende keer de opstandelingen waarschuwen met zwaardere bestraffing.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th December 2011, 19:44
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Ik vind dat iedereen moet kunnen demonsteren of betogen, maar op een vreedzame en beschaafde manier. Vernielingen aanrichten kan niet door de beugel, dit moet zeer streng bestraft worden en bovendien moeten ze de geleden schade vergoeden. In Brussel zitten veel verschillende nationaliteiten, als die allemaal de conflicten van hun thuisland meebrengen naar hier en ze hier ook uitvechten wordt dit voor de Brusselaars een onhoudbare situatie. Ze moeten ook beseffen dat ze zich hiermee niet geliefd maken bij de Belgische bevolking. De nieuwe minister van Justitie kan hier al dadelijk orde op zaken stellen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th December 2011, 10:01
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Matongéwijk: rust weergekeerd na meer dan 200 arrestaties

Ik snap eigenlijk niet goed wat het doel is van deze rellen en vernielingen, nog minder snap ik het nut van 200 arrestaties? Op welke manier gaat dat enige inlvoed uitoefenen op wat zowel de relschoppers als de agenten willen bereiken?
Ik begrijp natuurlijk volkomen dat er mensen en/of bedrijven zijn die staken of die protesteren, dat is ook normaal gezien de huidige omstandigheden in onze 'nieuwe' maatschappij. Maar is het daarom nodig om je te laten horen door zoveel geweld te plegen? Daar bereik je enkel maar het tegengestelde mee.
Daartegenover staat natuurlijk ook de agenten die 200 mensen hebben gearresteerd. Precies of deze arrestatie brengt langdurige rust in de omgeving. Dit gaat enkel een wederkerende werking hebben, want de relschoppers worden hierdoor nog meer opgehitst om verder te doen. Bovendien moeten al deze agenten en gewerkte uren betaald worden voor bewezen diensten, inderdaad door het geld van de relschoppers!
Als deze laatste niet zo gewelddadig hadden opgetreden, werden ze nu extra bestraft! Wie laatst lacht, best lacht is een uitdrukking die hier nog wel bij te pas kan komen!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th December 2011, 11:09
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
"Waarom hier rel schoppen, als het probleem zich in Congo bevindt?" Dat was het eerste dat ik dacht toen ik het bericht op de radio hoorde en ik kreeg deze gedachte opnieuw toen ik dit artikel las.
Ik begrijp dat niet iedereen het eens is met de (mogelijk vervalste) uitslagen van de verkiezingen, maar wat heeft België hiermee te maken? En meer nog: gaat een oplossing zich zomaar aanbieden als je hier in België rel gaat schoppen en wagens in brand gaat steken? Ik denk het niet.
Demonstreren of protesteren moet kunnen, want meningen moeten geuit worden, maar dit mag absoluut niet op een gewelddadige manier gebeuren!
Op korte termijn zullen de arrestaties wel helpen, want zo kon de rust weerkeren. Op lange termijn is dit echter geen goede oplossing, want het kan - zoals Michael al zei - nog meer kwaad bloed zetten bij de relschoppers zelf...
Ik begrijp dat er onrust en woede is bij de Brusselse Congolezen, maar ik ben het er absoluut niet mee eens dat ze dan hier de boel afbreken. Geweld lost niet op.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th December 2011, 11:39
NicoGuitard NicoGuitard is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 103
Dit heeft niets met een betoging te maken. Net zoals sommige voetbalfans de straten afbreken wanneer hun favoriete ploeg verliest trekken de Congolezen de straat op om hun ongenoegen te uiten. Wat haalt dit uit? Politiek gezien niets, buiten dan dat de vooroordelen tegenover allochtonen blijven stijgen. Maar de mensen die niet tevreden waren over de verkiezingsuitslag hebben wel hun woede kunnen afkoelen. Ik vraag me af naar wie de rekening zal gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.