actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st October 2012, 17:50
marloe.vanherck marloe.vanherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Retie
Posts: 88
Thumbs down De kleur van de hemel verandert

De doorgaans zwarte kleur van onze nachtelijke hemel dreigt rood te worden.

Sterren kijken in België is geen gemakkelijke zaak, want ons land is ’s nachts zo sterk verlicht dat het moeilijk is iets aan de donkere hemel te zien hangen. Als er wolken aan de hemel hangen, wordt die wel donkerder, maar dan is er uiteraard niets meer te zien.

Wetenschappers melden in de Monthly Notices of the Royal Astronomical Society dat er grote veranderingen van de kleur van de nachtelijke hemel op komst zijn, als gevolg van een verandering van de lichttechnologie. Want er is een ommezwaai bezig van de nachtelijke stadsverlichting richting LED-lampen, waardoor het lichtspectrum dat een stad uitstraalt drastisch wijzigt.

Met het nieuwe kunstlicht zal het effect van de wolken op de hemel veranderen. In de Duitse stad Berlijn wordt het blauwe deel van het licht zeven keer versterkt door de wolken, en het rode deel liefst achttien keer. Vandaar de onvermijdelijke conclusie dat onze nachtelijke hemels veel roder zullen gloeien dan ooit tevoren.

Voor wolkeloze nachten zou de lucht gewoon veel lichter worden, waardoor het onder meer voor nachtelijke roofdieren makkelijker zou worden om prooien te pakken te krijgen.

De auteurs van de studie stellen voor om de LED-straatverlichting zo veel mogelijk zo te plaatsen dat er een minimum aan licht de hoogte in wordt gestraald. (DD)

dinsdag 25 september 2012
bron: www.knack.be

mening:
Dit artikel is weer maar eens een bewijs van het drastische effect dat de de mens op de natuur heeft. Het feit dat de nachtelijke hemel zou gaan verkleuren klinkt als een of andere dreiging uit een slechte sciencefictionfilm. Dat het dat niet is en dat dit misschien echt wel eens zou kunnen gebeuren is beangstigend.

Het zou ons moeten doen nadenken over waar we mee bezig zijn. Het effect dat de mens op zo'n korte tijd op de wereld gehad heeft is veel te groot!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st October 2012, 19:20
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Rode hemel

Mijn eerste reactie toen ik de titel van dit artikel las, was ‘Dit kan niet’. Ik heb nog nooit gehoord dat onze hemel ’s nachts rood dreigt te worden! Op zich denk ik niet dat dit veel schade gaat aanrichten. Het zal ’s nachts dan wel lichter worden, maar dat vind ik niet zo heel erg. Zoals in het artikel staat is het zelfs goed voor roofdieren, aangezien het ’s nachts lichter zal zijn kunnen de roofdieren beter hun prooi vangen. Nu zou ik een rode hemel wel eens graag willen zien. Soms zien we een oranje tot roze schijn aan de hemel, dit vind ik heel mooi. Waarom zou een rode hemel dan erg zijn?

Het is wel een feit dat we in België door de verlichting en de luchtvervuiling de sterren aan de hemel moeilijker kunnen zien. Hoewel we zo hier en daar toch wel een donkere plek kunnen vinden. Ik vind het persoonlijk heel leuk om ’s avonds naar vallende sterren te kijken. Waar ik woon zijn er geen problemen betreffende het zicht op de sterren. We kunnen beter gewoon afwachten en kijken wat het wordt in plaats van ons al op voorhand zorgen te maken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st October 2012, 19:53
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Ik heb geen problemen met dit artikel. Ik kan enkel maar een pluim geven aan de steden die veel ledlichtjes bevatten. Dit is veel energiezuiniger!
__________________
All we are same..
Give peace a chance!
~ John Lennon
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th October 2012, 10:04
jens.rymen jens.rymen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 91
Ik ben het volledig eens met Noël, die verandering van kleur heeft enkel te maken met het lichtspectrum. Niet met een of andere verandering in de natuur. Tevens is LED-verlichting veel zuiniger en dus beter voor ons milieu.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th October 2012, 11:03
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Persoonlijk denk ik ook niet dat dit meteen ontzettend onrustwekkend nieuws is. Natuurlijk is het waar dat de mensen de laatste jaren enorm veel van de wereld vragen en deze planeet daarom uitgeput geraakt, maar of dat rechtstreeks te maken heeft met de verkleuring van de hemel , dat weet ik toch niet...
Natuurlijk is het wel waar dat LED-verlichting beter is, maar ik zie niet meteen de link tussen alle gegeven argumenten.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th October 2012, 17:06
jens.rymen jens.rymen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 91
@Laura: de verandering van kleur aan de hemel heeft niets te maken met het uitputten van de aarde. Het verschil zit in het soort licht dat uitgezonden wordt richting de hemel. De deeltjes in de lucht weerkaatsen/breken de uitgezonden lichtstralen van op de aarde, hierdoor zien we een 'blauwe' hemel (zo nemen wij deze waar). Doordat LED-verlichting een ander soort 'licht golven' uitzendt dan de - nu meest voorkomende - natriumlampen (straatverlichting) gaat de weerkaatsing/breking volledig anders zijn. Het gevolg hiervan wordt aangekaart in het artikel: de kleurverandering van de hemel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.